villa villekulla skrev 2011-09-16 12:06:54 följande:
Någon som vet vad de har för ridkläder mm och vad de kostar?
Ex ridbyxor, hjälm, stövlar.
Jag kan inget om ridning så jag vet inte vad man har mer än hjälm och ev stövlar
Jag, som gammal gekåsräv och inbiten ryttare, kan kanske hjälpa dig lite!
Det finns riktigt bra ridkläder på gekås!
Ridbyxor finns från 149 kr o uppåt, hjälm från 199 kr o uppåt, stövlar har jag sett nån enstaka gång, men jodphurskor finns för det mesta.
Är det kläder till barn eller vuxna du behöver?
Till barn, tycker jag, att oskodda eller knäskodda ridbyxor funkar bäst.
En skön ridsko med stålhätta är kanon att ha vid all hantering och även vid ridning. Komplettera med ett par shortchaps (finns också) så får benet skönt stöd vid ridning. Shortchapsen ska sitta ganska tight utanpå ridbyxan. Sko + shortchaps har man alltså istället för ridstövlar.
Sen behövs det ridhandskar/vantar (finns också billiga och jättebra).
En skön jacka nu när höst och vinter närmar sig är en bra investering!
Sen finns det också säkerhetsvästar som många ridskolor har som krav för att barnen ska få rida. Dessa ska sitta tight (bara t-shirt under) och täcka alla revben på framsidan samt gå ner över svanskotan på ryggsidan. Dock får den inte vara så lång att den slår i sadeln när man sitter ner). Säkerhetsvästar brukar kosta kring 700-1500 kr i vanliga ridbutiker.
Ska man rida mycket ute i regn kan ett ridregnställ vara en bra investering. På vintern har många termoridbyxor för att slippa frysa om benen.
En skön tunn mössa att ha under hjälmen bör man ha på vintern för att slippa förfrusna öron.
Hjälmen ska sitta så tight att den inte ramlar av om man böjer sig framåt så långt man kan.
Lycka till!