Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Jesus Mirakel Tråd 3

Användarnamn skrev 2011-06-27 23:15:31 följande:
    Ingen lurar Gud.
    Det kommer att visa sig.

Rom 14:12

”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

(Pred 12:14) Ty den sanne Guden skall föra fram varje slags gärning till domen, varje dold gärning, för att se om den är god eller ond.

(Matt 12:36) Jag säger er att varje onyttigt yttrande som människor fäller, det skall de avlägga räkenskap för på domens dag;

(2 Kor 5:10) Vi måste ju alla göras uppenbara inför Kristi domarsäte, för att var och en skall få igen sitt för de ting som är gjorda genom kroppen, enligt vad han har ägnat sig åt, vare sig det är gott eller ont.

(1 Pet 4:5) Men de skall avlägga räkenskap inför den som är redo att döma levande och döda.

Jo Gud vet ju förståss, men hur vet du att du verkligen älskar Jesus?
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-27 23:32:01 följande:
    Det vet jag inte, försöker bara göra efter hans principer och det han gav oss order om Matt 28:18-20; Joh 17:3
    snacka om att gå all in!

Hur skulle du reagera om Gud skulle prata med dig "old testament-style"?  
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-27 23:53:32 följande:
    Då skulle jag veta att det var demoner.
    hur skulle du avgöra det?
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-28 00:15:25 följande:

2 Tess 2:9
    " Men den laglöses närvaro är enligt Satans verksamhet åtföljd av varje kraftgärning och av lögnaktiga tecken och förebud.”

1 Kor 13:1, 8
    "Om jag talar människors och änglars tungomål men inte har kärleken, då har jag blivit som en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Kärleken tryter aldrig. Men vare sig det finns gåvor till profeterande, skall de tas bort, eller tungomål, skall de upphöra".

jag är inte van att tolka den här typen av texter, betyder det att Gud inte pratar med folk?

Eller att Gud bara säger kärleksfulla saker när han pratar direkt till någon?

• Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-28 17:13:30 följande:
    Det betyder för de fuxna med föstånd att vi kan se det som skapats och höra t ex de skapade fåglarnas sång med våra öron.
    Jag menade om Gud verkligen pratade med dig, med ord, inte genom tecken odyl.

Men du menar att Gud inte gör det (längre?)

• Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-28 19:57:14 följande:
    Gud använder Jesus och talar inte till oss.
    Står det i bibeln att Gud har slutat prata direkt med folk?
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-28 20:11:21 följande:
    Läs svaret  #1354
    betyder det att Gud bara säger kärleksfulla saker när han pratar direkt till människor och om budskapet inte är kärleksfullt så är det en demon som låtsas vara Gud?

(om jag förstått texten fel så kan du väl förklara vad den betyder?) 
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-29 14:28:02 följande:
    Han talar aldrig direkt med en människa utan genom sina änglar och inte ens det gör Han sedan efter apostlarnas tid,
    Just nu har vi NT och där står all vi behöver veta.

Talade JHWH Gud direkt till Adam, eller talade han genom Ordet, sin enfödde Son?

Bibeln ger oss inte något uttryckligt svar på den frågan.
    Även om Gud skulle ha kunnat tala direkt till sin fullkomlige mänsklige son, Adam, i Eden, så kommunicerade han antagligen med honom genom Ordet.
    Bibeln talar ofta om att Gud gjorde saker och ting, när han i själva verket gjorde dem genom en eller flera änglar.

I Första Moseboken 1:1  läser vi till exempel: ”I början skapade Gud himlarna och jorden.” Om detta vore allt vad bibeln sade om universums ursprung, skulle vi kunna dra slutsatsen att Gud hade skapat det direkt, som om han hade gjort det med sina egna händer.
    Men de kristna grekiska skrifterna utökar vår förståelse.

Vi läser där: ”Med hjälp av honom [Guds Son] skapades alla andra ting i himlarna och på jorden, de synliga tingen och de osynliga. ... Alla andra ting har skapats genom honom och för honom.” (Kolosserna 1:16, 17) Andra texter bekräftar Sonens roll i fråga om att skapa universum. (Johannes 1:3, 10; Hebréerna 1:1, 2) Men hans roll var som en arbetare underordnad Jehova, som gav upphov till, bemyndigade och vägledde skapelsen. — Psalm 19:2.
    vem var det som pratade till Abraham? (du vet "Isak-historien")
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-07-02 12:07:32 följande:
    Ordet, Jesus.
    Var det Jesus som sa åt Abraham att döda Isak?
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-07-02 19:45:06 följande:
    JHWH Gud talar alltid genom Jesus.

1 Tim 2:5, 6
    "Ty en enda är Gud, och en enda är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, - som gav sig själv till en motsvarande lösen för alla - detta skall det vittnas om vid dess egna särskilda tider."

Ok, Jesus sa till Abraham att han skulle döda sitt barn.

Känns det som något en kärleksfull gud skulle göra? 
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3