Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
Nyfiken Gul, bra idé med kryddhyllan,.Jag ska nog sätta en sådan i städskåpet för att lägga säkethetsnålar, skruvar och sånt som ligger och dräller.
Nyfiken Gul, bra idé med kryddhyllan,.Jag ska nog sätta en sådan i städskåpet för att lägga säkethetsnålar, skruvar och sånt som ligger och dräller.
Någon som bra tips angående legoförvaring?
Pojkarna här hemma har otroligt mycket lego och de vill kunna bygga ihop sina grejer igen, vilket alltid är en stor utmaning vad det gäller att hitta alla bitar igen. Dessutom vill de ha koll på sina ihopbyggda och halvt ihopbyggda byggsatser.Min slutsats är att det måste vara grund förvaring om man ska kunna leta efter legobitar.
Hur gör ni?
Tack för alla svar om legoförvaring! Det blev till slut så att vi tog ut nästan alla andra leksaker ur rummet... Sedan har de numera lego i grunda trofastlådor, en del sorterat i färg till och med då grabbarna gillar att bygga ihop sina grejer igen . Färdigbyggda grejer i en låda under sängen.
Ska nog tipsa farmor om att pojkarna även önskar sig ett sådant där tygstycke med öljetter i kanten som går att dra ihop när man byggt klart. Nu när jag fick tips om det av er så minns jag att vi också hade en sådan när vi var små. Den var både snygg och praktisk i jeanstyg.
Jag har för första gången lejt bort fönsterputsning. Så otroligt prisvärt! Vi har ca 25 fönster. Det kostade ca 650 kr och tog 30 minuter för två personer.För mig hade det tagit dagar. Eller ja, det hade inte tagit någon tid alls eftersom de fortfarande inte hade varit putsade...
MItt tips är att börja med att slänga eller skänka bort bra-att-ha prylar som du inte har något personligt minne till. De prylarna sparar du ju bara för att inte behöva köpa nytt utifall prylen kommer till användning och det värsta som kan hända är ju att du i stället får köpa nytt igen.
Jag har ingen aning om din situation, men jag tror överlag att man kan spara pengar på att slänga. Kanske minskar man behovet av störe boende, kanske blir man piggare och kan jobba mera, kanske kommer man att må bättre, kanske kommer man ha mer tid att ta tag i andra saker som minskar andra utgifter, tex engagera sig i att laga billigare mat osv.
Börja med områden där du garanterat kan köpa nytt i fall att du "slängt för mycket". Tex sånt som finns i köket, badrummet eller i sovrummet. Angrip inga saker som har ett känslomässigt värde förrän du lärt dig slängandets ädla konst .
En reflektion över några saker som jag förut sparade på och som är en lättnad över att slippa hantera:
*Plastburkar i olika storlekar. (Hopplöst att hitta rätt lock! Nu har jag ett lagom antal och slänger alla andra bra-att-ha burkar.)
*Erbjudanden om billig fotoframkallning. (Gav mig bara dåligt samvete, Har insett att jag egentligen drömde om att få tid att göra ett fotoalbum. När jag väl får den tiden är priset inte det viktigaste. Och om det är det, så kommer det säkert bra erbjudanden då också.
*Kartonger för att de var bra att spara grejer i. (Eftersom jag sällan lägger undan prylar numera, behövs inte en massa skrymmande förvaring för kartonger.)
*Oanvända parfymer, krämer, schampo och annat som jag köpt för alldeles för mycket pengar och som gav mig dåligt samvete. (Numera tackar jag nej till alla erbjudanden om krämer etc som man kan få om man köper minst två varor av ett visst märke osv. Jag köper det jag behöver och exakt det jag vill ha, inget hinner bli gammalt och jag sparar därmed pengar. Ingen oreda i badrummet längre, utan var sak har sin plats i badrumsskåpet. Mycket trevligare att vakna på morgonen och jag behöver inte skämmas vid oväntade besök)
*Mat i skafferiet som vi fått som present. (Numera försöker jag ge det vidare på en gång, jag gillar inte specialmarmelader osv. Annars slänger jag det relativt snabbt om det inte är något jag tycker om. Det blir inte bättre av att ligga i skafferiet ett bra tag till...)
*Övrig specialmat som jag gärna skulle vilja testa någon gång, tex olika bönor etc. (Ska jag laga mat med livsmedel jag inte brukar använda så köper jag det då i stället. Spar massor av plats och det är lätt att se vad som behöver köpas in, eftersom torrvarorna står på sin bestämda hylla. Fick slänga en hel del vid genomgången, men behöver å andra sidan inte längre drömma om att bygga ut köket = jättedyrt).
Ja, oftast blir det så att det som man använder inte får någon bestämd plats medan det man inte använder ligger kvar på sin plats i all evighet. Det gäller att vända på det hela .