Jesus Mirakel Tråd 3
Den gamla blev stängd, så jag öppnade en ny:) vilket bättre sätt att öppna
Den gamla blev stängd, så jag öppnade en ny:) vilket bättre sätt att öppna
Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."
Framtiden
Enligt bibeln sover människan, säger Jesus. (Efesierna 5:14) . . .”Vakna, du som sover, och stå upp från de döda,.
(Johannes 11:11-13) . . .Detta sade han(Jesus) till dem: ”Lasarus, vår vän, har gått till vila, men jag är nu på väg dit för att väcka honom ur sömnen.” 12 Därför sade lärjungarna till honom: ”Herre, om han har gått till vila, kommer han att bli frisk.” 13 Jesus hade emellertid talat om hans död. Men de föreställde sig att han talade om sömnens vila.
Dom som har dött ska få en uppståndelse, lovar Gud.
Johannes 5:28-29
” Förundra er inte över detta, därför att den stund kommer då alla som är i minnesgravarna skall höra hans röst och komma ut. . .”
En orsak är att vi har en medfödd önskan att leva, och vi vill njuta av livet i trygghet och ro. Döden – en icke-existens – är automatiskt något frånstötande. Det är svårt och nästan omöjligt att acceptera tanken på att inte finnas till längre. Bibeln förklarar varför det är så:
Predikaren 3:11
”Oöverskådlig tid har han [Gud] lagt i deras [människornas] hjärta”, eller ”i deras sinne”
Vi vill leva, inte dö. Skulle den önskan vara så stark om det inte hade varit Skaparens avsikt från början att vi skulle leva för evigt? Kan det vara möjligt att få ett evigt, lyckligt liv med god hälsa?
Job 14:14-15
”Om en kraftfull man dör, kan han då få liv igen? Jag skall vänta alla de dagar mitt pliktmässiga arbete varar, tills min avlösning kommer. 15 Du kommer att ropa, och jag(Gud) kommer att svara dig. Du kommer att längta efter dina händers verk.”
Människor vill leva
Du är säkert medveten om att ingen människa tycker om att bli gammal och dö. Denna framtidsutsikt verkar rentav skrämmande för många människor. Doktor Sherwin B. Nuland skriver i sin bok Hur vi dör: ”Ingen av oss tycks vara psykiskt kapabel att hantera tanken på sig själv som död, föreställningen om en bestående medvetslöshet där inte ens tomhetens vakuum existerar — där helt enkelt ingenting finns.”
Känner du någon som vill bli gammal och sjuk och dö?
Om ålderdom och död vore en naturlig del av någon övergripande plan, skulle vi då inte välkomna dessa skeenden?
Men det gör vi inte.
Varför?
Svaret har att göra med det sätt varpå vi är danade.
Bibeln förklarar:
Predikaren 3:11
"Allt har han gjort skönt i dess rätta tid. Också oöverskådlig tid har han lagt i deras hjärta, så att människan aldrig till fullo kan komma underfund med det verk som den sanne Guden har gjort."