• Anonym

gravid, ångrat mig

Jga känner mig hemskt som skriver det här men jag måste få ur mig det hela och få prata med någon. Jag vet inte vem jag skulle kunna prata med om det här.

Det började i höstas, min biologiska klocka började ticka och jag berättade det för min sambo. Han blev jätteglad och vi bestämde att vi skulle sluta med skydd och hoppas att det skulle ta sig.
    Jag trodde det skulle ta ett tag men redan på andra försöket blev jag gravid.

Nu är jag i vecka 10 och känner att jag inte är redo för det här.
    Jag kan inte få ett barn. Jag är ju ett barn!
    Ett barn? Hur ska livet bli? Jag ser inte längre fram emot det här.
    Får ångest när jag tänker på det.

Aldrig bara han och jag mera. Aldrig bara vi två på semester någonstans där det bara existerar vi två.
    Det finns ju så mycket kvar att göra, för oss. Ska allt det bli förstört nu?

Jag vill inte säga något till min sambo om det här, jag vet att han kommer bli ledsen och med all rätta.
    Vad är det för fel på mig?

Jag får så dåligt samvete dels mot alla som inte gör annat än längtar efter ett barn och dels mot den lille i min mage. Den oskyldige som inte gjort något ont än att blivit till och nu har en mamma som önskar att den inte fanns.

Nu börjar jag gråta också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-24 11:34
    Jag pratade med min sambo igår. Han var jättegullig och förstående, tröstade och fick mig att må bättre.

Efter att ha läst alla era inlägg så börjar jag inse att jag inte är ensam utan att det är flera som känner så. Nu känner jag mig inte lika mycket som en skurk.

Jag ringde till gyn också och fick en tid att göra vul/ul nästa vecka. Jag hoppas att det känns bättre om jag får se att det faktiskt är något (hoppas att den lille mår bra bara).

Tack för alla era inlägg. Ni förstår nog inte hur mycket det betyder för mig.

• Svar på tråden gravid, ångrat mig
  • Anonym

Så kände faktiskt jag med ett tag, men det gick över. Hur gammal är du?

• Anonym

Gjorde det? När gick det över för dig?

Jag är 27 så jag är inget barn egentligen men det känns så.

• SilverEmma

Hur gammal är du TS?

Livet tar inte slut bara för att man får barn. Man ser till att ha egentid för sig själv & tillsammans med sin partner, det är inget fel i att be om barnvakt då & då.

Klart som sjutton att man kan få panik över man plötsligt ska ta ansvar för ett helt nytt liv som är beroende av en....men man växer med uppgiften.

• Anonym
    SilverEmma skrev 2010-02-23 18:16:39 följande:
    Hur gammal är du TS?Livet tar inte slut bara för att man får barn. Man ser till att ha egentid för sig själv & tillsammans med sin partner, det är inget fel i att be om barnvakt då & då. Klart som sjutton att man kan få panik över man plötsligt ska ta ansvar för ett helt nytt liv som är beroende av en....men man växer med uppgiften.
    Jag har alltid tänkt så förut men nu känns det som att det är slutet på mitt liv. Jag ser bara svart.
    Jag är snart 27.
  • wonkiz

Man blir väldigt känslosam som gravid och man tänker mycket. Jag är nu i v.22 och jag har många ggr tänkt att: shit vad håller jag på med, fixar jag det här? Men sen så har dom tankarna flugit iväg och livet tar ju faktiskt inte slut för att man får barn. Tvärtom! Du får ut så mycket och du får det finaste man kan få här i livet. Men klart som sjutton man är rädd många ggr.

Men jag tycker nog att du ska berätta för din sambo hur du känner, han kan säkert hjälpa dig. Men i slutet så är det ju ändå du som bestämmer hur det ska bli.

Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-23 18:16:33 följande:
    Gjorde det? När gick det över för dig? Jag är 27 så jag är inget barn egentligen men det känns så.
    Jag fick göra ett VUL för jag var så osäker på hur långt gången jag var. Det visade sig att jag då var i v.15. När jag såg den lilla krabaten som for runt där inne försvann de flesta av tvivlen. I alla fall tvivlen på att jag ville ha barn. Sedan kände jag mig osäker på hur jag skulle klara av föräldrarskapet ända tills min lilla pojke kom. Då föll allt på plats.
  • Anonym

precis så kände jag med när jag blev gravid, jag var inte glad fören närmare vecka 25! samma sak nu faktiskt, pricka äl och efter det har jag börjat få äckeltankar på allt. och jag har trotts allt barn nu och VET att livet inte går under... Man uppskattar att vara förälder och alla stunder man får vara barnledig blir 1000 gånger bättre än innan när de va något man tog för givet... men jag vet känslan.. har haft den och har den igen fast jag inte ens är gravid (vad jag vet)

• SuperDanil

jag tror inte du är ensam om att känna så. jag skulle nog säga att det är mer normalt att känna så än inte.
    herregud att få barn är även ett trauma! allt man känt till kommer att förändras! självklart blir man rädd!
    och visst kan man "önska" att man var ensam ibland. det är ju så enkelt så

vi väntar vårt andra barn och jag kan även få panik av det. varför ska vi bli 4a? när vi har det så bra av att bara vara 3? osv osv
    samma som jag kände när vi bara var 2 och skulle bli en till.

att man sedan har en massa hormoner som bara sprutar ur öronen hjälper inte till ett dugg! men ni tog ändå bestlutet utan hormoner ur öronen och ajg tror att det som talar i dig nu inte är den rationella-du utan hormon-du jag lovar att det kommer att bli toppen! (om än jobbigt ibland också)

sedan kanske det inte är så kul att vara gravid heller men det är en annan femma...

jag kan också se det så att all tid verkligen har SIN tid. nu är barnet/barnen så små och det har sig charm men även sin avigsida, sedan kommer de växa upp och likaså med hur man känner inför saker. skönt att få äldre barn, kunna göra saker samtidigt som det blir andra problem och att de även ska lämna en en dag
    så jag tycker att du ska försöka se framåt, livet tar INTE slut för att man får barn. det finns en massa man kan göra! om inte förr så senare
    OCH jag kan även känna att det ska bli skönt en dag när de har vuxit upp, få ett vuxet förhållande till sina barn, kanske få barnbarn osv
    OCH då är det återigen bara min man och jag, ensamma tänk vad mycket vi kna hitta på då

kram på dig

• Anonym
    wonkiz skrev 2010-02-23 18:19:20 följande:
    Man blir väldigt känslosam som gravid och man tänker mycket. Jag är nu i v.22 och jag har många ggr tänkt att: shit vad håller jag på med, fixar jag det här? Men sen så har dom tankarna flugit iväg och livet tar ju faktiskt inte slut för att man får barn. Tvärtom! Du får ut så mycket och du får det finaste man kan få här i livet. Men klart som sjutton man är rädd många ggr. Men jag tycker nog att du ska berätta för din sambo hur du känner, han kan säkert hjälpa dig. Men i slutet så är det ju ändå du som bestämmer hur det ska bli.Lycka till!
    Jag är livrädd. Hur ska jag klara det här? Inte för att jag är ensam men ändå. Hur ska vi klara det här?

Jag kanske borde berätta för honom hur det känns. Jag vet att han kommer att få mig att må bättre men vill inte att han ska bli ledsen. Om jag säger att jag inte vill ha barnet kommer han kanske också tycka att det är fel.
    Ska vi göra abort på ett planerat och efterlängtat barn då? Tänk om det är som ni skriver att jag bara är känslosam och full av hormoner, då kommer jag ångra mig resten av livet sen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-23 18:19:53 följande:
    Jag fick göra ett VUL för jag var så osäker på hur långt gången jag var. Det visade sig att jag då var i v.15. När jag såg den lilla krabaten som for runt där inne försvann de flesta av tvivlen. I alla fall tvivlen på att jag ville ha barn. Sedan kände jag mig osäker på hur jag skulle klara av föräldrarskapet ända tills min lilla pojke kom. Då föll allt på plats.
    Jag kanske ska ringa och be om ett vul då. Det finns väl privata ställen att gå till. Det kanske vore bra, kanske blir som för dig. Då kanske det blir på riktigt.
Svar på tråden gravid, ångrat mig