Inlägg från: TigerLily |Visa alla inlägg
  • TigerLily

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

idag fick jag topimax utskrivet, så nu äter jag både concerta, fluoxetin, topimax, imovane och oxascand vid behov. men ska byta läkare... hon e helsnurrig. han blandade ihop allt jag sa osv... och skrev ut det jag sa. jag sa att jag ville ha topimax, hon ville testa lithium. å innan har hon inet ens velat "erkänna" att jag kan vara bipolär alls.. att det är bordeline bara. utan att ens lyssna på hur jag mått tidigare osv.

• TigerLily

jag mår apa..helt knäckt.. rasar ihop och gråter... sen går det över.. å så brakar jag ihop och bara gråter igen. känns som jag håller på att gå in i en vägg igen..eller ner för ett stup. får panik.

• TigerLily

jag bröt ihop i går.. har varit jättesvajig sista dagarna.. det har bara rusat på i hundranittio med djupa gråtsvackor som bara kom tätare och blev värre i rasande takt så jag brakade typ ihop så jag ringde hit min syster som kom och passade mina barn å så fick jag skjust in till akuten. där sitter jag och väntar (ensam) i 4 timmar, får träffa en läkare tillslut... som efter 10 min bara säger att jag får gå hem, alltså han "slänger ut mig" utan att ens ta reda på hur och oM jag kan ta mig hem, och då är jag alltså i ett ganska bedrövligt skick, helt söndergråten och utmattad och inte en krona på fickan. Jag sa till han att min ångestdämpande medicin var slut hemma, berättade precis hur dåligt jag mådde och att det skrämde mig de djupa och tvära kasten på sista dygnet som bara escalerade i tokfart. Hade ren TUR att jag fick tag på min granne som hade sin man hemma som kunde komma in och hämta mig. Han var skitarg på deras sättt att behandla mig och körde mig till en vanlig akut där jag fick ett väldigt proffsigt och bra bemötande. han kände de som arbetar där och de sa att de på psykakuten gjorde fruktansvärt fel som bara skickade ut mig i det skicket ensam mitt i natten vind för våg. ska på min terapi imorrn och sen byta läkare, hon hade inte enformerat mig om att man kan få djupa stormiga svackor i början av insättning av topimax, det fick jag veta först på VANLIGA akuten. Jag frågade på pskakuten om det kunde vara nått med medicinerna... nej sa han typ, ta det med din ordinarie läkare. och sen sa han lite spydigt att" det är ju lite smidigare att söka läkarkontakt på dagtid än på nätterna". Jävla idiot. Fy fan så ledsen jag var, ett vrak.

• TigerLily

tack för kramar. Nu mår jag lite bättre *peppar peppar* fick med mig några oxascand hem, men är riktigt skör och trött, men har inga gråtattacker längre. Hade lågt blodtryck och är inte direkt i min fulla kapacitet så jag tar det så lugnt jag kan. Nu har jag bara ena sonen hemma, minstingen är med sin pappa och dottern ville sova hos en klasskompis, så det är rätt skönt att bara kunna gosa och mysa med en i taget lite nu. Ska få mer avlastning framöver så att det ska slippa gå så långt att jag brakar så... känner så väl igen mönstret innan men är värdelös på att be om hjälp men har tagit mig i kragen då det gäller den biten. tror alltid att det ska funka om jag biter ihop LIIITE till.. å sen brister det endå. Sen tror jag att medicinerna gjorde det hela mkt värre då jag precis börjat med ena. men så himla konstigt att den där korkade empatilösa läkaren bara sa åt mig att gå, då han visste att jag var där ensam och bor en bra bit därifrån dessutom. skulle tagit mig minst 2 timmar OM jag hade kunnat åka kommunalt, men i det skicket jag var så hade jag inte kommit nånstans. sen googlade jag nyss biverkningarna på topimax och då är det för mig en gåta att han släppte mig så nonchalant. snacka om att spela rysk roulett med patienter.

• TigerLily

här är NÅGRA av biverkningarna....

Självmordstankar, självmordsförsök, hallucination, psykotisk störning, hörselhallucination, synhallucination, apati, avsaknad av spontant tal, sömnstörning, affektlabilitet, minskad libido, rastlöshet, gråt, dysfemi, euforisk sinnesstämning, paranoia, perseveration, panikattack, gråtmildhet, lässtörning, insomningssvårigheter, flack affekt, onormalt tänkande, förlust av libido, håglöshet, svårigheter att vidmakthålla sömnen, distraherbarhet, för tidigt uppvaknande, panikreaktion, förhöjd sinnesstämning.

• TigerLily

det sjuka var att jag frågade honom rakt ut: "KAN det ha nått med medecinerna att göra? jag har nyligen börjat med topimax"

"Nej, det tror jag inte, det får du ta med din ordinarie läkare"... får jag till svar... och min ordinarie läkare gillar jag INTE för hon är hur flummig somhelst och lyssnar lixom inte på mih och har testat nästan hela fass på mig typ

Och jag sa till honom bokstavligt talat att jag var livrädd för att svackorna skulle bli djupare och att jag i ren panik skulle slänga mig framför ett tåg eller nått. Inte att jag PLANERADE att ta mitt liv, för jag vill inte dö, har ju barnen, men att det skrämde mig så mitt mående som pendlande nått så vidrigt grymt sista dygnet och bara escalerade... och så skickar han bara hem mig. endå. Mitt i natten. Ensam.

.

• TigerLily
    Maia skrev 2010-05-06 12:29:25 följande:
    Det är tjänstefel så det skriker om det! Mår man så dåligt ska man bli inlagd för är humöret så pendlande att du säger att du i ren panik skulle kunna göra nåt sånt så ska det tas väldigt allvarligt på. Risken finns faktiskt att man får en knäpp och inte vet vad man gör.
    jo jag kände mig så jävla tillplattat och värdelös då han bara sa "tack och hej, lycka till, vårdarna utanför låser upp dörren så du kommer ut.

Sen bröt jag ihop utanför i väntrummet igen då chocken släppte.
  • TigerLily

hej alla har varit lite frånvarande här ett tag.. inte mått så bra, mycket som händer i mitt liv nu bara. serequel? nån som testat det? har fått det utskrivet men det verkar läskigt tycker jag!! hon sa jag skulel börja med dem då det var lugnare omkring mig, (rättegång å begravning denna vecka) så efter det ... men sen ska man ju tillbaka dag 4 efter insättningen och sen ska dosen höjas osv... känns jätteläskigt, jag e ju själv med 3 barn, hur fixar man sånt då?

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2