cariny skrev 2012-09-16 08:44:50 följande:
Vill tro eller vill inte tro? Är det det det handlar om?
Jag som varit kristen då och ville tro och hade velat, men det går ju fan inte. Det är ju helt omöjligt, så fort man börjar intressera sig för bibelhistoria och forskning.
Min man som vuxit upp i frikyrka skulle ta ett bibelskoleår för att fördjupa sig i sin tro. Det slutade med att tron försvann.
För så ser det ut. Det finns en anledning till varför alla jag känner som hoppat av, slutat gå i kyrkan osv. också är bland de smartaste i de församlingarna (inte nu längre då). Det är helt enkelt INTE sant, INTE rätt och inte intellektuellt att tro. Hur mycket man än vill.
Du, det hade varit skitgött om du hade rätt. Men tyvärr. Läs lite böcker (som är skrivna av andra än amerikansk väckelsepredikanter). Se lite dokumentärer. Tyvärr kan det vara så att du SÅ gärna vill tro att du är rädd för att bli motbevisad. Det var inte jag. Jag ville ha sanningen.
Ingen människa kan säga att att jag har sanningen"!
Det är enbart Skaparen som gan delge oss den_
Vill vi veta den måste vi lyssna till Honom och Han har låtit nedteckna en bok som alla har tillgång till över hela världen.
Bara att ta fram den och läsa den seriäst på Guds sett. Börja med Joh 17:3
Tro:
Definition: "Tro är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr. 11:1)
Sann tro är inte detsamma som godtrogenhet, dvs. att man är snar till att tro på något som man inte har välgrundade bevis för eller bara därför att man vill att det skall vara på det sättet.
Sann tro kräver att man har en grundläggande kunskap, att man både är förtrogen med bevisen och av hjärtat uppskattar det som dessa bevis vittnar om.
Därför säger Bibeln att även om det är omöjligt att ha verklig tro utan exakt kunskap, är det "med hjärtat" man utövar tro. - Rom. 10:10.