-
Var har du då de bevisade svaren?Jamo skrev 2011-07-11 14:01:41 följande:Nej, jag "lyssnar" på det som går att bevisa. En sagobok är inget som helst bevis. I rödluvan pratar vargen, i verkligheten går det bevisa att vargar inte kan prata med mänsklig röst och språk. Lägg fram bevis som går att bevisa så ska jag "lyssna" på dig.
-
Vad har det med något att göra ?Toboas skrev 2011-07-11 14:41:32 följande:Andra mosebok, 4:4
"men Herren sade: "Räck ut handen och grip den i stjärten."" -
Så intelligent och seriöst skrivet av dig ;)M C skrev 2011-07-11 20:29:07 följande:Vad har ditt svammel med någonting att göra?
-
Svara då på hur vi ska klara av att rätta till det vi fixat i naturen?Toboas skrev 2011-07-11 23:30:30 följande:Jag trodde att vi bara skulle posta slumpmässigt valda inlägg från bibeln istället för att svara själva, ursäkta om jag missförstod dig.
-
Fals religionerna kan inget göra, det har de ingen möjlighet till. liga lite som kapitalet elle politiken.Jamo skrev 2011-07-12 00:11:03 följande:Det behöver la inte vi fixa? Finns ju en allsmäktig "gud" som kan ordna det eftersom han är så god, eller det kanske han inte är?
Tror knappast religionen kan fixa det vi ställt till med på denna jord. Sen är ju mycket av skiten som finns religionens fel.
När ska du svara på frågan då? Varför fanns det jordbävningar och vulkanutbrott innan människan började med utvinning? Letar du fortfarande bra svar i sagoboken eller?
Frågotna du envisas med kan du finna svar på om du letar på internet. -
Så du tror att så slutar ien vid Arktis smält och allt det andra löst:Toboas skrev 2011-07-12 08:48:59 följande:Det finns faktiskt studier gjorda på vilka som konsumerar miljövänliga produkter. Den starkaste indikatorn var INTE om personen tyckte att det var viktigt med miljön. Det viktigaste var att personen i fråga trodde att man faktiskt kunde göra någon skillnad och att en person spelar roll.
Att gå runt och berätta för alla att vi inte kan göra något åt situationen innebär alltså att du blir en del av problemet och riskerar att leda utvecklingen åt fel håll. Om man istället tittar på de saker som görs och kan göras så ökar man chansen att det ska gå bra för jorden.
Men jag gissar att eftersom du tror på ett evigt liv efter jordens undergång så har du inte något emot att skynda på den.
För att svara på din fråga vad man kan göra åt saker och ting:
- Man kan spara el
- Man kan välja lokalodlat
- Välja Fair Trade
- Köpa second hand
- Cykla och ta bussen
- Isolera huset (så det krävs mindre energi för att värma upp det)
- Ge pengar till organisationer som planterar träd i Afrika (motverkar ökenutbredning + absorberar co2)
- Hjälpa till och informera andra om vad man kan göra för att hjälpa naturen.
I och med att jag berättar det här för dig så har du två val: Du kan antingen fortsätta hävda att vi inte kan göra något eller så kan du försöka hitta lösningar. Visst är det lätt att säga "Jag är bara en person av sex miljarder, vad spelar det för roll vad jag gör" men då bortser du från att vi människor är sociala och interagerar med andra. Det är också något annat som studier har visat - att omgivningens agerande och uppfattning om miljövänligt handlande har en påverkan. Om du föregår med gott exempel och visar att man faktiskt kan göra saker så kanske några av dem omkring dig inspireras och följer efter vilket i sin tur påverkar deras vänner. Det centrala är att du har ett val att vara en del av problemet eller en del av lösningen. Att säga att vi inget kan göra är att välja att vara en del av problemet.Kolera, Svår torka, Oljekatastrofer, Övergödningen, översvämningar, bristen på biologisk mångfald, den globala uppvärmningen. Terorister, övergödningen, brist på biologisk mångfald, Lepra, ESBL, EHEC, TBE -bakterien, SARS, Kol, Creutzfeldt-Jakobs sjukdom, ökade psykfallsfrekvens, svininfluensa, Ebola-viruset, fågelinfluensan/spanska sjukan som numera bevisligen smittas människor emellan i Pakistan - , nyare aidsvirus som också är resistent., globala uppvärmningen.
Temperaturhöjningen vid artisk och i djuphaven, sunami, 90% av de stora fiskarna är utdöda, Partiklar som höjer värmen från solent, orkaner, terrorism, fiskdöden och havsbottendöden, det sura regnet, övergödningen, träddöden, svält, kärlekslösheten, omoralen, söndrade hem, Hjärt och kärlsjukdomar, pandemier som t ex hiv, Trali, Hepatit A, B, & C eller söndrade familjer, fetma håller på att bli en global epidemi, giftiga havsbakterien - Vibrio vulnificus, den stora politiska instabiliteten, värmebölje, flera kvälsrter, flira bakterier i mat och dricksvatten, nya sjukdomar, som badsårsfeber, mer algblomling, e t c.
I infektionssjukdomar dör mer än 160 gånger per år än i naturkatastrofer.
Istäcket i Arktis krymper för 4 året i rad.
Världshaven stiger, stormarna blir kraftigare och jordens medeltemperatur ökar. Alpernas glaciärer har förlorat mer än halva sin ismassa sedan 1950-talet.
Naturliga klimatvariationer har alltid funnits, men nu pågår en klimatförändring utöver det normala.
Jordens temperatur och atmosfärens halter av koldioxid följs åt.
Isprover från Antarktis, med värden 650 000 år bakåt i tiden, bevisar detta. Isen avslöjar även att dagens koldioxidhalt är cirka 30 procent högre och ökar 200 gånger snabbare än någonsin tidigare under mätperioden.
Genom användning av fossila bränslen som bensin och andra icke förnyelsebara bränslen orsakar människan stora utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.
Detta ändrar förutsättningarna för liv på jorden.
I Sverige motsvarar utsläppen sex ton koldioxid per person och år.
Trafiken står för stora delar av detta och ökar dessutom stadigt.
Oroväckande klimatförändring - Källa: Rapporter från FN:s klimatpanel IPCC.
De senaste 90 åren har det dött 100 människor i timmen dygnet runt, i krig, hur många har inte stor sorg efter dem som i onödan lemlästats eller dödats. Och hur många dör inte till följd av epidemier p g a naturkatastrofer och krigen och mördade ledare i landet..
Som exempelvis så smälter glaciärerna nu med en hastighet som vi inte kunnat föreställa oss.
BE WORRIED, BE VERY WORRIED.
Alltså: ?
VAR OROLIG, VAR MYCKET OROLIG?
Det skulle ta allt för stor plats att redovisa det som TIME för fram som grund för sin framsidesrubrik, den lyfter nämligen fram ett flertal exempel på hur vår planet nu kommit in i ett kristillstånd. Exempelvis så smälter glaciärerna nu med en hastighet som vi inte kunnat föreställa oss.
Det talas om att man förutser att havets vattennivå kan komma att höjas med otroliga sex meter! Det innebär nästan en ny ”syndaflod,” i alla fall en katastrof över hela världen. Forskare har ju varnat för att den kurs som jorden är inne på, är ödesdiger. Det är bara det att på senare tid har det gått mycket snabbare än förväntat. Bill Chameides, en framstående vetenskapsman, citeras i TIME: ?Saker händer mycket snabbare än någon förutsett.?
Källa:
www.time.com/time/covers/0,16641,20060403,00.html
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1176980,00.html
www.climateark.org/blog/2006/03/be-worried-be-very-worried.asp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13062295.ab
Vi kan också läsa chockerande saker. Ca 1/5 del av vår tids största epidemi heter Borrelia! Sjukdomen smittar genom, bl.a.: fästingar, myggor, flugor, kvalster, källvatten, stoft från Afrika, sexuella kontakter, mor-foster och genom amning.
Då förstår du själv att vi nästan alla bär på borrelia.
Bakterien infekterar våra celler som efter max 8 mån. spricker sönder och infekterar vår kropp med flera celler. Penicillin dödar 85 %, resten lever vidare.
Bakterien binder sig till vårt inflammationsdämpande H-protein och kopierar detta så att vårt immunförsvar inte kan hitta den.
Även om vårt immunförsvar är intakt, så har kroppen en omöjlig kamp att kämpa.
I princip måste du bekämpa bakterien under ett års tid, antingen med antibiotika eller annat naturbaserat alternativ.
"Näringsmedicinsk Tidskrift, nr. 4 och 5 i 2008.
# Wall Street-kraschen 24 oktober 1929, ca -40 % på en månad
# Svarta måndagen 19 oktober 1987, DJIA ca -22 % på en dag
# IT-kraschen mars 2000 - oktober 2002, ca -73 % på två år
# Finanskrisen 2008 juni 2007 - ?, ca -50 % på ett år
-
Ökningen av farsoter är vi skulld till, det kan du inte förneka.Jamo skrev 2011-07-12 14:49:08 följande:Ja, där finns det svar, men det var du som påstod att det var människans fel och jag frågade DIG (inte nätet och google) varför det fanns innan människan. Varför kan du inte svara du som vet? Eller är det så enkelt att du inte vet hur du ska bortförklara din groda om att det var människans olje/gas pumpning och gruvdrift som var orsaken? Jag vet den vetenskapliga förklaringen men jag vill veta dina religiösa svar, eftersom du påstod att naturen var perfekt skapad av "gud", så jag funderade på om det var designfel eller var det ett måndagsexemplar (jorden alltså)?
-
Vad du vill se och tro på är helt din egen sak, inget som rör mig.Toboas skrev 2011-07-12 15:28:52 följande:Om man fortsätter posta (felaktiga) katastrofscenarios och menar att vi inte kan göra något så kommer vi definitivt inte att kunna lösa något. Du har nu bekräftat att du är en del av problemet och inte tänker vara en del av lösningen.
-
Som t ex ?Selfish Geene skrev 2011-07-12 22:37:33 följande:du kan väl iaf radera delarna som är uppenbart felaktiga!? (tex borrelia-tramset)
-
Vad säger du om det som faktiskt händer i nature olika farsotor e t c.Jamo skrev 2011-07-12 14:49:08 följande:Ja, där finns det svar, men det var du som påstod att det var människans fel och jag frågade DIG (inte nätet och google) varför det fanns innan människan. Varför kan du inte svara du som vet? Eller är det så enkelt att du inte vet hur du ska bortförklara din groda om att det var människans olje/gas pumpning och gruvdrift som var orsaken? Jag vet den vetenskapliga förklaringen men jag vill veta dina religiösa svar, eftersom du påstod att naturen var perfekt skapad av "gud", så jag funderade på om det var designfel eller var det ett måndagsexemplar (jorden alltså)?