Inlägg från: Gräddnosen |Visa alla inlägg
  • Gräddnosen

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Spattan - skönt att snart vara igång igen. Hoppas att den nya kliniken känns bra. Vilken snäll pappa du har! Förstår att ni vill betala själva men som du skriver så är det ju skönt att ha en back-up ifall ni inte klarar att fixa ihop pengarna själva. Vad kostar ett tre-pack på ÖK?

Bellman - har du börjat med sprutorna ännu?

Någon som vet något om Babyväntan?

• Gräddnosen

Hur funderar ni andra när det gäller lång nedreglering? Vad säger era läkare?

Till mitt nästa försök vill jag nog nedregleras i 6 månader innan. Tror att min endo gör det svårt för ett embryo att fästa, så jag behöver nog få bukt med det innan jag ger mig på ett nytt försök. Känns surt men jag vill verkligen lyckas nästa gång. Läste dessutom att Trinity78 (som skrivit lite i den här tråden) blev gravid naturligt efter en lång nedreglering. IVF-försöket hon gjorde misslyckades men direkt efter blev hon gravid utan hjälp. Så jag tror att en lång nedreglering är bra. Längtar dessutom att slippa all mensvärk. Tror att jag kan stå ut med svettvallningarna nu när det börjar gå mot kallare väder.

• Gräddnosen

Bellman - hoppas att ÄP gick bra i fredags. Antar att du redan haft återföring också och att du nu är ruvare, eller? Hoppas att allt gått som det ska!

Ego: Kommer nog inte vara så aktiv längre. Har påbörjat en sex månader lång hormonbehandling med Enanton så just nu händer det inte så mycket på min front. Det blir en lång väntan tills början på nästa år innan vi är igång igen. Känns surt, men samtidigt så tror jag att mina chanser att lyckas blir mycket större efter en längre nedreglering så det är bara att stå ut. Kommer titta in här lite då och då för att kolla hur det går för er. Jag håller tummarna för många fina plus i höst/vinter. Du är först ut Bellman!

• Gräddnosen

Bellman - har det kommit något mer blod? Vilken RD är du på? Det kan inte var en nid.blödning? Kram

• Gräddnosen

Spattan - tror att mensen kan dröja lite. Varför ska du ha mens? Är det inte bättre att gå direkt på sprutorna?

Bellman - det var säkert en nidblödning! Håller tummarna!

• Gräddnosen

När jag tagit Enanton så har det stått i instruktionen till att man ska ta den på dag 1-5. Detta för att vara helt säker på att man inte är gravid. (står i FASS) Denna information har även min läkare gett mig. Varför ska du ta den dag 21? Låter märkligt! Ska du inte spraya något då utan gå direkt på sprutorna?

• Gräddnosen

Himla konstigt. Jag har alltid tagit den direkt när jag fått mens. Står ju så i FASS. Fick sprutan på min läkarstation första gången men sen har jag tagit den hemma själv. Hur många sprutor ska du ta då?

Man blir ganska hormoniell av att vara i klimakteriet. Det är jobbigt! Men jag blir mer och mer övertygad om att en lång nedreglering kan vara det som gör att det lyckas, Läs i endoemtriosforumet så hittar du två solskenshistorier från endo-tjejer som misslyckats med flera IVF-försök men sedan lyckats naturligt efter en sex månaders lång nedreglering. Jag hoppas verkligen att min läkare går med på att jag får vara nedreglerad så länge. Jag känner att gör jag inte det nu så kommer jag ångra det om nästa försök inte lyckas. Och jag orkar inte köra sex månader sen efter nästa försök för då drar det ut så på tiden. Det är nu eller aldrig! Tänker byta klinik också, till Carlanderska i Göteborg,

Hur ser er strategi ut?

• Gräddnosen

Spattan - jag tror inte det bara är den synliga endon som ställer till det och förhindrar en graviditet. Jag kopierar in ett utdrag ur ett inlägg som Trinity78 gjorde efter sitt besök på endometrioscentrum i Uppsala:

"Läkaren bekräftade att det är min livmoderslemhinna som det är fel på, precis som vi har misstänkt. Hon förklarade att våra två ivf:er förmodligen inte har fungerat på grund av för kort nedregleringsfas. Min ursprungliga slemhinna måste bort helt och hållet innan man börjar med hormonstimuleringen, annars lägger sig den nya bara ovanpå och min "originalslemhinna" är giftig (i brist på ett bättre ord) pga endometriosen. Alltså, de 2½ och 1½ månader som jag nedreglerades tidigare räcker inte. Minst tre månader och gärna sex månader ska det vara, enligt henne, och detta inför varje ivf-försök eftersom endometriosen blossar upp vid varje stimulering. Jag hade varit nedreglerad i 2½ månad när hon undersökte mig och ändå såg hon att det fanns slemhinna kvar. Jag har pratat med vår ivf-klinik och vi kommer att förlänga nedregleringen med tre månader till"

Alltså verkar det ju som att det inte bara är synliga endosystor som ställer till det. Jag hade ju tex massa härdar som man inte kunde se på VUL utan bara vid titthålsoperationen. Jag anar också att jag har så mycket inflammationer + "giftig" slemhinna så att inget ägg vill fastna. Usch, jag hoppar verkligen att en lång nedreglering hjälper för mig, annars vet jag inte vad jag gör.

Beroende på vad läkarna på Carlanderska säger om våra chanser att lyckas så är vi beredda på att köpa ett trepack där. Lyckas inte det så blir det adoption. Vi står ju redan i kö så det känns skönt!

• Gräddnosen

Spattan - hoppas att "ruggningen" hjälper. Det skönaste är ju att slippa lång nedreglering. Jag har pratat med min läkare idag och han hade varit i kontakt med läkarna på Carlanderska och det rekommenderade lång nedreglering så nu kör jag på det. Känns jättebra! Konstigt att man kan bli så glad över att få hamna i klimakteriet

Angående adoption så står vi i kö i två organisationer - AC och FFIA. Du har rätt i att man inte får göra IVF samtidigt som man gör hemutredning hos kommunen, men köa får man. Man förbinder sig ju inte att adoptera utan man får bara en köplats hos organisationen. Om man sen väljer att gå vidare med att starta upp en hemutredning så är det ju bra om man har en bra köplats, Ställ er i kö så sparar ni lite kötid om det blir så att adoption kommer att bli aktuellt i framtiden. Lyckas IVF:n så förlorar ni bara ca 3000 kr men de går till välgörenhet så det kan man ju bjuda på

Lycka till hos läkaren nu den 12:e! Hoppas att det går bra och att de tar din endo på allvar och utgår från den när de lägger upp behandlingen.

Bellman - hur går ruvningen?  

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2