KristenTjej84 skrev 2011-08-01 22:47:35 följande:
Jag kallar dom bara för sekt då de inte vill att de som lämnat Jehovas vittnen har kontakt med de som är kvar i JV.
Dvs om Ingrid är Jehovas vittne och är gift med ett jehovas vittne och får barn med jehovas vittne, men sedan lämnar jehovas vittnen så får hon inte längre träffa sina barn. Något jag tycker är sekt likt.
Dessutom så verkar de också tro på en form av ersättningsteologi, att de är 144.000 Israeliterna som står i nya testamentet ska bli frälsta. Något som inte heler är rätt.
Klart Babtister också är kristna, eftersom de tror på den Jesus bibeln talar om och inte hittar på en egen historia av det hela.
Du verkar inte förstå att Jehovas vittnen är inte samma som bibelns kristna. Visst de tror på vissa saker som vi också gör, men det är en del stora skillnader mellan oss.
Alla som tror på bibelns Jesus, som Guds son och enda vägen till frälsning och treenigheten, dvs fadern sonen och den helige anden samt det som står i nya testamenter, är Kristna. Dock kan de använda olika ord för just sitt samfund. Här är en till länk ifall du ignorerade den förra om JV.
sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen
Jag tror för övrigt att baptisterna också kan kalla sig för kristna utan större problem i medierna.
www.baptist.se/omoss/vadvitror.4.1300a18510be...kan en sektmedlem inte samtidigt vara kristen?
Vari ligger motsättningen?