• Maeva

behöver lugnande ord om kejsarsnitt

Hej!
    Jag har under nästan hela graviditeten sett fram emot förlossningen som en spännande utmaning och en fantastisk upplevelse. Men då det verkar som att mitt bäcken är snett (ska röntgas) + att bebis ligger över normalstorlek är en vanlig förlossning inte längre självklar. Saken är den att medan jag varit rätt avslappnad inför en vaginal förlossning är jag LIVRÄDD för tanken på ett snitt. Tanken på den stora operation som ett snitt måste vara, smärtan och begränsningarna efteråt gör mig gråtfärdig. Så jag skulle helt enkelt behöva höra erfarenheter från er som snittats. Hur går det till? Hur mår man efteråt? På vilket sätt är ett snitt negativt för barnet? Finns det positiva sidor med ett snitt? Ja, allt! Tack på förhand....

• Svar på tråden behöver lugnande ord om kejsarsnitt
  • Ronjas mamma

Jag har fått två snitt eftersom jag tydligen är en av de kvinnor som inte öppnar sig..

Jag kan säga att båda mina snitt dok har varit akutsnitt(nästa blir planlagt)

Jag mådde helt fint efter amningen kom igång utan problem med första barnet var jag öm i kanske 2 veckor till en månads tid men inte mer än att jag kunde gå en runda och så med vagnen.
    Med andra var det lika lätt men där blev min man hemma i 5 veckor eftersom vi hadde en liten redan..

Snitt kan påvärka barnets mag tarm system på det viset att barnet kan ha mycket magont i början men det har mina inte haft varken mer eller mindre än andras barn..

Vet det är knäppt men efter mitt första snitt och skulle föda tvåan var jag jätterädd för att spricka eller att mitt underliv skulle förendras mycket.. Det kan man ju säga att vid snitt spricker du ju inte 

Vid båda snitt har jag känt mig helt trygg..

• Fiyali

Hej! Kan glädja dig med att smärtan knappt kändes på mig!
    Första dygnet gjorde det ont, men troligtvis pga att de missade ge mig smärtstillande i en mellanrond på avdelningen.

Väljer du att vara vaken går det till ungefär så här:
    1. Du och partner/närvarande stöttningsperson får på er speciella kläder, du får en spruta som gör att musklerna i livmodern inte drar ihop sig, så kallad bricanyl, det du får om du skulle gå igång för tidigt och de vill stoppa värkarna! (Kopplas också till kateter)
    2. Du får sitta framåtlutad och får bedövning i ryggen som inte känns något vidare!
    3. Du ligger på en bår med ett tält över brösten och neråt, medans din partner står så ni har ögonkontakt och kan le mot varandra :)
    4. Snittet läggs precis i bikinilinjen, och du KÄNNER INGET ALLS!
    5. Efter fem minuter är er bebis ute, din partner får klippa navelsträngen, och sen får du antingen bebisen i famnen, eller så väger och mäter de den och sen ger den till dig!
    6. Oftast stannar du, bebis och partner kvar i rummet tills din känsel återvänt tillsammans och myser, kan ta ca 30 minuter, sen transporteras ni ner till antingen förlossningsavdelningen i väntan på "fast" rum, eller så åker ni ner till den avdelningen du och bebben ska ligga några dagar.
    7. Massa efterkontroller, så att du kan kissa/bajsa obehindrat etc, precis som de gör när man fött vanligt.

Snittet är INTE negativt för barnet. Däremot brukar man säga att en vaginal förlossning stressar barnet och att detta är positivt, och när barnet trycks ut genom vaginan, så pressas lungorna samman, så när den lossnar och barnet kommer ut sugs det in luft i lungorna automatiskt. Detta kan vid snitt ta 1 sekund längre tid, och därför får barn oftare ett lägra poäng snitt precis vid födsel, som sedan är samma som ett vanligt vaginalt fött barn efter tre minuter.

Negativa saker:
    *Jag hade försökt i 23 timmar med flickan, så jag kände mig lurad på slutspurten.
    *Jag har precis som du ett stort barn denna gången och kommer därför inte få försöka igen, så jag känner mig lurad igen på själva utdrivningen.

Positiva saker:
    *Som direkt snittad kommer du ha mer energi! Än en som legat och kämpat i ett dygn - mer närvaro med din nya bebis!
    *Inga förändringar eller bristningar i underlivet som kan bli inflammerade.

Ärret efter snittet syns knappt och sitter nu för tiden så lågt så skulle just ditt synas är det ändå inte "synligt" i de allra flesta situationer.

Ps. Jag var ute och gick på stan obehindrat efter 36 timmar :) Hade bara ont första dagen när jag satte mig ner/ställde mig upp, och den första veckan kändes det ONT när man nyste och obehagligt när man skrattade.

• Maeva

Åh, tack snälla ni för att ni tog er tid att skriva så mycket. Försökte prata med min BM igår, men hon uttryckte sig lite klumpigt och negativt vilket ledde till att snörvalde och grät i bilen hem...

• Fiyali
    Maeva skrev 2010-02-17 08:44:05 följande:
    Åh, tack snälla ni för att ni tog er tid att skriva så mycket. Försökte prata med min BM igår, men hon uttryckte sig lite klumpigt och negativt vilket ledde till att snörvalde och grät i bilen hem...
    Vissa BM är helt enkelt på det viset.
    Be att få prata med en narkosläkare och en läkare som lägger snitt, så ska du se att du får bättre information, samt att det kan kännas bättre att ha gått igenom saker i detalj :)
    Hur stort är barnet för att byta samtalsämne :) Och hur långt gången är du? När pratar de om att lägga snittet? Är ju lite i samma situation, så intressant att prata med någon annan :)
  • Maeva

Jag är i v 36 nu så det börjar ju bli lite bråttom att få allt utrett och klart. Ska in på fredag för röntgen av bäckenet och i nästa vecka blir det UL för en mer exakt storleksbedömning av barnet. Jag antar att det är en kombination av de båda resultaten som utvisar om jag måste snittas, hade bebis varit mindre hade det kanske inte gjort så mycket att bäckenet är lite snett.

När ska du snittas? Jag vet inte varför jag tycker det är så obehagligt, men bara det där med att få ett datum och en tid då de ska skära i en får det att krypa i kroppen på mig...

• Fiyali
    Maeva skrev 2010-02-17 09:05:19 följande:
    Jag är i v 36 nu så det börjar ju bli lite bråttom att få allt utrett och klart. Ska in på fredag för röntgen av bäckenet och i nästa vecka blir det UL för en mer exakt storleksbedömning av barnet. Jag antar att det är en kombination av de båda resultaten som utvisar om jag måste snittas, hade bebis varit mindre hade det kanske inte gjort så mycket att bäckenet är lite snett. När ska du snittas? Jag vet inte varför jag tycker det är så obehagligt, men bara det där med att få ett datum och en tid då de ska skära i en får det att krypa i kroppen på mig...
    Jag kan förstå det, hade nog också tyckt det var obehagligt om det varit planerat första gången, nu har de ju redan "skurit" i mig, så nu är jag ju den upplevelsen rikare och tyckte det inte var så farligt :)
    Jag är i vecka 33, och ska snittas mellan vecka 34-36 beroende på tillväxten som ska kollas hela tiden nu!
    Jag tycker iof det är rätt skönt, har fått uträknat att flickan antagligen skulle sluta på runt 6 kg vid fullgånget, och det är mer än hälften av vad min stora på 2,5 väger:P
  • Ronjas mamma

Så jobbigt när BM inte tar sig tiden att förklara och utrycka sig ordentligt.

Kom i tanke om min första kommentar när dottern kom ut var så får man ju ett vackert barn med runt huvud när det nu skulle vara snitt
    (sägas ska att jag hade haft regelbundna värkar i 2 och ett halvt dygn så jag var inte så klar i huvudet första gången)

Hoppas du får bättre förklaringar och bliver mer avslappnad till mätningarna.

• mammageno

Mitt snitt blev akut och det var saker med det som jag gära ville vara uta, jag ville ju föda vanligt

men jag måste säga att det var inte så tungt och smärtsamt efteråt för mig, jag var uppe iom en vecka, syrran var på spång bara dagen efter.

Det kommer gå bra, det är bra att du får hjälp nu, och att det ite upptäckts så sent som på FL

lycka till! 

• Mamisita

Ts förstår hur du känner dig, var också livrädd för snitt men kunde inte direkt sätta fingret på vad som var det jag var mest rädd för utan det blev liksom hela förlossningsättet. Har inga pos erfarenheter av vaginal förlossning så det var jag också rädd för, så det var lite pest eller kolera situation.

Men efter aurorasamtal, fl-läkarsamtal så kom vi fram till att snitt var bättre av rent medicinska skäl (fel form på bäcken och tidigare förlossning slutade med att dottern fastnade med axeln på väg ut). För det första kändes det bra att ha något bestämt för jag blev väldigt stressad av att inte ha en klar plan. När beslutet väl var taget så kunde jag fokusera på en sak och försöka komma fram till hur man bäst kunde göra för att jag skulle känna mig så rygg som möjligt.

Dock började värkarna sätta igång tidigare så det blev ett lugnt "akutsnitt" istället. Känslorna gick lite upp och ned, blev jätte stressad av värkarna och då spinalen skulle läggas, rädd för att det skulle göra ont tillsammans med spänningar och oro över att barnet inte skulle må bra/vara frisk osv. All stress och oro släppte med en gång då bebis var ute och de sa att allt såg bra ut, då var det bara ren lycka.

Sen tiden efter var jobbig då det gör ont, men man får smärtlindring och hjälp så det går ganska bra ändå. Det första 3 dygnen är jobbigast, nu ca en vecka efter så kan jag röra mig relativt bra. Om jag ska jämföra med mina tidigare fl så är denna den mer positiva och jag är glad att det blev snitt denna gång.

• cameron

Positiva sidor med planerat snitt: Du slipper att gå över tiden och vänta och undra över när förlossningen ska sätta igång{#lang_emotions_wink} Du vet precis vad som kommer att hända på snittdagen, allt har gåtts igenom innan, och det finns full beredskap i op. rummet (läkare, sjuksköterska, barnmorska, narkosläkare etc) vilket gör att du kommer att känna dig trygg i situationen. Dom har helt enkelt stenkoll på både dig och bebisen. Sätt det i kontrast till en vaginal förlossning som i princip kan ta vilken vändning som helst och tom sluta i ett akutsnitt/urakutsnitt vilket innebär betydligt flera risker för både dig och barnet jämfört med ett planerat snitt. 

Smärtan är kontrollerad iom att du regelbundet får smärtlindring efter snittet och enligt min erfarenhet är det bara att säga till om man vill ha extra smärtlindring, dvs om man upplever att man har ont trots den schemalagda medicinen. Du kommer att vara lite stel och inte kunna lyfta tyngre än bebisen en tid efter snittet men det är ju övergående. Jag har själv valt att föda båda mina barn med planerade snitt och för mig har det varit två positiva upplevelser. Ingen räkmacka, det finns inget perfekt och smärtfritt förlossningssätt tyvärr, men på det hela taget väldigt positivt{#lang_emotions_smile}

Olivia 0605 & Tindra 0805
Svar på tråden behöver lugnande ord om kejsarsnitt