Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Jesus Mirakel Tråd 3

Användarnamn skrev 2011-10-31 12:10:44 följande:
    Så du är en sådan uppmärksam dam som inte likt flertalet vill se vad som händer, inte konstigt att inget görs åt problemen och det uppväxande släktet får ta skiten efter oss.
    Hon är en sådan som ser vad som är direkt felaktigt och dessutom vid flera tillfällen försöker förklara det för dig. Att du vägrar ta till dig korrekt information visar att du är en del av problemet, inte lösningen.
  • Toboas
    Användarnamn skrev 2011-11-01 15:06:29 följande:
    Nej och var står det att Gud godkände det?
    Därför att Lot FORTFARANDE var den ende värd att rädda för att han var rättrogen. Ifall gud hade ansett att det var fel hade han kunnat låta Lot gå under med resten av befolkningen.
  • Toboas
    annaim skrev 2011-11-01 18:57:58 följande:
    Tillexempel att man skall respektera sina föräldrar, eller att man inte skall vara otrogen. Ett barn som skriker "jag hatar dig" åt sina föräldrar, eller någon som är otrogen mot sin respektive... sådant sårar in på djupet, och det vet Gud. Därför gav han oss spelregler för livet här på jorden - lagar som skall bidra till att vi mår bra. Men hans vilja var inte att få tillfällen att straffa sitt folk, syftet var bara att ge dem goda riktlinjer att leva efter.
    Och att stena dessa barn är motiverat och i proportion till deras "brott"?
  • Toboas
    annaim skrev 2011-11-01 22:22:35 följande:
    Lot erbjöd männen att skicka ut sina döttrar till dem, det skedde aldrig. Männen försökte med våld att ta sig in till änglarna i Lots hus, varpå änglarna grep in i situationen och slog männen utanför huset med blindhet.

Änglarna sa åt Lot att fly från staden och ta med sig sin familj - men svärsönerna trodde han skämtade, och blev därför kvar i undergången.

När blir ett brott ett brott? När det tänks eller när det görs?
    Så du anser att det är en god människa som gör sådant? Jag trodde gud tog hänsyn till en människas tankar enligt bibeln.
  • Toboas
    Rundown skrev 2011-11-01 22:45:18 följande:
    WTF! Vilka hemska brott var fikonträdet(!) skyldig till?
    Se Markus 11:12-14 Skrattande

• Toboas
    Användarnamn skrev 2011-11-02 11:00:22 följande:
    Adam dog innan dagen var slut. (1000 år)

I 0ch med att Adam och Eva gjorde uppror kunde de inte föda barn med evigt liv, precis som nu.

Ska du prata i Bibliska ting så se til att skaffa kunskap.
    I bibeln går solen upp och ner vid de olika dagarna så det finns inget stöd (mer än önsketänkande) att det skulle röra sig om tusentals år.
  • Toboas
    Användarnamn skrev 2011-11-02 17:26:57 följande:
    1  Var får du det ifrån?
    Troligen ifrån att det står att "solen gick ner och solen gick upp" som avslutning på de dagar som du menar varade i 1000 år.

Problemet är ju också att "år" är något som definieras utifrån jordens som åker runt solen och om solen bara gick ner en gång så skulle halva jorden vara frusen och den andra sönderbränd på grund av frånvaron av rotation.
  • Toboas
    Anastasia skrev 2011-11-03 00:38:14 följande:
    1) Någon av oss två lever i en stor illusion - därför att antingen så är vi skapade av en intelligent varelse eller så är vi det inte.  

2) Låt oss säga att vi blev till utan mening, utan någon tanke bakom det hela. Av någon anledning så blev livet till genom en slumpmässig process (slumpmässig i den betäckningen att det inte fanns någon tanke bakom. Det bara råkade bli såhär och nu finns vi till) Då innebär det att vårat liv inte är mer värt än gruset under våra fötter. Barnen som vi föder är inte mer värda än huset vi går in i.  Alla har ett värde som innefattar noll - värdet i oss människor är endast en illusion.

3) Men ärligt talat: Vem anser (oavsett tro eller brist på tro) att det är såhär?

4) Både du och jag vet att människovärdet är äkta, att det inte är en illusion.  Att vi tror på människovärdet därför att det är Sanningen.  Man känner det med hela sin varelse.  Vem gråter när han ser en stjärna falla från himlen? 

5) Jämför det med en människa som man ser dö - oavsett om man känner den personen eller inte. Man blir tagen - därför att man vet att det finns ett människovärde i oss alla människor.

6) Och det är här som jag tror att Gud kommer in.  Människan har ett värde därför att hon är en levande varelse. Om Gud skapade oss människor och gav oss livet - så har vi fått ett värde - som vi alla oavsett vad vi tror på eller inte tror på faktiskt är övertygade om.  Vi lever i detta - vi känner detta - att det faktiskt är så. 

7) Vårat samvete talar till oss om detta.  

8) Men om allt blev till utan en intelligent designer - vad är då svaret på denna fråga: Lever vi i en illusion, trots allt?  Eller kan det faktiskt vara så att vi människor i djupet av vårt inre faktiskt känner och vet att det finns ett värde i oss människor eftersom vi har fått detta värde av en intelligent Skapare?     
    Jag hakar på lite här även om du skrev till SG, jag hoppas det är ok.

1) Det där är en falsk dikotomi, alltså att man framställer det som att det bara finns två alternativ. Det kan vara så att det finns en skapare som är ointelligent men ändå utgör orsaken till universum, det kan vara så att vi lever i en "Matrix"-värld och så vidare.

2) Livet kan ha blivit till av en slump och utan syfte, däremot så har varje art inbyggt i sig att sprida sig och sina gener vidare. Alla våra förfäder i en obruten kedja ifrån det ursprungliga livet har alla lyckats att föröka sig innan de dog. Det är en typ av värde och denna evolution har gett oss en instinkt att värna om vår avkomma och de som står oss nära. Vi är sociala djur och vi kan känna empati och bryr oss om andra människor även om vi troligen aldrig kommer att möta dem.

3) Du har helt rätt i att bara för att man är ateist så saknar man inte automatiskt en känsla för värdet av människoliv.

4) Jag skulle säga att i den mån vi delar syn på människovärdet är för att vi lever i samma land under samma tid och vår syn på människovärdet har därför blivit ungefär detsamma. Det fanns många kristna som deltog i slakten av ursprungsbefolkningar under kolonialtiden (eller under slav-tiden) för att inte tala om korstågen! Du behöver inte titta så långt bort i tiden eller i andra kulturer för att förstå att det INTE finns någon allmängiltig syn på människovärdet.

5) Jag tror inte att jag är unik som sett många actionfilmer där jag inte känner mig sorgsen när storskurken dör. När bilderna på Kadaffi kablades ut kände jag inte heller någon sorg.

6) Människan har ett värde för att vår kultur tillskriver människan ett värde och för att vi evolutionärt är resultatet av individer som gynnade sin egen art över andra.

7) Samvetet skiljer sig från person till person och kultur till kultur kan därför inte ses som något belägg för någon gud. Även i kulturer som existerade före kristendomen så har det funnits beteenden som barn indoktrinerats i till den grad att de vill agera på ett visst sätt även om ingen ser dem.

8) Jag kan inte se hur det är kopplat. Din känsla av att det bör hänga ihop på ett vist sätt trumfar faktiskt inte min känsla av att det hänger ihop på ett annat sätt. Det enda man kan luta sig emot i sammanhanget är fakta och där stöds evolutionsteorin av mängder av evidens medan samtliga religioner inte kommer längre än till att dess utövare har en känsla av något.
  • Toboas
    Anastasia skrev 2011-11-03 19:11:15 följande:
    1. Faktiskt så tror jag inte det.  Om våran Skapare hade varit ointelligent vart hade då våran intelligens kommit ifrån?  Skulle vi stå över universums Skapare?  Om vår Skapare inte hade varit Allvis, vart har då människan fått sin vishet ifrån?  Kan floden stiga högre än sin egen källa? Kan vishet och intelligens komma från något ointelligent?  Det som ni tror - säger att den kan det - när ni säger att det inte finns någon Skapande Gud bakom alltings existens.  

2. Nu säger du något intressant::  "Livet kan ha blivit till av en slump och utan syfte, däremot så har varje art inbyggt i sig att sprida sig och sina gener vidare."  Då är frågan: Vem programmerade det hela? Vem skapade detta inbyggda system som säger oss att vi skall sprida oss och våra gener vidare?   Kan något så betydelsefullt komma från ingenting?
    Detta är vår förklaring på varför vi människor känner en inbyggd känsla av att sprida våra gener vidare. 
    1) Jag menade att universum skulle kunnat ha en ointelligent skapare (eller en omedveten process som triggat det) och att evolutionen sedan lett fram till de olika arterna vi har idag.

2) De teorier som finns kring livets uppkomst (vilket är helt skiljt från arternas uppkomst som evolutionen handlar om) bygger (mycket förenklat på att ) aminosyror i någon form delade sig och blev självreplikerande. Flera av stegen som krävs för den typen av liv har redan upprepats i laboratorium så vi vet att på naturlig väg (alltså av naturligt förekommande saker) så kan byggstenarna uppstå utan design. Om en av dem börjar dela sig i (nästan) perfekta kopior så har processen börjat. Den aminosyra som inte delar sig får inte heller någon avkomma och blir jämfört med de som kan kopiera sig själva mycket mer ovanliga. Detsamma gäller sedan för alla andra typer av liv, de som är bättre på att dela sig får fler avkommor än de som är sämre på att dela sig. Att våra kroppar består av flera celler innebär i sig inte någon principiell skillnad - DNA i samtliga celler är detsamma och processen att sprida det är att kombinera det med en annan människa.
  • Toboas
    Användarnamn skrev 2011-11-03 21:03:13 följande:
    Vad är då verkligheten, är det att födas, leva några få år och sedan borta ur tillvaron för evigt?
    Ja, det är verkligheten. Din personliga tro förändrar inget i det.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3