dollheart skrev 2010-05-20 19:58:12 följande:
Till alla er som hade läst boken Rensa i röran med feng shui!Jag undrar lite vad boken handlar om? Jag har köpt den ifrån adlibris idag,den kommer väl nästa vecka nån gång. Men skulle gärna vilja veta vad ni gillade med den och så =) Ångrar lite att jag köpte pocketversionen, men jag har en väldigt snål månad så det fick bli så.
Du kanske redan har fått hem boken?! Jag tycker den är jättebra! Jag läste den jätteofta i början och blev superinspirerad. Jag strök för vissa saker med överstrykningspenna. Tex var det skönt att läsa att man inte "ska känna sig tvungen" att spara presenter man fått, tex ha framme prydnadssaker för någon annans skull. Det ger bara dåliga känslor när man ser på en sak man har framme av fel skäl. Jag hade en liten tavla jag fått av en kompis och den tavlan gav mig ständigt känslan att jag borde höra av mig till xxx... Med bokens hjälp gav jag tavlan till en second hand butik.
En till sak jag gillade att läsa var "Ge inte dig själv den omöjliga uppgiften att lyssna igenom alla kassettband", vilket jag mycket väl skulle kunna göra, för att sen kanske aldrig bli klar eller inte ens orka börja.
Boken tipsar om saker man kanske har ståendes, som man inte använder; Högtalare som hör till en stereo man redan kastat (kommer man aldrig använda), köksmaskiner man köpt i tron att de skulle underlätta, men som visat sig vara så krångliga att man inte använder dem.. osv.
Spara det bästa, släng resten. Att de saker man sparar ska vara saker man verkligen gillar, så att de sakerna verkligen syns och inte är dolda av all röra runt omkring dem.
Att saker man kanske sett som fynd, men inte använder, kostar ju pengar eftersom de upptar yta som man betalar för.
Att om man kastar det man inte behöver, kan man använda tiden till saker man tycker är roligare, än att ständigt hålla på med sin rensning...
Jag har trots detta en ständig oordning! Idag tex skulle en av mina söner ta hem en klasskompis, vilket resulterade i att jag från att de bestämt detta hade panik och skulle göra iordning nedervåningen; rengöra toaletten, skura köksgolvet, diska, "gömma" osorterad tvätt i vårat sovrum. Rensa byrån i hallen (= slänga in allt i vårat sovrum), ta en jättehög smuttstvätt till tvättstugan...
Jag lär mig aldrig detta med att hålla ordning, men jag tycker att jag ständigt har det i bakhuvudet.