Varför svider det och bränner inuti bröstet efter amning?
Det låter som svamp, jag hade det så trots att sonen inte hade några problem. Ta dig till amningsmottafningen på närmaste sjukhus så kan de göra ett svampprov på din mjölk. Det kan också vara en bakteriell infektion. Jag skulle inte rekommendera dig att ignorera det, det är bara jobbigt. Sök hjälp och försök att fortsätta amma så mycket som möjligt så att produktionen inte blir lidande.
För mig yttrade sig torsken som en brännande smärta en stund efter amningen och något skära och blanka bröstvårtor och vårtgårdar - tydligen ett skolboksexempel enligt läkaren.
Har du svamp så rekommenderar jag dig Daktakort. Det finns receptfritt på Apoteket (i kyldisken) och är mycket mer effektivt än Mycostatin, som man annars oftast får på recept. Enligt vår barnläkare på bvc är Daktakort det bästa och du behöver inte tvätta bort medlet innan amning och på så sätt behandlas även barnet (för inte alltid syns svampen i barnets mun). Men ta reda på om du har svampinnan du behandlar.
Ett litet utklipp om symptomen vis svampinfektion från Amningshjälpen:
"Misstänk svamp eller bakterier vid långvarigt såriga bröstvårtor som inte vill läka, mörkrosaknottrig hud, vita små fläckar eller flagig, röd, irriterad hud på vårtan/vårtorna, små blåsor, obehag som utvecklats till såriga bröstvårtor med stark smärta, känsla av att det bränner eller kliar. Ibland kan ENDA symtomet vara en stickande, brinnande djup smärta som strålar ut i bröstet eller området runt bröstvårtan under och/eller mellan amningarna. Barnet har ofta torsk, en vit beläggning eller vita prickar i munnen som inte går att få bort. Ibland vill barnet inte ta bröstet beroende på att det är ömt i munnen.
Barnet kan också ha röda prickar i stjärten, fjällig, fnasig hud och kan också ha svamp utan att det syns. Det är viktigt att både du och barnet behandlas samtidigt!"
Läs vidare på Amningshjälpens hemsida under "om amning", "mamma" och klicka på ämnet "svamp hos mamma"