Inlägg från: Väntan på en liten |Visa alla inlägg
  • Väntan på en liten

Vi som försöker att få en flicka eller en pojke

skrållan1978 skrev 2010-05-18 23:52:58 följande:
    telma=) ja  vi får se, är ju bara 14 dgr tills UL nu, längtar sååå=))) ska bli spännande att få veta vad som gömmer sig därinne=)
    Får jag fråga hur det kommer sig att du inte kommenterar det jag skriver? Du tackar alla andra men inte mig av nån märklig anledning
    Längtar...232 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    skrållan1978 skrev 2010-05-19 07:16:10 följande:
    väntan: inte alls min mensing isf, råkade nog bara missa just nu isf, har svarat dig andra gånger, tac väntan ja vi får se om du gissar rätt=) är såå himlans nyfiken=)
    Jag har svarat dig många gånger ang kön. Förstår att du är nyfiken på könet.
    lajm skrev 2010-05-19 10:57:34 följande:
    Vi gjorde KUB och fick högre sannlikhet än vad jag skulle fått baserat på min ålder. Det var tydligen blodprovet som visare på högre sannorlighet än själva Ultraljudet. Vi fick risken 1:184 och det innebär en förhöjd risk så nu ska vi göra FVP. Det är jobbigt med KUB om man får dåliga siffror, men förra grav fick vi bra siffror så då var vi jätteglada att vi gjort KUB. Nu är vi ju glada att vi har möjlighet att gå vidare och kolla upp mer om det är någon kromosomrubbning eller om det är friskt. Skulle inte vilja vänta ända till November (BF) för att få veta. Nu väntar vi bara på att få tiden på sjukhuset. Kan säga att detta upptar större delen av mina tankar. Det kommer det nog att göra ända tills vi gjort provet och fått provsvaren. Så några jobbiga veckor framför oss. Om du funderar på vad du ska göra så prata med din BM. Vi började med KUB och sen går nu vidare. Personligen hade jag nog inte gjort FVP om KUB hade gett bra resultat. Det innebär ju en liten men ändå liten ökad risk för MF om man gör FVP. Vilken vecka är du i? Man kan nog bara göra KUB till v 13 tror jag. Själv är jag i v 14 nu och FVP utför dom när man gått 14 fulla veckor så det borde bli nästa vecka för vår del. Hoppas verkligen att jag får tid då så att det inte drar ut på tiden ännu mera. Kram
    Men vad jobbigt för er att det visade på sannolikhet ev för något fel. Vet du bred nackspalten är? Under 3 mm är OK om jag förstått saken rätt.

Hur gammal är du? Jag funderar också om blodprovet kommer dra ner det rejält pga min ålder. Vet du vad ålderrisken ligger på vid 35 års ålder (blir 36 senare i år)?

Du fick ingen tid till FVP direkt? Fy tusan att vara så orolig och sitta och vänta på en kallelse och sedan på svaret också. Kommer det göras en snabbanalys eller långtidsodling? Den långa dröjer ju 3 veckor har jag hört. Hoppas att allt är bra.

Själv velar jag mellan att göra KUB och nöja med mig det om sannolikheten är hög att det inte finns något, men var ska man dra den gränsen liksom? Även om de säger att 1: 200 är bra så känner jag mig såpass bra att jag ändå skulle oroa mig. Även 1:500 skulle nog inte lugna mig trots att det är bra siffror.

Ena stunden så funderar jag på att göra båda eller hoppa på FVP direkt eftersom jag känner att jag ändå kommer oroa mig om KUB resultatet.

Så himla svårt val detta. Jag ska på läkarsamtal efter inskrivningen på måndag och gå igenom detta då, men det är ju jag som ska bestämma om jag ska göra något och isf vad och jag vet varken ut eller in.

Jag är i v.7 (6+5 idag) KUB görs mellan v.11-13+6 så det blir väl troligen i v.12 det görs ( slutet av juni), FVP görs mellan v.15-16 här.
    Längtar...232 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    lajm skrev 2010-05-19 13:56:12 följande:
    Väntan: Lycka till hos läkaren på Måndag. Det verkar på dig som att du redan bestämt dig för FVP så kör på det om det känns rätt! Men på vår son fick vi sannorlikheten 1:2500 på KUB så då kändes det inte alls aktuellt med FVP. Så kanske är det bra att börja med KUB? Följ dina känslor. Jag är faktist jätteglad att jag gjorde KUB testet och att vi ska göra FVP eftersom detta kommer att ge oss besked. Hellre det än att upptäcka detta på RUL eller vid förlossning. Jag är 32 nu men blir 33 till hösten så det skulle vara över 1:200 för min ålder men det  blev ju 1:184. Inte jättehögt men ändå en indikation på att något kanske inte är som det ska. Fick tid på Huddinge nästa Torsdag kl 09.00. Jag ska ringa dem imorgon och säga att jag kan komma på återbudstid tidigare om dom får någon lucka. Känns jobbigt att vänta ytterligare en vecka och sen vänta på resultat. Då är jag redan i v 18 om det tar 3 veckor för resultat och abortgränsen är väl v 18? Hrm, många tankar som sagt. MCH: Vad tråkigt för dina kollegor. Jag kommer alltid göra/rekomendera KUB framöver för mig/oss som vill veta om något är fel så att man har valmöjligheten och kanske kan göra sig mentalt förberedd.
    Du kan få se hur jag tänker, lägger in mina anteckningar så få du se om du begriper nåt {#lang_emotions_wink}
    Längtar...231 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    lajm skrev 2010-05-19 13:56:12 följande:
    Väntan: Lycka till hos läkaren på Måndag. Det verkar på dig som att du redan bestämt dig för FVP så kör på det om det känns rätt! Men på vår son fick vi sannorlikheten 1:2500 på KUB så då kändes det inte alls aktuellt med FVP. Så kanske är det bra att börja med KUB? Följ dina känslor. Jag är faktist jätteglad att jag gjorde KUB testet och att vi ska göra FVP eftersom detta kommer att ge oss besked. Hellre det än att upptäcka detta på RUL eller vid förlossning. Jag är 32 nu men blir 33 till hösten så det skulle vara över 1:200 för min ålder men det  blev ju 1:184. Inte jättehögt men ändå en indikation på att något kanske inte är som det ska. Fick tid på Huddinge nästa Torsdag kl 09.00. Jag ska ringa dem imorgon och säga att jag kan komma på återbudstid tidigare om dom får någon lucka. Känns jobbigt att vänta ytterligare en vecka och sen vänta på resultat. Då är jag redan i v 18 om det tar 3 veckor för resultat och abortgränsen är väl v 18? Hrm, många tankar som sagt. MCH: Vad tråkigt för dina kollegor. Jag kommer alltid göra/rekomendera KUB framöver för mig/oss som vill veta om något är fel så att man har valmöjligheten och kanske kan göra sig mentalt förberedd.
    Tack för lyckoönskningen, här är mina tankar, om du inte förstår så fråga

Jag funderar mer och mer på fosterdiagnostik. På måndag ska jag träffa läkaren och gå igenom detta med honom. Jag känner mig mer och mer säker på att jag kommer att välja att göra ett FVP eftersom jag nog kommer att ha svårt att bedöma hur jag ska ta till mig en sannolikhetsbedömning även om den är bra. Även om jag skulle få en sannolikhet 1:300 som är bra för min ålder så skulle jag nog inte känna mig tillräckligt säker utan jag skulle tänka att det finns 1 risk på 300 att mitt barn är sjukt än att tänka att det är 299 friska barn och 1 sjukt.

Sedan så görs en KUB-undersökning från v.11+0-13+6 och gör jag då KUB-undersökningen i v.11+ och känner att jag vill göra ett FVP så måste jag vänta tills jag kommit till 14 fulla veckor och det är en väldigt lång tid när man känner sig orolig och sedan dessutom kanske våndas med en hög sannolikhet från KUB-undersökningen om sannolikheten skulle vara 1:200 eller lägre. Sedan tar svaret om man gör snabb analys 1 vecka så lägger man ihop 3 veckors väntetid på att få komma iväg på själva FVP och 1 veckas väntetid på provsvaret så blir det alltså 4 veckors väntan med oro och rädsla, mellan hopp och förtvivlan och det är i stort sett 1 månad som går till en ständig oro och nervositet och det känns inte som det är värt att då göra en KUB-undersökning eftersom sannolikheten ändå inte kommer säga mig något och jag slipper dessutom att ha denna sannolikhet med mig i väntan på kallelsen till FVP.

Nackdelen är att jag nu får vänta i lite över 2 månader tills det görs och tills jag vet säkert om Minior är frisk eller sjuk och skulle det vara så olyckligt att Minior är allvarligt sjuk vad gör jag då? Kommer jag att behålla graviditeten eller avbryta den? Jag kan lätt sitta här nu och tycka att är Minior såpass allvarligt sjuk att det inte är förenligt med liv så avbryter jag graviditeten, men hur lätt är det då att starta en förlossning och föda fram ett dött barn? Det är en sådan ångest att jag inte vill tänka att jag kanske kommer ställas inför det valet.
    Dessutom finns det, om än dock liten, risk för missfall i samband med FVP
    Längtar...231 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    Miffi skrev 2010-05-20 09:26:24 följande:
    Usch vi måste renovera lite innan liten kommer Vet inte hur vi ska få råd till det men det får väl gå. Kommer ju kosta ca 20.000 kr. Men det är ju vissa saker som måste göras innan.Någon mer som ska renovera?Tapeterna får ju vänta tills liten kommer så får se om det blir rosa eller blått Hoppas ju på rosa eftersom det är sista gången jag är gravid nu.En annan fråga är det någon av er som haft eller har grövre hårväxt på kroppen, som ben under armarna mm?Jag tycker att jag har fått det.Åh vad jag längtar till ul den 2 juli ,känns som evigheter dit ju Var lite skrivsugen
    Ingen renovering men storstädning rensning ochl lite fix ska hinnas med innan Minior kommer till världen, men jag är så trött jämt så jag orkar ju inte och sedan är jag väl för stor om magen så då orkar jag inte heller säkert {#lang_emotions_wink}

Inget grovt hår på benen eller under armarna här. Märkte igår hur jobbigt det var att klippa tånglarna redan igår och det bara i v.8 hur ska det då bli att raka benen och klippa tånaglar längre fram? {#lang_emotions_surprised}
    Längtar...231 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    PåvägMotSyskon skrev 2010-05-20 18:36:51 följande:
    läste de på nån sida tror ja de va =) Å de va väl bland skrock sakerna :P
    Om jag ska tro på det så väntar jag en flicka då, men jag tror inte håret på kroppen har nåt med kön att göra.
    Längtar...231 dagar kvar
  • Väntan på en liten

Svarar dig en sista gång, ja jag har drömt 2 ggr att jag har en liten flicka.

Längtar...231 dagar kvar
  • Väntan på en liten

Fy tusan vad jag har vart med om, blödning eller var det var och inte sett nåt embryo på 7+1 idag, utan max 5+0 men när jag räknar efter så kan det stämma för implanationen skedde den 23 april för 4+1 dag sedan. Eller tänker jag galet nu.

Längtar...229 dagar kvar
  • Väntan på en liten

Jag blöder ja och vart på sjukhuset och det syntes inget i hinnsäcken.

Längtar...229 dagar kvar
  • Väntan på en liten
    telma64 skrev 2010-05-22 20:30:23 följande:
    vad tråkigt, hoppas du försöker igen.
    Kan inte tänka på det just nu. Jag har ju ingen kille så det är inte så lätt.
    Längtar...229 dagar kvar
Svar på tråden Vi som försöker att få en flicka eller en pojke