Inlägg från: TurkiskPeppar |Visa alla inlägg
  • TurkiskPeppar

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Hej!

Undrar om det är någon som använt suprecur-spray som kan svara på några frågor åt mig?? Jag ska börja spraya i juli och har inte fått så mycket information om hur det fungerar. Ska visst spraya 4 gånger per dag. Innebär det att sprayningarna ska göras med 6 timmars mellanrum hela tiden så de blir jämt fördelade på dygnet? eller är det inte så jättenoga?? Hur fungerar det med att spraya ifall man är förkyld om stopp i näsan? Förra ivf vi gjorde så tog jag sprutor (suprefact) och inte spray :-/

• TurkiskPeppar

Mace och JaMA08: Tack för era snabba svar! Det står att jag ska ta 4*2 sprayningar de första veckorna och sen 4*1. Alltså först 4 gånger per dygn med en spray i varje näsborre och sen 4 gånger per dygn med en spray i bara en näsborre som jag förstått det. Så det blir väl till att ställa klockan varje natt i sommar då. Men, men, det är väl det lilla bekymret i sammanhanget.

Fick förresten lite goda nyheter nyligen för oss med endo som bor i södra sverige. Det har tydligen öppnat en ny endometriosmottagning i Malmö. Men det kanske ni redan visste. Någon som varit där i så fall och vet något om den? Har tänkt försöka få en remiss dit senare när jag inte längre är upptagen med ivf-försök. 

• TurkiskPeppar

Stort Grattis till Mumwannabe!!! Underbart att få plussa

Själv har jag hämtat ut min suprecur nu och i bipacksedeln stod det förslag på klockslag ifall man skulle spraya 4 ggr per dygn... 7.00, 12.00, 17.00 och 22.00. Känns som helt okej tider, slipper ställa någon klocka då... sonen brukar väcka mig vid 7 i alla fall   22 juli är det dags att börja behandligen. Börjar bli både förväntansfull och nervös och rädd för besvikelse.

• TurkiskPeppar

Lapsang: Ja, mer än 9 timmar ska inte behövas Hur går allt för dig? Inte riktigt hängt med här inne sen vårt misslyckade FET-försök i våras. Vi har bestämt oss för att betala för 3 försök direkt, vågar inte alls tro på att ha tur och lyckas på första försöket igen, även om jag såklart inte kan låta bli att hoppas.

• TurkiskPeppar

Lapsang: Skönt att höra att allt går bra! Inte så jättelångt kvar nu då

Mumwb: Grattis!!

Själv är det tänkt att jag ska börja spraya 22 juli, men just nu vet jag inte alls hur det blir med det. Har gått på p-piller utan uppehåll (för att undvika mens och en förvärrad endo) sen i mitten på maj´och planen var att jag skulle fortsätta så tills jag börjar spraya. Men för två veckor sen fick jag en blödning trots att jag hela tiden tar mina p-piller och denna blödning har fortfarande inte slutat fast jag äter pillerna varje dag!!! Min klinik har semesterstängt tills 13 aug så jag kan inte rådfråga dem heller. Om inte blödningen slutat innan det är dags att börja spraya så vet jag inte om jag ska börja spraya eller avvakta tills kliniken öppnar igen eller vad??? Så typiskt det ska hända nåt sån här när de har stängt Är dessutom inte alls sugen på att blöda hela sommaren!!

Hoppas ni andra har en skön sommar!
    Kramar     

• TurkiskPeppar

Mumwb: Ja, jag har också tänkt att det nog är så att jag måste sluta med pillerna en vecka för att den blödning som nu pågått i 2,5 vecka ska kunna ta slut. Men det innebär förmodligen att vi inte kan köra igång ivf när vi ska. För om jag gör p-piller uppehåll så ska det säkert tänkas om med dag 21 efter mensen som det normalt är man brukar börja på. Nu valde läkaren bara ett passande datum eftersom det kvittande när jag ändå inte skulle ha mens. Så irriterande att jag inte kan ringa och fråga dem. Allting kommer bli förskjutet flera månader och jag som ville få behandligen gjord innan september då jag ska börja på nytt jobb. Inte jättekul att ljuga och smita iväg på en massa läkarbesök det första man gör :-/ 

• TurkiskPeppar

Hej alla!

Tillbaka vid internet efter en lång härlig sommar då jag inte lagt så mycket tid vid datorn
    Sist jag skrev hade jag ju problem med en envis blödning och var osäker på om jag skulle kunna köra igång ivf i sommar som planerat. Men till sist fick jag tag i en jour-sköterska på kliniken och fick klartecken att köra igång trots allt Dessutom försvann blödningen någon dag senare. Så nu har jag sprayat suprecur sen 22 juli och började spruta med gonal-f i onsdags. Imorgon ska jag in på kliniken och göra VUL. Börjar bli riktigt nervös!! Förra gången vi gjorde IVF hade jag ganska få äggblåsor... visserligen gick allt bra då ändå, men det känns i alla fall mer hoppfullt om där blir många ägg. 

Håller tummar för er andra som också är på gång nu!!  

• TurkiskPeppar

Väntrum:
    Vindla, 33 år. Nedreglerad 6 månader. IVF 4, sprutstart 23/8.

Nedreglerade:
    JaMA08. Nedreglerat sedan 120118. IVF 3. 
    Aimie ( fd. Fislotta Flört) FET 2 sker i sep-okt

Sprutare:
    JaMA08, start 120810
    Mikki, start 120815
    TurkiskPeppar, start 120808, IVF2

ÄP:

Ruvare:

• TurkiskPeppar

Tack för tummarna Mikki!
    Det såg ganska bra ut idag. 7 hyfsat stora äggblåsor och 13 små. Förmodligen ÄP på måndag eller tisdag, men ska dit på nytt VUL på fredag igen för att bestämma mer exakt. Dessutom hade min stora endocysta på ena äggstocken minskat sen sist, sånt känns alltid skönt

Jama: Jobbigt när saker aldrig bara kan flyta på som de ska :-/ Hoppas det ser bättre ut på fredag!  

På tal om det här med lång nedreglering som jag ser att en del skrivit om så gjorde jag bara 3 veckors nedreglering innan jag började spruta både denna gången och förra gången (2010 när jag lyckades bli gravid med min son). För tidigt att uttala sig ännu om det funkar denna gången men sist gick det ju bra, så tydligen går att lyckas bli gravid med endo utan lång nedreglering. Hoppas såklart på samma tur nu!!!

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2