Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

Selfish Geene skrev 2011-07-04 14:57:44 följande:
    jag säger bara att om Gud verkligen ville pröva någons tro (och det verkar han gilla att göra) så skulle han be om något hans anhängare inte förväntar sig
    Gud behöver inte pröva någons tro, t ex såg han hur Samuel var innan han föddes.

Psalm 139:16
    "Dina ögon till och med såg embryot av mig, och i din bok var alla dess delar uppskrivna, med avseende på de dagar då de formades och det ännu inte fanns en enda av dem."

Jeremia 1:5
    ”Innan jag formade dig i moderlivet kände jag dig, och innan du började komma fram ur moderskötet helgade jag dig. Till profet för nationerna gjorde jag dig.!

Däremot har vi privilegiet att visa Gud vår tro.

• Användarnamn
    Jamo skrev 2011-07-04 21:24:19 följande:
    Inte försökt förstå allt som skrivits eftersom det mest bara är citat från användarnamn. Men om nu "gud" endast pratar genom "jesus", vem pratade till människorna innan år "0"?

VAR INTE GUD ENSAM VID SKAPELSEN?

I Första Moseboken kapitel 1:26 står det: "Och Gud sade: Låt oss göra människorna till vår avbild, till att vara oss lika." "Oss" = pluralis... "vår" = pluralis.

Gud är alltså inte ensam?

1 Mos 1:26

”Gud sade: "Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.

"Vi" = pluralis... "vår" = pluralis.

Joh 1:3
    ” Allting blev till genom honom, och utan honom blev alls ingenting till. Vad som har blivit till”

Ord 8:22 - )
    ". . .JHWH frambringade mig som begynnelsen av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan. Från oöverskådlig tid har jag varit...

Kol 1:15-16 2003
    "15
    Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse; 16 därför att med hjälp av honom skapades allt annat i himlarna och på jorden, det synliga och det osynliga, vare sig det är fråga om troner eller herradömen eller regeringar eller myndigheter. Allt annat har skapats genom honom och för honom."

Kol 1:15-16
    15  Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, 16ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom.”

Bibeln ger själv svaret på  frågan.

"I begynnelsen fanns Ordet (Kristus), och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var gud"
    (Johannes 1:1).

• Användarnamn

Vi lär oss framför allt mycket om JHWH Gud och hans underbara egenskaper, däribland hans vishet. ”Hans osynliga egenskaper ses ... tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda.”

Naturen lär oss att Guds vishet är överlägsen människans.
    Om han kan konstruera bättre saker än vad människan kan, är det då inte rimligt att han också kan ge oss bättre råd än vad mänskliga rådgivare kan?

• Användarnamn
    Toboas skrev 2011-07-07 08:29:25 följande:
    Läst GT med öppna ögon så ser du snart att gud inte är så vis. I flera fall ändrar sig gud efter att ha diskuterat med människor och gud säger sig vara svartsjuk.

Naturen visar att vi utvecklats genom evolution eftersom det finns mängder av designfel som en skapare enkelt skulle ha fixat.
    Visa vad det är du ser så klart och vad är inte vist.
  • Användarnamn
    Jamo skrev 2011-07-07 10:30:05 följande:
    Om naturen är så perfekt, varför finns det jordbävningar, vulkanutbrott, tornados, tsunamis, stormar och så vidare som ödelägger "guds" skapelse och dödar hans egna avkomma? Designfel?
    Människornas härjningar
  • Användarnamn
    Toboas skrev 2011-07-07 10:32:25 följande:
    "Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig"
    Toboas skrev 2011-07-07 10:32:25 följande:
    Som att kräva att förhuden ska skäras bort för att bekräfta ett förbund är väl ett exempel. (Och det faktum att det inte längre behövs visar att gud ändrar sig.)

Gud är ju inte heller allvetande vilket visar sig i historien som Sodom och Gomorra:

"Och Herren sade: "Klagoropet från Sodom och Gomorra är starkt, och deras synd är mycket svår. 21Jag går ner och ser efter om de verkligen har handlat så illa som det verkar av klagoropet från staden, det rop som har trängt fram till mig. Om det inte är så, måste jag få veta det.""

En annan sak är ju hur gud straffar barnbarn och barnbarnsbarn för det som anfadern har gjort:

"Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig"
    T ex: Om du gör dumma saker kan dina barn och barnbarn få lida för dina oklola beslut.
    Blir du av med dina äger har inte dina bran något att ärva.
  • Användarnamn
    Jamo skrev 2011-07-07 13:30:37 följande:
    Hmm...kan du förklara hur människan skapar vulkanutbrott och jordbävningar?
    Det kopiäsa oljeupptagen, gruvdriften etc som skapar obalans.
  • Användarnamn
    Toboas skrev 2011-07-07 15:39:26 följande:
    Fast här är det gud som står för straffet, inte en konsekvens av handlingen i sig.
    Vad består straffet av?
  • Användarnamn
    ForReal skrev 2011-07-08 03:25:19 följande:
    Det där tror jag du vet är felaktigt? Läs på så ser du att det inte är så.
    Varför menar du att det är mer jordbävningar numera.
  • Användarnamn

Jordbävningarna har ökat, ingen mer än ni förnekar det, så vidare resonemang i frågan är onödig.

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3