• Vanillie

Varför svider det och bränner inuti bröstet efter amning?

Vår tjej är snart 3 veckor och det högra bröstet funkar hur bra som helst att amma från men i vänster bröst svider det och bränner det i bröstet efter amning. Varför?

Smärtan sitter inte i själva bröstvårtan. Den är fin och utan sår men i hela bröstet svider/bränner det! En konstig känsla och det gör rent ut sagt skit ont!
    Smärta kommer efter varje amning och sitter i nån timme. Nu har jag slutat amma från det bröstet. Men det funkar väl inte i längden att bara amma från det ena..!

Alice
  • Svar på tråden Varför svider det och bränner inuti bröstet efter amning?
  • Teskedsmamman

Kolla upp ifall du har svamp inne i bröstet, men jag skulle säga att det är mjölkproduktionen som kommer igång efter amningen. Jag har likadant när jag har ammat mina killar...

Om du inte ammar på bröstet riskerar du att förlora mjölkproduktionen på det.

3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • stor grön drake

Jag hade precis så, fast på båda...
    Testa med värme, en vetevärmare slängd över axeln så den hänger över bröstet lindrar, lägg dit den medans du ammar på första bröstet (det oömma) och funkar det kan du ha den kvar medans du ammar från det bröstet med. Jag fick rådet från BB (som har hand om amningshjälpen här) att sluta amma så fort det börjar göra ont. Ett tag blev det en hel del ersättning, men nu helammar jag igen, förutom en extra nattflaska och har inte ont alls.

091109 ♥ Linus ♥
  • Vanillie

Tack för tipset!! Här har vi testa med lite ersättning i flaska i två dagar och det har känt mycket bättre när jag inte ammat fullt så mycket som jag brukade!
    Men jag ska testa med värme!

svamp inne i bröstet låter verkligen inte kul! Jag hoppas på att det inte är nått sånt. Men läste att man får det om barnet typ har torsk på tungan och det har hon inte. Så jag hoppas att det ömma beror på annat!

Alice
  • frk lorelei

Jag har också ont i brösten. Det både spänner och sticker och liksom svider mellan amningarna. Det är aldrig riktigt smärtfritt. Jag vet att en del av det är att produktionen ökat och det rinner till, men mer än så vet jag inte. Jag ska ringa bvc i morn och prata med sköterskan där. Det är inte hemskt, men det gör ju ont och att ha ont konstant är ingen höjdare. 

• Amorina

Jag hade så första 7-8 veckorna. En brännande, stickande känsla som mest av allt påminde om ett läkande brännsår. Vissa dagar var det nästan outhärdligt. De gjorde odling för svamp, men det var negativt.

På BVC förklarade de det då med att mina bröst helt enkelt producerade så mycket att mjölkgångarna/körtlarna inte hann med att växa i rätt takt, vilket i princip gav växtvärk och invändiga småsprickor när brösten skulle fyllas på efter amning/pumpning.

För mig löste det sig är jag började ge urpumpad mjölk i flaska kväll och morgon. På det sättet fick brösten vila 5 timmar, vilket verkligen hjälpte. Kompletterat med en vetekudde som låg på bröstet nästan konstant under dagarna gick det värsta över på bara en vecka. Är nu inne på vecka 12, och brösten värker knappt. Har fortfarande alldeles för mycket mjök, men nu har väl allt tänjt ut sig får man hoppas!

• frk lorelei

Men.. frågan är om brösten behöver vila... Jag får ont i mina efter ca 90 min efter amning. Det kommer som ett brev på posten, ilar till och värker sedan fram tills bebis äter igen. Vad göra?

I natt var dock hemskt. Bebis åt vid 18 på höger, sen bara på vänster kl 20, sedan somnade han och sov jättelänge. Klockan 2 vaknade jag ovh höger bröst var stenhårt och knöligt och värkte så jag nästan grät... Inte alls bra.
  • Amorina

När mina blir stenhårda (alltså fulla) värker de fortfarande. Vet inte hur jag ska komma undan just den biten...

Men en varm dusch där brösten kan få tömma ur litegrann, eller pumpa ur ALLT en gång om dagen så att jag kan få sova några timmar i sträck är vad jag gör så här långt. När jag ammar är ju alltid lite kvar, och då går det liksom fortare att fylla på dem igen än efter att ha pumpat ordentligt...

• Anaiah

Det låter som svamp, jag hade det så trots att sonen inte hade några problem. Ta dig till amningsmottafningen på närmaste sjukhus så kan de göra ett svampprov på din mjölk. Det kan också vara en bakteriell infektion. Jag skulle inte rekommendera dig att ignorera det, det är bara jobbigt. Sök hjälp och försök att fortsätta amma så mycket som möjligt så att produktionen inte blir lidande.

För mig yttrade sig torsken som en brännande smärta en stund efter amningen och något skära och blanka bröstvårtor och vårtgårdar - tydligen ett skolboksexempel enligt läkaren.

Har du svamp så rekommenderar jag dig Daktakort. Det finns receptfritt på Apoteket (i kyldisken) och är mycket mer effektivt än Mycostatin, som man annars oftast får på recept. Enligt vår barnläkare på bvc är Daktakort det bästa och du behöver inte tvätta bort medlet innan amning och på så sätt behandlas även barnet (för inte alltid syns svampen i barnets mun). Men ta reda på om du har svampinnan du behandlar.

Ett litet utklipp om symptomen vis svampinfektion från Amningshjälpen:

"Misstänk svamp eller bakterier vid långvarigt såriga bröstvårtor som inte vill läka, mörkrosaknottrig hud, vita små fläckar eller flagig, röd, irriterad hud på vårtan/vårtorna, små blåsor, obehag som utvecklats till såriga bröstvårtor med stark smärta, känsla av att det bränner eller kliar. Ibland kan ENDA symtomet vara en stickande, brinnande djup smärta som strålar ut i bröstet eller området runt bröstvårtan under och/eller mellan amningarna. Barnet har ofta torsk, en vit beläggning eller vita prickar i munnen som inte går att få bort. Ibland vill barnet inte ta bröstet beroende på att det är ömt i munnen.
    Barnet kan också ha röda prickar i stjärten, fjällig, fnasig hud och kan också ha svamp utan att det syns. Det är viktigt att både du och barnet behandlas samtidigt!"

Läs vidare på Amningshjälpens hemsida under "om amning", "mamma" och klicka på ämnet "svamp hos mamma"

• En bebis i magen

Mitt råd är att du ska ta kontakt med amningscenter om det finns där du bor. Kompetent personal som kan hjälpa dig. De tar prov på bröstvårtan och mjölken och ser på så sätt om du har bakterier i brösten. Det gör precis så ont som det låter. Det bränner och svider och på mig startade det ganska exakt en timme efter amning. Jag hade fruktansvärt ont.
    Om inte annat så kan du utesluta det och sedan ta till husmorstipsen.

• Anaiah
    En bebis i magen skrev 2010-03-01 22:07:17 följande:
    Mitt råd är att du ska ta kontakt med amningscenter om det finns där du bor. Kompetent personal som kan hjälpa dig. De tar prov på bröstvårtan och mjölken och ser på så sätt om du har bakterier i brösten. Det gör precis så ont som det låter. Det bränner och svider och på mig startade det ganska exakt en timme efter amning. Jag hade fruktansvärt ont. Om inte annat så kan du utesluta det och sedan ta till husmorstipsen.
    Håller med!
  • Amorina

Medan du väntar på att få svar/hjälp av BVC kan du använda vanligt Vichyvatten (inte Loka, Ramlösa eller nåt annat). Sammansättningen av mineraler ska tydligen neutralisera ph-värdet. Det tipset fick jag av BVC när jag väntade på mina provsvar. Passa på att ha lite på en bommullstuss och badda i bebisens mun också utifall att det är torsk på gång.

• Vanillie

tack för alla svar.. ska till BVC på torsdag så då ska jag prata med dom där! Det har dock blivit lite bättre nu men ska iallafall ta upp det och se vad dom säger!

Alice
  • Gheorghe

Hej allesammans!

Jag vet inte vart jag ska vända mig till, utan híttade det här sidan!

Mina bröstvårtor "eldar" upp, vad är det? Jag vet inte om jag är gravid.
    Jag har varit gravid tidigare och det är samma symtom för 12 år sedan.
    Det gör verkligen ont även med eller utan behå :(

Jag kan inte göra gravidtest förrän på fredag. Jag och min sambo, vi båda planerar barn. Vi hade sex under hela min ÄL period men jag förväntar mig inte att jag är gravid förrän jag gjort testet!

Höra av er om ni tror att det är svamp infektion så borde jag söka upp läkare!

Vore tacksam för ditt svar!

/ Gheorghe              

Svar på tråden Varför svider det och bränner inuti bröstet efter amning?