Inlägg från: fröken sy |Visa alla inlägg
  • fröken sy

Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3

Tack så mycket för era tips ang förberedelse inför måndag. Vi skall försöka läsa på så mycket som möjligt i helgen så vi har lite koll. Har ju läst runt ganska mycket innan också så jag tror jag har lite koll iaf...

Proverna som jag tog var dag 2-3 proverna, de skulle tydligen mäta en himla massa saker bla aktivitet i äggledare, hormonbalans ect. Har för mig att hon sa att det skulle ta ca två veckor innan man fick svar och att Besima skulle ringa så fort de kommit. Vet bara inte om jag vill få ett sådant samtal till jobbet, beror ju liksom på vad proverna visat. Är det bra är det ju inget problem, men ser det sämre ut vill jag nog vara med maken och inte på jobbet bland massa kollegor och elever. Visst har man blivit duktig på att klista på sig ett leende när man har lektion men vet inte om jag klarar det vid ett sådant här tillfälle... hoppas att provsvaren kommit till på måndag helt enkelt. Annars kanske man kan boka en telefontid med henne, hur har ni gjort?

Blom: Härligt Blom att det är på gång, det är ju svårt att säga hur ni skall göra men utifrån hur jag känner nu vill jag ju att det skall komma igång så fort som möjligt, är trött på att vänta så jag hade nog kört på nu innan sommaren. Är du oxå lärare förresten?

Kappan: Bra att proveran fungerade, så du skall lära dig ta sprutor nu. Vad är det man "sprutar" för?

• fröken sy

Blom: Ja det är härligt bara 3 veckor kvar till sommarlovet. Helt underbart faktiskt!! Lycka till med sprutorna, ska hålla mina tummar allt vad jag kan för er!

Kappan: Vad bra att det kändes okej med sprutorna, duktig du är som kan göra det på dig själv. Gissar på att även jag kommer behöva lära mig det...

Fendt: Hur mår du? Vilken vecka är du i nu?

Imorgon är det måndag, vilket innebär att vi skall påbörja vår utredning. Känns skönt att äntligen komma igång på riktigt. Om jag fattat er och Besima rätt blir det nog pergotime för mig för att få igång en äl... Hoppas att det kommer funka!  När jag läst och kollat runt tycker jag inte att det verkar som det hjälp med pergotime för så många men man får väl se... är ju inte säkert att de som det funkar för har skrivit massa inlägg. Någon av er som har något positivt att säga om pergotime, antingen som ni upplevt eller hört får ni gärna berätta...

• fröken sy

Fendt: Det är typ en sådan vagn jag vill ha också, en "bastant och tålig" som passar bra på skogsvägarna hos oss. Mannen däremot tycker att man skall ha en "liten och smidig" som man kan ha i stan. Bara det att vi max är istan och går typ 1 gång i månaden, och han avskyr att vara istan, så fattar inte hur han tänker... Men eftersom vi inte ens har någon bebis på g kan vi ju fortsätta den diskussionen ett tag till innan vi kommer behöva bestämma oss... 

Nu är det bara några timmar kvar tills det är dags att träffa Besima, ni kan väl hålla tummarna att jag inte bara har många och små ägg som hon sa förra gången utan att proveran håller på och kicka igång min kropp... men gissar som sagt på att jag kommer behöva hjälp med ägglossning. Nu är det snart dags för dagen sista lektion, skönt!

• fröken sy

Det kändes bra hos Besima idag, alla proverna som togs för väl en vecka sedan såg bra ut. Skönt. Det gjordes ett vul på mig, alla äggblåsorna (mannen kallade den för bubblorna när vi pratade om de efteråt  var fortfarande i samma storlek med kollade in så de inte låg på rad som ett pärlband och det gjorde dem inte. Däremot så såg slämhinnan i livmodern ut som det skall göra på dag 14, hon pratade om 3 lager vilket var bra. Så tydligen producerar min kropp hormon så att den blir bra men inte tillräckligt för ägglossning. Så allra troligast är att min kropp inte kommit igång efter p-pillerna än. Enligt Besima kunde man vänta ett tag till... hon sa att det är möjligt att det tar ett år till kanske mer innan mensen kommer tillbaka av sig själv, men vi kände båda att vi vill gå vidare nu så då gör vi det. 

Så i nästa cykel skall jag äta pergotime oxå, och så skall jag tillbaka på vul på dag 12-14 för att kolla hur det ser ut med äggen då. Hon vill följa hur man reagerar på pergotimen och det känns ju bra. Sen kunde jag äta den under sommaren oxå utan undersökning. Enligt henne är medel att det tar två år innan man blir gravid från att man börjat med utredningen, så hon betonade hela tiden att det gäller att vi har tålamod. Hon sa att hon har tålamod, det gäller bara att vi har det oxå. Enligt henne är det inte ovanligt att folk tröttnar under tiden för att man vill att det ska ske nu eller meddetsamma. Vi är båda nöjda med henne, hon känns väldigt duktig och erfaren
    Känns lite hoppfullt nu igen, även fast jag vet att det kan ta och säkert kommer ta lång tid så kommer det troligen finnas en liten chans nu igen och det känns ju bra.

Mannen skall lämna prov i burken på fredag så nu gäller tumhållning för att det ser bra ut oxå.

• fröken sy

Blom: Jag glömde ju svara på ang jobbet du sökt, klart du skall ta det om du har möjlighet! Precis som Fendt tycker inte jag att man kan gå och vänta utan man måste försöka leva på sitt liv under tiden. Jag är inte speciellt duktig på det men jag försöker hela tiden... du får tänka att det löser sig, blir du gravid nu så hinner du ju jobba lite i höst också innan det är dags att vara ledig. 

• fröken sy
    Blom skrev 2010-06-02 20:14:33 följande:
    Idag blev jag erbjuden att komma på en jobbintervju till ett jobb som är väldigt bra.. Mitt nya fantastiska (galna) cv har gjort susen... 

Tänk om man bara kunde ha tur med magen också. Väntar på mensen som är sen denna månad, är jättearg! Innebär att jag kanske måste skippa elevernas skolavslutning för att jag är i Malmö då om den inte tänker dyka upp snart grrrrrrrrrrrrrrr
    Du får berätta för oss hur det gick vid intervjun när du varit där. Håller tummarna att turen håller i sig även när det gäller magen. Visst är det trist att missa elevernas skolavslutning, men det är ju för en bra sak så då blir det ju värt det.
  • fröken sy

Hej tjejer. Har inte hunnit med att titta in här så ofta nu, men jag tänker på er och håller alla tummar jag kan

Igår fick vi svar på mannens burkprov, och resultatet såg mycket bra ut. Kändes så skönt ett steg till i rätt riktning! Jag har ätit en kur pergotime, inte känt av det så mkt, lite bröstspänningar bara. Igår kände jag lite i tjejmagen så hoppas att det är lite stimulerat där... på måndag skall jag till besima för vul, ska bli spännande.

När jag pratade med Samira sa hon att pergotimen är slut på alla apotek och inte kommer in förrens i juli, är det någon som har koll på vilket datum? Funderar på hur det blir i nästa cykel, vill ju inte gärna göra uppehåll för att det är slut på apoteket. Vet ni om man kan boka medicin så att man får det så fort det kommit in?

• fröken sy

Hej Linnea. Roligt att även du hittat hit. Vi har ganska nyligen börjat på Linneamottagningen, har precis nu påbörjat utredningen. För oss var det så att jag inte har fått tillbaka min mens efter att jag slutade med p-piller april 2009. Mannens prov ser bra ut så vi har först försökt få igång min cykel med provera, men jag funkar på tabletterna men inte utan. Besima sa att det kan ta upp till 3 år efter att man slutat med pillerna och att vi kanske skulle vänta innan vi gör ngt mer. Men vi vill inte vänta längre, utan valde istället att ta pergotime, som skall stimulera äggproduktion så förhoppningsvis kommer jag ha ägglossning om några dagar. Skall faktiskt oxå till Besima på måndag, ska då göra vul för att se om det finns några ägg som växt till sig, nu får gärna hålla tummarna för det! 

• fröken sy

Nu är jag hemkommen från linneamottagningen. Och vul såg bra ut. Fanns en äggblåsa på 17 (mm) så jag fick en spruta som jag precis tagit. Så nu är vi ordinerade sex idag och imorgon så får vi hoppas att det är ett ägg i blåsan oxå. Känns iaf bra att tabletterna bitit på mig på första försöket.

Tesslan: För mig är det precis samma sak som dig att min mens inte kommit igång efter p-piller stoppet april 2009. Men har inte fått pergo förrens nu precis. Fick äta provera först. Behövde inte du det? Fick du pergo på en gång?

• fröken sy

Jag har ätit provera. Fick inga direkta biverkningar. Åt dem för att jag inte hade någon cykel alls efter att jag slutat med mina p-piller, så tabletterna gjorde att jag fick en 28 dagars cykel, funkade allstå kalas för mig. Men nu har jag fått pergotime oxå så nu ska jag förhoppningsvis både ha en fungerande cykel och ägglossning  

Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3