Inlägg från: Gräddnosen |Visa alla inlägg
  • Gräddnosen

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Djurparken - tror bara det har med äggstocksreserven att göra. Säger AMH något om kvalité? Det trodde inte jag. Har bara hört att det säger något om antalet ägg som äggstocken har kvar.

• Gräddnosen

Loppan - intressant att läsa om dina intryck av CA. Vi ska ju också köra igång där. Ska få besked om när det blir av min hemortsläkare på torsdag. Känns lovande att du fick så positivt intryck. Jag känner mig förväntansfull. Vi var ju inte alls nöjda med Linköping så det kan nog bara bli bättre på CA.

Spattan - hur går det för er? När är nästa läkarbesök? Känns det fortfarande som en cysta på G?

• Gräddnosen

Junie -usch, stackare! Jag lider verkligen med dig! Förstår att det måste vara jättejobbigt både fyskiskt men kanske främst psykiskt. Som du så tror man ju att allt ska gå "som på räls" och efter alla hormoner och äp så är man ju ett nervvrak. Man orkar inte med ytterligare en motgång. Det räcker liksom med allt man varit tvungen att gå igenom hittills. Stor kram till dig!

Vid mitt andra IVF-försök så hamnade jag i en liknande situation. Jag var också på gränsen till för överstimulerad och det var lite osäkert om läkaren ville sätta tillbaka något embryo. Som tur var så var jag inte lika dålig som du är utan fick ett ägg tillbaka. Hoppas att det ordnar sig för dig också!

• Gräddnosen

Spattan - jag håller tummarna för dig idag! Hoppas att det går bra!

Barnsugen - känner igen det där med krockar. Har varit med om det själv då min klinik hade stängt när jag skulle göra VUL. Som tur var kunde de hjälpa mig att fixa en tid hos en annan privatklinik i stan. Men mycket strul var det innan allt löstes. Har dock inte varit med om att VUL krockat med en resa. Det borde väl gå att få VUL på annan ort, eller?

Jag är nervös för att min cykel kommer krocka med två datum då jag inte kan vara borta från jobbet. Måste verkligen vara där. Har faktiskt redan en liten klump i magen för hur det kommer bli. Jag har inget flexibelt jobb där jag kan komma och gå som jag vill, utan måste jag vara borta så drabbar det mina elever och kollegor (är lärare). Dessutom pendlar jag till annan ort och samåker med andra. Gör prover och VUL på min hemort. så de gånger jag måste dit får jag ta egen bil och kan ju inte skjutsa de andra. Det gör att jag inte kan smyga iväg på mina undersökningar obemärkt utan måste komma på dåliga ursäkter. Vilket är svårt då man ibland måste vara borta flera gånger samma vecka. Har berättat för några kollegor men nu har jag bytt arbetslag och till dem har jag inte sagt något ännu. Är inte så sugen på att göra det men blir väl tvungen. Gör jag det kommer två tredjedelar av min arbetsplats veta att vi gör IVF. Kan väl lika gärna ställa mig upp på en arbetsplatsträff och berätta för resten av skolan!
    Suck, jag gillar det inte! Gillar inte att smyga, gillar inte att strula på jobbet och gillar inte att berätta för alla om IVF. Känns helt omöjligt att lösa på något smidigt sätt. Men, men skulle jag lyckas bli gravid är det ABSOLUT värt allt strul

• Gräddnosen

Först och främst - Djurparken, jag blir chockad när jag läser om era "vänner". Finns det verkligen så hemska människor?

Spattan - trist med cysta men skönt att det inte verkar vara en endocysta. Håller tummarna för att den ska ha gått ner till nästa onsdag så att ni kan sätta igång.

Angående det här med att berätta eller inte. Vi har också varit ganska öppna och berättat för våra familjer, våra närmaste vänner och flera bekanta, men jag tycker att det är jobbigt att så många på jobbet måste veta. Folk som jag inte har den relationen med att jag vill vara så privat. I normala fall brukar man ju inte gå omkring och berätta för alla "att vi håller på att försöka bli gravida nu", men när jag berättar om IVF så blir det ju uppenbart att vi håller på att försöka få barn. Och det kanske jag inte vill att alla ska veta. Inte så att jag skäms över IVF. Förstår ni vad jag menar?

• Gräddnosen

Måste bara säga att jag är SÅ glad över att ha en tråd som denna med folk i liknande situation! Hade naturligtvis helst önskat att ni och jag själv inte behövde hänga i den här tråden, men nu är det som det är och det känns så skönt att ha er att dela oro, funderingar, ilska, sorg och glädje med! Jag tittar in lite i andra IVF-trådar också men jag tycker att vi med endometrios hamnar lite i en speciell grupp då det ibland känns som om vi måste kämpa ännu lite mer än andra och måste vara mycket mer pålästa än "vanliga" IVF-patienter. Känns tryggt att det finns så många insatta tjejer här i tråden som man kan bolla tankar med. Tack!

Nu till en liten fråga som har dykt upp i mitt huvud under dagen. Under båda mina IVF-försök har jag blött en hel del efter ÄP. Inte bara lite brunt blod utan ordentligt rött med lite klumpar i. Blödningen har väl hållt i under kvällen och sedan försvunnit nästa dag. Jag vet att det är normalt att blöda lite, men försvårar det chanserna att lyckas om man blöder ganska mycket? Har ni blödit efter ÄP? Jag har ju alltid fått rejäl mensvärk också efter ÄP, en mensvärk som suttit i flera dagar efter. Exakt samma mensvärk som jag alltid får innan mens. Varför får jag det? Känns som att jag redan vet att det är kört när jag känner den där mensvärken. Har ni likadant? Vad kan det vara? Är mensvärken ett symptom på något hinder som gör att ägget inte kommer att fästa? Kommer naturlitvis bolla dessa tankar med min klinik inför nästa försök men det skadar ju inte att få lite information och feedback här först.    

• Gräddnosen

Junie - usch, vad tråkigt att läsa! Förstår att det känns jättejobbigt. Tyvärr vet alltför många här inne hur det är. Jag har också erfarenhet av ägg som dött. Vid mitt första FET dog båda de ägg vi hade i frysen vid upptiningen så det blev inget. Vi gick då på nytt IVF och den gången var jag närapå att bli överstimulerad. Fick ut 32 ägg (!) men de flesta utvecklades inte som de skulle utan hade "bara" tre kvar. Ingen graviditet den gången!

Vad jag förstår så är det vanligt med dålig äggkvalité om man har endo. Jag har också förstått att det inte är bra att få fram alltför många ägg, som jag fick, utan att det är bättre att satsa på färre då alltför många ägg kan leda till dålig kvalité. Kanske är det någon som vet mer om detta? Jag ska i alla fall prata med min läkare om detta. Jag är lättstimulerad men får inte så bra kvalité. Hoppas kunna sänka min sprutdos denna gång och hellre spruta längre för att få fram färre men bättre ägg.

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2