• Anonym

gravid, ångrat mig

Jga känner mig hemskt som skriver det här men jag måste få ur mig det hela och få prata med någon. Jag vet inte vem jag skulle kunna prata med om det här.

Det började i höstas, min biologiska klocka började ticka och jag berättade det för min sambo. Han blev jätteglad och vi bestämde att vi skulle sluta med skydd och hoppas att det skulle ta sig.
    Jag trodde det skulle ta ett tag men redan på andra försöket blev jag gravid.

Nu är jag i vecka 10 och känner att jag inte är redo för det här.
    Jag kan inte få ett barn. Jag är ju ett barn!
    Ett barn? Hur ska livet bli? Jag ser inte längre fram emot det här.
    Får ångest när jag tänker på det.

Aldrig bara han och jag mera. Aldrig bara vi två på semester någonstans där det bara existerar vi två.
    Det finns ju så mycket kvar att göra, för oss. Ska allt det bli förstört nu?

Jag vill inte säga något till min sambo om det här, jag vet att han kommer bli ledsen och med all rätta.
    Vad är det för fel på mig?

Jag får så dåligt samvete dels mot alla som inte gör annat än längtar efter ett barn och dels mot den lille i min mage. Den oskyldige som inte gjort något ont än att blivit till och nu har en mamma som önskar att den inte fanns.

Nu börjar jag gråta också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-24 11:34
    Jag pratade med min sambo igår. Han var jättegullig och förstående, tröstade och fick mig att må bättre.

Efter att ha läst alla era inlägg så börjar jag inse att jag inte är ensam utan att det är flera som känner så. Nu känner jag mig inte lika mycket som en skurk.

Jag ringde till gyn också och fick en tid att göra vul/ul nästa vecka. Jag hoppas att det känns bättre om jag får se att det faktiskt är något (hoppas att den lille mår bra bara).

Tack för alla era inlägg. Ni förstår nog inte hur mycket det betyder för mig.

• Svar på tråden gravid, ångrat mig
  • Anonym
    Anonym (*) skrev 2010-02-23 19:55:56 följande:
    Ring närmsta barnmorskemott. Du behöver gå på inskrivning och sedan vill de informera om alkohol och droger. De vill eg att man ringer så snart som möjligt närman fått veta att man är gravid. Men gör det imorgon tycker jag Då får du en bm som tar hand om dig hela graviditeten.
    Gör de? Jag trodde man skulle ringa efter ett tag. Jag ska ta och ringa. Det är nog bra.
  • Evelinaaw
    Anonym skrev 2010-02-23 21:36:14 följande:
    Jag är lite rädd att en BM ska tycka att jag är knäpp och kommer bli en dålig mamma.
    Nehh då, är det en bra Bm så ska dom inte vara något annat än stöttande, dom är ju utbildade till det. Kommer  gå bra, kommer vara lättare för dig att få prata med någon , och veta att det är normalt att känna så här.

Finns även jätte många mammor som har svårt att även knyta an till sitt nyfödda barn. Men finns all hjälp man kan få. Var inte orolig , finns hjälp överallt.
  • Anonym
    hoppfull trots allt skrev 2010-02-23 19:58:50 följande:
    Det är väldigt vanligt att man blir deprimerad när man blir gravid men ofta pratas det inte om det så man känner sig udda som inte är sprudlande glad från dag 1. Har jag förstått det rätt så är du i v 10 ungefär och då är det hög tid att du ringer till din mödravårdscentral och talar om att du är gravid.. Ni kommer på ett hälsosamtal först och sen inskrivning. Då får du möjlighet att prata med barnmorskan om hur du känner och att det inte är helt ovanligt att känna så heller.. Bm ska ju även stötta, känns det inte bra med första bm har du möjlighet att byta.. Ta tag i det hela och lycka till!
    Jag ska ta tag i det hela. Jag ska ringa och få en tid för att prata med någon.
    Det känns som att man ska bli jätteglad och vara så och jag är fel. Men jag är visst inte ensam.
  • Anonym
    Evelinaaw skrev 2010-02-23 21:40:54 följande:
    Nehh då, är det en bra Bm så ska dom inte vara något annat än stöttande, dom är ju utbildade till det. Kommer  gå bra, kommer vara lättare för dig att få prata med någon , och veta att det är normalt att känna så här. Finns även jätte många mammor som har svårt att även knyta an till sitt nyfödda barn. Men finns all hjälp man kan få. Var inte orolig , finns hjälp överallt.
    Jag ska ta mod till mig och ringa. Men först ska jag prata med min sambo. Vet att det kommer kännas bättre när jag gjort det.
  • Evelinaaw
    Anonym skrev 2010-02-23 21:42:34 följande:
    Jag ska ta mod till mig och ringa. Men först ska jag prata med min sambo. Vet att det kommer kännas bättre när jag gjort det.
    Ja verkligen, du behöver ha hans stöd. Lycka till kommer gå bra.
  • Jaramla

jag tror att det är ett friskhetstecken att bli skiträdd när man står inför det allra största i livet! på allvar.

förra sommaren på stranden var för övrigt min bästa någonsin! charmtrollet, då 1,5 år, flirtade med alla. jag har aldrig pratat med så människor på någon semesterresa. vi fick jättefina vänner från flera olika länder, vi hade jättetrevligt sällskap både på dagarna (lekte i vattnet, byggde i sanden) o på kvällarna under middagar. tycker också livet bara blivit bättre med barn (o då var jag supernöjd med mitt liv innan barn o inte helt hundra på att jag ville ha barn) så nu ligger alldeles nyfödda kotte nummer två o snusar i min famn

• Anonym
    Evelinaaw skrev 2010-02-23 21:45:51 följande:
    Ja verkligen, du behöver ha hans stöd. Lycka till kommer gå bra.
    Tack!
  • Anonym
    Jaramla skrev 2010-02-23 21:55:44 följande:
    jag tror att det är ett friskhetstecken att bli skiträdd när man står inför det allra största i livet! på allvar. förra sommaren på stranden var för övrigt min bästa någonsin! charmtrollet, då 1,5 år, flirtade med alla. jag har aldrig pratat med så människor på någon semesterresa. vi fick jättefina vänner från flera olika länder, vi hade jättetrevligt sällskap både på dagarna (lekte i vattnet, byggde i sanden) o på kvällarna under middagar. tycker också livet bara blivit bättre med barn (o då var jag supernöjd med mitt liv innan barn o inte helt hundra på att jag ville ha barn) så nu ligger alldeles nyfödda kotte nummer två o snusar i min famn
    Det är det kanske. Jag kanske inte är galen då. Bara mänsklig.

Vad fint det låter. Jag har varit ganska nöjd men ändå tyckt att något saknas. Det ska bli bra det här.
  • Spartacus

så har jag känt bitvis med bägge kidsen och snart är den andra här jag tycker inte du ska oroa dig så mycket, tillåt dig att anamma den känslan! jag oroar mig mer för blivande föräldrar som itne oroar sig alls, dom har antagligen inte förstått vad det innebär att bli förälder, det är en stor omställning, aksnke den största!

stort lycka till, det kommer kännas bättre! (och sämre ibland)

• Anonym

Måste bara få säga att livet faktiskt inte behöver ta slut för att man får barn. Jag och sambon gör jättemycket bara vi två, vi går också ut med vänner, reser med vänner o.s.v.. Man kan absolut åka bort själva tillsammans ibland. Det behöver verkligen relationen! Glad mamma pappa- glad unge Funkar här! Men visst, man får planera lite mer och båda måste vara villiga att ställa upp för varandra, men det är det värt.

Svar på tråden gravid, ångrat mig