Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

KristenTjej84 skrev 2011-12-04 11:57:29 följande:
    Han har många namn, Adonai, Elohim, Gud den allsmäktige, fader vår i himmelen, Jesus, Yeshua mfl, oavsett vilket namn jag använder för honom, så är det ändå samma gud som uppenbarar sig på olika sätt.
    Förstod du inte treenighets förklaringarna i länkarna jag skickade? Gud fadern, Gud sonen och Gud sonen är förenade.
    Gud fadern kan bara ha en relation med oss ifall våra synder är försonade, genom blodet av hans son Jesus Kristus och efter Jesus Kristus återvände till sin tron i himmelen så skickades också den helige anden till oss som tagit eller tar emot Jesus i våra hjärtan.
    Genom den helige anden kan vi få övernaturliga gåvor, som profetians gåva, visdomens ord & vetskapens ord, ande urskiljnings gåvan samt trons gåva.
    Det är genom den helige anden Gud fadern & Gud sonen uppenbarar sin vilja och talar till oss människor, direkt till våra hjärtan.
    Det viktiga här är att inte förneka någon av dessas roll i mitt liv. Då vi kristna som accepterat Jesus i våra hjärtan, är beroende av den helige andens närvaro, vägledning och kraft som kommer från Gud fadern, genom sonen till oss kristna.
    www.worldchallenge.org/sv/node/11464
     www.bibelskolan.com/litterator/pleijel/nyfike...
    Då är din gud sin egen son och fader.Johannes 5:30
    ”Jag kan inte göra något alls av mig själv, alldeles som jag hör dömer jag, och den dom som jag fäller är rättfärdig, eftersom jag inte söker min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.”
    Av mig själv kan jag inte göra något: som jag hör, så dömer jag, och min dom är rättvis,

Initiellt verkar ju treenigheten passa in: "Av mig själv kan jag inte göra något" men sen kommer den andra delen: "ty jag följer inte min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig."

Vem är då större?
    Den som har sänt sonen eller den som blivit utsänd? Johannes 14:6
    ”Jesus sade till honom: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

• Användarnamn

Vem är "0ss" ?

1 Moseboken 3:22
    "Och Jehova Gud sade vidare: ”Se, människan har blivit som en av oss i fråga om att veta vad som är gott och ont, och nu, för att hon inte skall räcka ut sin hand och ta frukt också av livets träd och äta och leva till oöverskådlig tid "...”

För den som vill ha ett Bibliskt svar:

Vilka talar Jehova om när han använder uttrycket ”en av oss” i 1 Moseboken 3:22?

Jehova Gud avsåg uppenbarligen sig själv och sin enfödde Son, när han sade: ”Människan har blivit som en av oss i fråga om att veta vad som är gott och ont.” (1 Moseboken 3:22)
    Låt oss se närmare på varför vi säger så.
    Jehova yttrade de här orden, sedan han hade uttalat domen över det första människoparet. Somliga har uppfattat uttrycket ”en av oss” som majestätsplural, alltså precis som en mänsklig kung skulle kunna säga ”vi är inte tillfreds”, när han avser bara sig själv.

Men när det gäller 1 Moseboken 1:26 och 3:22 säger bibelkännaren Donald E. Gowan: ”De flesta föreslagna förklaringarna saknar stöd i GT [Gamla testamentet], det vill säga att det är fråga om det kungliga ’vi’, det överläggande ’vi’, det plural som betecknar fullständighet eller ett tecken på att gudomen består av ett flertal personer. ... Ingen av de här förklaringarna verkar logisk i 3:22, som talar om ’en av oss’.”

• Användarnamn
    Rundown skrev 2011-12-04 22:42:17 följande:
    Användarnamn, hur var det med den fria viljan? Har du några funderingar kring det jag skrev för några veckor sedan? (#3347)
    Adam hade fri vilja att välja Gud, det har vi också -
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-12-05 07:00:02 följande:
    Detta har jag redan invänt på i inlägget jag nämnde, kan du inte läsa genom det och kommentera det hela? Att du bara påstår något (som du gör ovan) är ganska poänglöst för alla inblandade.
    Fri vilja är att välja Gud eller inte ......
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-12-06 08:18:42 följande:
    Hur svarar detta på min fråga? Kan du utveckla? Just nu så verkar det som att du har missuppfattat, förstår du inte får du gärna berätta vad det är som du inte förstår så kanske jag kan förklara bättre?
    Hos 14:4 Jag skall älska dem av egen fri vilja

Alltså är fri vila ett val och val har konsekvenser.
    Man har fri vilja tills man inkräktar på någon annans fria vilja
    ojsanoj
    Väljer man Gud då följer man honom av fri vilja,
  • Användarnamn
    KristenTjej84 skrev 2011-12-04 18:31:19 följande:
    Nej, de är tre personer som samarbetar med varandra.
    Därifrån begreppet treenighet kommer ifrån, Gud fadern som uppenbarar sin vilja genom sin son och den helige anden som bor i oss kristna.

Är den heliga anden pappa till Jesus ?
  • Användarnamn
    ojsanoj skrev 2011-12-06 12:47:39 följande:
    Men när man följer Gud så följer man hans vilja, och ens egen vilja kan aldrig skiljas från hans?
    Om jag följer min vilja att följa Gud, då är det därför att Han vill ge mig ett liv där jag har det bra, är frisk och för ett liv jag trivs med.
    Guds vilja är att vi ska leva fria från sjukdom lidande och död-
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-12-06 22:33:59 följande:
    Vet gud vilket val jag kommer att göra innan jag gör det valet?
    Kanske.
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-12-07 04:31:39 följande:
    Menar du att du inte vet? Eller att gud bara "ibland" känner till valet?

En följdfråga, anser du att guden du tillber är allsmäktig?
    En meteorolog kan se hur vädret blir, men han behöver inte gilla vad han ser eller så gör han det, i viket fall så gör Han inget nu,

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.

Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9
    ”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Jakob 1:14, 15
    ”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Jakob 5:11
    ”Se! Vi prisar dem lyckliga som har hållit ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och har sett dess slutresultat Jehova gav, att Jehova är mycket ömsint och barmhärtig.”

Efesierna 6:11
    ”Ta på er den fullständiga vapenrustningen från Gud, så att ni kan stå fast mot Djävulens listiga anslag.”

Bibelns Gud JHWH är de ende allsmäktige Guden
  • Användarnamn
    Agnostino skrev 2011-12-07 08:05:51 följande:
    Så gud vet framtiden men kan inte påverka den utan är bunden att agera som han sett? Definiera allsmäktighet.
    Det är frågan om att vi ska ha tillräckligt med tid för att bevisa om vi kan styra det mänskliga samhället själva utan Gud.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3