Anastasia skrev 2011-11-03 00:38:14 följande:
1) Någon av oss två lever i en stor illusion - därför att antingen så är vi skapade av en intelligent varelse eller så är vi det inte.
2) Låt oss säga att vi blev till utan mening, utan någon tanke bakom det hela. Av någon anledning så blev livet till genom en slumpmässig process (slumpmässig i den betäckningen att det inte fanns någon tanke bakom. Det bara råkade bli såhär och nu finns vi till) Då innebär det att vårat liv inte är mer värt än gruset under våra fötter. Barnen som vi föder är inte mer värda än huset vi går in i. Alla har ett värde som innefattar noll - värdet i oss människor är endast en illusion.
3) Men ärligt talat: Vem anser (oavsett tro eller brist på tro) att det är såhär?
4) Både du och jag vet att människovärdet är äkta, att det inte är en illusion. Att vi tror på människovärdet därför att det är Sanningen. Man känner det med hela sin varelse. Vem gråter när han ser en stjärna falla från himlen?
5) Jämför det med en människa som man ser dö - oavsett om man känner den personen eller inte. Man blir tagen - därför att man vet att det finns ett människovärde i oss alla människor.
6) Och det är här som jag tror att Gud kommer in. Människan har ett värde därför att hon är en levande varelse. Om Gud skapade oss människor och gav oss livet - så har vi fått ett värde - som vi alla oavsett vad vi tror på eller inte tror på faktiskt är övertygade om. Vi lever i detta - vi känner detta - att det faktiskt är så.
7) Vårat samvete talar till oss om detta.
8) Men om allt blev till utan en intelligent designer - vad är då svaret på denna fråga: Lever vi i en illusion, trots allt? Eller kan det faktiskt vara så att vi människor i djupet av vårt inre faktiskt känner och vet att det finns ett värde i oss människor eftersom vi har fått detta värde av en intelligent Skapare?
Jag hakar på lite här även om du skrev till SG, jag hoppas det är ok.
1) Det där är en falsk dikotomi, alltså att man framställer det som att det bara finns två alternativ. Det kan vara så att det finns en skapare som är ointelligent men ändå utgör orsaken till universum, det kan vara så att vi lever i en "Matrix"-värld och så vidare.
2) Livet kan ha blivit till av en slump och utan syfte, däremot så har varje art inbyggt i sig att sprida sig och sina gener vidare. Alla våra förfäder i en obruten kedja ifrån det ursprungliga livet har alla lyckats att föröka sig innan de dog. Det är en typ av värde och denna evolution har gett oss en instinkt att värna om vår avkomma och de som står oss nära. Vi är sociala djur och vi kan känna empati och bryr oss om andra människor även om vi troligen aldrig kommer att möta dem.
3) Du har helt rätt i att bara för att man är ateist så saknar man inte automatiskt en känsla för värdet av människoliv.
4) Jag skulle säga att i den mån vi delar syn på människovärdet är för att vi lever i samma land under samma tid och vår syn på människovärdet har därför blivit ungefär detsamma. Det fanns många kristna som deltog i slakten av ursprungsbefolkningar under kolonialtiden (eller under slav-tiden) för att inte tala om korstågen! Du behöver inte titta så långt bort i tiden eller i andra kulturer för att förstå att det INTE finns någon allmängiltig syn på människovärdet.
5) Jag tror inte att jag är unik som sett många actionfilmer där jag inte känner mig sorgsen när storskurken dör. När bilderna på Kadaffi kablades ut kände jag inte heller någon sorg.
6) Människan har ett värde för att vår kultur tillskriver människan ett värde och för att vi evolutionärt är resultatet av individer som gynnade sin egen art över andra.
7) Samvetet skiljer sig från person till person och kultur till kultur kan därför inte ses som något belägg för någon gud. Även i kulturer som existerade före kristendomen så har det funnits beteenden som barn indoktrinerats i till den grad att de vill agera på ett visst sätt även om ingen ser dem.
8) Jag kan inte se hur det är kopplat. Din känsla av att det bör hänga ihop på ett vist sätt trumfar faktiskt inte min känsla av att det hänger ihop på ett annat sätt. Det enda man kan luta sig emot i sammanhanget är fakta och där stöds evolutionsteorin av mängder av evidens medan samtliga religioner inte kommer längre än till att dess utövare har en känsla av något.