Inlägg från: Mamma 04 och 06 |Visa alla inlägg
  • Mamma 04 och 06

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Det ska stå "Däremot konsumerar jag betydligt mindre nu" och inget annat .

    Jag har börjat acceptera att jag lever i slit och släng åldern. Det går inte bara att leva i slit-åldern, man MÅSTE även leva i släng-åldern, annars får man bygga ut huset varje år. Däremot konsumerar jag betydligt mindre nu, när jag har ordning på mina prylar.

  • Mamma 04 och 06

    Jag har köpt några plastbackar och har haft en för 50/56, en för 62/68 osv. Blir lådan full lägger jag en del i lådan för att ge bort till second hand eller lådan för lite finare grejer att ge bort till någon jag känner. För det räcker med att ärva en låda per storlek, jag vill blanda upp det gamla med lite nya kläder. Ha det så lätttillgängligt du bara kan, annars hamnar det inte i rätt låda med en gång.

    Mössor, vantar osv har jag i en låda -oavsett storlek. Vintertid lägger jag i stället sommarsakerna typ kepsar mm däri.

    Ytterplagg hanterar jag för sig, en stor låda till de stora barnen och en annan till den lille pojken.

    Jag har köpt massor av 9-kronors blå backar på IKEA och har gummistövlar i en, vinterkängor i en annan, sportskor i en osv. Tar så mycket plats att ha allt på hyllor.

  • Mamma 04 och 06
    Fantasia78 skrev 2011-02-01 18:02:55 följande:
    Jag ska börja med att försöka "angripa" röran på skrivbordet och framför skrivbordet. Längtar verkligen efter att få det städat, men åkte förstås på att jobba övertid idag... Så nu får jag kanske inte tillfälle förrän torsdag kväll eller fredag kväll.
    Jag är likadan som du, låter det som. Vi hade också ont om pengar när jag var liten, så man fick lära sig att ta vara på allt. Man slängde sådant som var trasigt bara om det inte gick att laga. Jag har också hamstrat ibland när det varit billigt, men har försökt ändra på det. Jag har inte plats på hyllorna i förrådet för extra toapapper och paket med pasta eller vad det nu kan vara. Handlat mat bara en gång i veckan, så får det hellre ta slut på vissa varor...
    Men jag är fortfarande dålig på att slänga. Behöver också mer tid för att städa, var man nu hittar mer tid...

    Lycka till, alla. Solig
    Du får se det som ränta och amortering.

    Ränta = veckostädningen.
    Amortering = skapa en bra grundordning.

    Amortera allt du kan ett kort tag och räntan framöver kommer att vara låg .

    Funkar för mig i alla fall. Nu kan jag städa badrummet på under fem minuter exkl golvet, det gick INTE förr.
  • Mamma 04 och 06

    Kan man slänga förra årets pensionsbesked när man fått ett nytt? Jag tycker också att det väller in pensionsbesked. Det är för mig en orsak till att inte byta pensionsförsäkring hela tiden, jag tycker inte om att ha "lite pengar här och där".

    Vi har såpass mycket fakturor att jag har en pärm för varje år som jag helt enkelt sätter in fakturor i när jag betalt dem, utan att sortera något. Går rätt fort att leta fram prenumerationsinfo eller försäkringsbesked om man behöver det. Ibland sätter jag en post--it lapp om jag vet att jag behöver hitta pappret igen. Efter tre år så återanvänds pärmen.

    Jobbar på så sätt mer och mer med alla papper, att de aldrig ska öka i mängd, utan slängas efter en bestämd tid. Har inte lyckats organisera allt ännu, men tar område för område...

  • Mamma 04 och 06

    Jag sparar räkningarna för att det händer då och då att man får dubbla fakturor eller att det är felaktigheter, jag skulle inte våga slänga direkt. Egentligen är det kanske bara elräkningen som jag vill spara med än ett år tillbaka. Men då sparar jag hellre hela pärmen än att sortera ut de fakturorna.

  • Mamma 04 och 06

    Det blir lättare när sakerna väl får sin plats. Då får man helt enkelt göra ett miniröj så snart den ytan blir full. Det tycker jag är det enklaste sättet att inte få prylarna att svämma över. Att liksom helt enkelt ständigt rensa ut det man tycker minst om och att inse att förvaringslösningar och ett större boende kostar avsevärt mycket mer än att eventuellt behöva kompletteringsköpa något i fall att man slängde för många saker. Man slänger SÄLLAN för mycket.

    Jag har avsatt va 4 hyllmeter i en kattvind till gamla skolpärmar osv. Nu behövde jag få plats för 30 cm med kurslitteratur som stått i en bokhylla som skulle bort. Jag tog helt sonika 6 av de tråkigaste pärmarna, kollade snabbt igenom, och slängde dem.

    Jag orkade/hann inte gå igenom allt, men i vart fall så slapp jag ha en till kartong fylld med böcker som bara kommer att stå orörd.

  • Mamma 04 och 06
    Nyfiken gul skrev 2011-02-19 09:43:55 följande:
    Något jag tycker är viktigt att spara är också alla manualer, garantibevis, gåvobevis, presentcheckar osv... och sånt har väl oftast en förmåga att hamna både här och där och överallt och så hittar man ingenting.....

    svaret är inte helt förvånande - en pärm!

    vi har sorterat in husets samtliga manualer i två pärmar (klockradio, mobiltelefoner,  köksmaskiner, kylskåp, luftvärmepump, cyklar, leksaker osv.. )   och fasthäftat på varje manual finns också inköpskvitton i dom fall där vi själva köpt det, garantibevis, extra försäkringspapper osv..... 

    lätt att bläddra i och lätt att hitta det man behöver.

    vi har också där i pärmen också sorterat in dom viktiga lapparna som tillhör mobilen - PUK-koder och pinkoder och extra sim-kort osv...
    Just bruksanvisningar har jag gett upp att kunna ha i pärmar, jag tycker bara att de slinker ur sin plastficka eftersom de har alla möjliga former och storlekar . Jag avskyr tidsskriftssamlare, men till bruksanvisningar så är det fenomenalt.

    Jag har en till maskiner som tillhör huset (vitvaror, elpannan osv), en till barnens prylar (leksaker mm), en till elektronikprylar (telefoner mm) och en till köksmaskiner (kaffemaskinen mm).

    Sedan försöker jag att slänga tillhörande bruksanvisningar i samband med att en pryl slängs, vi har alldeles för många prylar, då min man är fullständigt pryltokig . Typ en-två pappkassar till elektronikåtervinningen per halvår...
  • Mamma 04 och 06
    Fantasia78 skrev 2011-02-20 16:51:15 följande:
    Tips, någon? Solig
    Fantasia78 skrev 2011-02-19 11:57:06 följande:
    Tack, Nyfiken gul, för din inspirerande respons. Får riktig städlust när jag läser dina rader. Solig

    a)
    Jag brukar försöka hålla undan disk och tvätt och undanplockning varje dag (både vardagar och under helgen). Skulle behöva införa ditt tips att stänga av allt 15 minuter före sängdags. Har en tonåring (som vill vara uppe till hon gjort klart sina läxor) och ett lite yngre barn som behöver lägga sig senast kl 21). Kanske kan man ändå få till en liknande rutin, att man stänger av allt (TV, dator) etc och nattar vår yngste. Fast det brukar vara lite lurigt att få vår yngste att gå och lägga sig i tid eftersom tonåringen är uppe och läser läxor och deras pappa ibland kommer hem sent.

    b)
    Jo, det finns viss tid till städning, men inte jättemycket tyvärr. Jag och min man jobbar heltid, och jag har även ansvar för att hjälpa min mamma i andra änden av stan. Jag tittar nästan aldrig på TV och har väldigt lite fritid. Kruxet för mig är att jag är igång hela min vakna tid och redan lägger i princip den fritid man har på just städning och att hålla efter hemma. För några år sedan när min man var sjuk blev det ruggigt ostädat på sina håll här hemma, och jag kämpar för att få tillbaka en grundordning i *varje* rum. Nu har vi rätt ok ordning i flera av rummen (men inte riktigt så fint jag skulle vilja i och för sig), men väldigt stökigt i några av rummen. Det känns som ett sisyfosarbete. Jag kan lägga 4 timmar på att städa i ett sådant rum, och kommer en bit vidare. Men jag skulle jag behöva städa ännu mer och oftare för att se en förbättring.
    Jag försöker få till rutiner och sätta upp mål som är genomförbara. Men ändå känner jag att jag har långt kvar till att få det trivsamt i de stökigaste rummen.

    Jag behöver också få min man och barnen att vara med och städa.

    Tyvärr har min man fått för sig att vi måste städa hela huset först, innan vi kan renovera tvättstugan. Tvättstugan är i stort behov av renovering, Jag tycker också att vi måste städa, men att man får sätta upp ett rimligt mål (som att vi har hela nedervåningen ok städad innan vi startar renovering av tvättstugan). Redan det är ett stort jobb då det innebär att vi måste få vårt klädförråd och arbetsrummet (båda jättestökiga rum) helt städade. Men han vill prompt att hela huset ska vara städat innan vi kan börja renovera, d v s även ovanvåningen (där framför allt 1 av sovrummen är till hälften jättestökigt.

    Jag kanske har fel, men jag tycker det är bättre att sätta upp ett rimligt mål i förhållande till vad som behöver städas innan man börjar renovera. Jag tycker att ett rimligt mål är att städa hela nedervåningen till en nivå som vi känner är ok och trivsam, innan man börjar en renovering på just denna nedervåning. Om vi ska vänta med en (troligen relativt akut) renovering tills vi är klara med hela huset, så kan det kanske ta minst 3 år innan vi är där. I ett hus händer ju saker hela tiden (saker går sönder och måste ersättas eller repareras). Därför vill jag gärna planera in redan nu att renovera det mest akuta, så att man inte sitter där med 5 akuta saker som behöver repareras samtidigt...

    Det här handlar ju om rutiner, disciplin och prioriteringar. Och om relationer och ledarskap också, antar jag. För om jag kan få med mig resten av familjen i det som behöver göras, så går det lättare. Nu känns det som om det mest är jag som städar, hela tiden, och min tid räcker inte.

    Tacksam för tips. Jag bara måste få en ändring på stöket här hemma och få fram det trivsamma hem som faktiskt göms under röran (gäller som väl är bara några av rummen, men ändå...)

    Hjärta
    Det låter självklart som en bra belöning och delmål att renovera efter att undervåningen är i ordning . Du verkar jobba hårt, finns det ingen annan lösning, typ hemhjälp, för din mor? Känns oöverkomligt att klara av två hushåll.
  • Mamma 04 och 06

    Jag tycker inte enbart att det är din mammas val huruvida hon vill ha hemtjänst eller inte, det borde även vara ditt val om du vill/orkar hjälpa till eller inte  . Självklart roligast att få hjälp av sin dotter, men hon behöver ju se till dina behov också. Försök vara tydlig. Det går ju inte att dubbelarbeta hur lång tid som helst. Hoppas att hon kommer till insikt .

  • Mamma 04 och 06
    Fantasia78 skrev 2011-02-20 21:22:55 följande:
    Ja, visst har du rätt. (Tidigare har jag faktiskt medvetet låtit bli att hjälpa till, när hon var lite yngre och orkade mer, för att behovet av hemtjänst skulle bli tydligt. Då hade jag heller inte en chans att hjälpa henne så mycket, då mina barn var små och jag inte hade tillgång till bil. Då fick hon hemtjänst till slut.
    Men sedan avslutade hon det hela (hon ville inte ha hemtjänst; tyckte inte om att de kom hem till henne och "lade sig i".) Sedan har hon varit utan hemtjänst under cirka 3 år.
    Men nu har hon precis hamnat i ett läge där det var oundvikligt för henne att inte ha hemtjänst längre. Hon har gått med på att ta emot hemtjänst och redan det är ett stort steg i rätt riktning. Solig Nu blir det lite lättare. Glad Så nu jobbar jag på att hon ska få hjälp med tvätt och städning också, och inte bara med att slänga sopor.

    Men oavsett vilket, så behöver jag hitta knep för att ta tag i den stökighet som blivit i mitt eget hem, när jag hjälpt henne. Flera rum är ok, men jag har väldigt stökigt några rum där "allt" blivit inställd när man städat i andra delar av huset. Jag antar att det enda som hjälper är att inte ge upp, utan att fortsätta att städa, sortera, slänga, ge bort och kanske sälja.

    Men uppmuntrande tips för att nå dit skulle jag behöva... Hur når man fram till att få ett fint rum av ett totalt stökigt (med saker och papper i travar ovanpå skrivbord, och kartonger staplade längs med ena väggen...). Alltså, jag vet nog egentligen hur man gör... Men jag behöver knep och tips för att hitta fram till ett sätt att lyckas städa lite mer än att bara ösa båten.... (Hoppas att det framgick vad jag menade.) Drömmer

    Trots allt är det ju roligt att få det fint hemma. Jag får försöka se det så... Att jag får något att se fram emot när det så småningom blir fint igen... Små, små steg mot en förbättring. Jag KAN nå dit, jag vet det. Drömmer
    Motivera dig med att du faktiskt kan återta ett rum i besittning om du lyckas städa och röja .  Ett väldigt billigt och enkelt sätt att få ett rum till jämfört med att flytta eller bygga ut .

    Det enklaste sättet är trots allt att slänga eller ge bort till second hand, såvida inte ekonomin gör att man prompt måste sälja sakerna för att få in pengar.
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...