Inlägg från: Amorina |Visa alla inlägg
  • Amorina

Varför svider det och bränner inuti bröstet efter amning?

Jag hade så första 7-8 veckorna. En brännande, stickande känsla som mest av allt påminde om ett läkande brännsår. Vissa dagar var det nästan outhärdligt. De gjorde odling för svamp, men det var negativt.

På BVC förklarade de det då med att mina bröst helt enkelt producerade så mycket att mjölkgångarna/körtlarna inte hann med att växa i rätt takt, vilket i princip gav växtvärk och invändiga småsprickor när brösten skulle fyllas på efter amning/pumpning.

För mig löste det sig är jag började ge urpumpad mjölk i flaska kväll och morgon. På det sättet fick brösten vila 5 timmar, vilket verkligen hjälpte. Kompletterat med en vetekudde som låg på bröstet nästan konstant under dagarna gick det värsta över på bara en vecka. Är nu inne på vecka 12, och brösten värker knappt. Har fortfarande alldeles för mycket mjök, men nu har väl allt tänjt ut sig får man hoppas!

• Amorina

När mina blir stenhårda (alltså fulla) värker de fortfarande. Vet inte hur jag ska komma undan just den biten...

Men en varm dusch där brösten kan få tömma ur litegrann, eller pumpa ur ALLT en gång om dagen så att jag kan få sova några timmar i sträck är vad jag gör så här långt. När jag ammar är ju alltid lite kvar, och då går det liksom fortare att fylla på dem igen än efter att ha pumpat ordentligt...

• Amorina

Medan du väntar på att få svar/hjälp av BVC kan du använda vanligt Vichyvatten (inte Loka, Ramlösa eller nåt annat). Sammansättningen av mineraler ska tydligen neutralisera ph-värdet. Det tipset fick jag av BVC när jag väntade på mina provsvar. Passa på att ha lite på en bommullstuss och badda i bebisens mun också utifall att det är torsk på gång.

Svar på tråden Varför svider det och bränner inuti bröstet efter amning?