• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-06 23:10:14 följande:
    universum växer pga att det fick en knuff vid big bang, så länge ingen motkraft hejdar expansionen kommer den att fortgå. 

Föreställ dig att du släpper en näve stenkulor på ett golv! 
    När de landar börjar de rulla iväg åt olika håll, men olika krafter kommer så småningom att stoppa dom (till exempel när de krockar i en vägg eller kraften absorberas av friktionen från golvet)

Föreställ dig nu att inga sådana motkrafter existerar!
    Då finns inget som kan hejda kulornas framfart (inget som absorberar energin), de fortsätter att rulla.
    Ibland kanske de krockar i varandra och går i bitar eller smälter samman, då blir de fler eller färre till antalet, men massan (mängden material) är alltid samma

Den totala mängden "kulor" (massa+energi) kommer att vara densamma, men ytan som kulorna rör sig på växer

Jag önskar verkligen att jag kan hjälpa dig att förstå det här! 
    Läs själv vad du skriver och försök att jämföra det med att universum växer :)
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-06 23:21:37 följande:
    Läs själv vad du skriver och försök att jämföra det med att universum växer :)
    "golvet" är det tomma rummet.

Förstår du skillnaden mellan att "växa" då energi tillförs, till exempel när ett barn växer upp till en vuxen människa med större massa än den nyfödda bebisens) och att "expandera", när en konstant mängd massa brer ut sig över ett större och större område?

Universum expanderar, det växer inte

• Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-06 23:34:31 följande:
    "golvet" är det tomma rummet.

Förstår du skillnaden mellan att "växa" då energi tillförs, till exempel när ett barn växer upp till en vuxen människa med större massa än den nyfödda bebisens) och att "expandera", när en konstant mängd massa brer ut sig över ett större och större område?

Universum expanderar, det växer inte

Hur gammal är du ????
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-07 00:04:41 följande:
    Hur gammal är du ????
    30

förstår du fortfarande inte att massan har varit konstant sedan universums begynnelse? 
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-07 00:09:40 följande:
    30

förstår du fortfarande inte att massan har varit konstant sedan universums begynnelse? 
    Universum utvidgar si, det blir fler galaxer.
    sv.wikipedia.org/wiki/Universums_framtid

Då avslutar vi här och dö med din sol.
  • Toboas
    Användarnamn skrev 2011-06-07 08:07:04 följande:

Det tillförs fortfarande inte någon ny massa / materia! Försök tänka på ballongen som MC använde som exempel. Ju större ballongen blir desto tunnare blir den. Samma sak med universum. Ju större det blir desto mer utspritt blir det. Att det bildas nya galaxer och solar innebär bara att den existerande materian klumpar ihop sig, inte att det uppstår något nytt.

Vem är det som sagt till dig att det tillförs något eftersom du är så säker på din sak? Ingen av länkarna du postat har ju innehållit någon sådan information.
  • Användarnamn
    Toboas skrev 2011-06-07 09:02:45 följande:
    Det tillförs fortfarande inte någon ny massa / materia! Försök tänka på ballongen som MC använde som exempel. Ju större ballongen blir desto tunnare blir den. Samma sak med universum. Ju större det blir desto mer utspritt blir det. Att det bildas nya galaxer och solar innebär bara att den existerande materian klumpar ihop sig, inte att det uppstår något nytt.

Vem är det som sagt till dig att det tillförs något eftersom du är så säker på din sak? Ingen av länkarna du postat har ju innehållit någon sådan information.

So on, so on .....
    Du vill bara säga emot, inget resonomang jag använder mig av.......

• Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-07 08:07:04 följande:

De nya galaxerna bildas av redan existerande materia/energi

Jag är inte bekymrad för den saken, när solen dör har jag redan varit död i flera miljarder år.

• Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-07 15:20:03 följande:

So on, so on .....

Toboas diskuterar inte med dig, det han beskriver är fakta, det är inte en fråga om åsikter.

Försök ta till dig av kunskapen istället, det skadar inte att lära sig något nytt!
  • Toboas
    Användarnamn skrev 2011-06-07 15:20:03 följande:
    So on, so on .....
    Jag försöker förklara något för dig som du har missuppfattat, är det så illa?

Om någon rättar mig så blir jag oftast (men inte alltid :) precis som SG glad att jag fått lära mig något nytt. Varför är det så viktigt för dig att inte ha fel ens när man diskuterar saker som är tydligt och vetenskapligt påvisat?
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3