skrållan1978 skrev 2010-05-19 07:16:10 följande:
väntan: inte alls min mensing isf, råkade nog bara missa just nu isf, har svarat dig andra gånger, tac väntan ja vi får se om du gissar rätt=) är såå himlans nyfiken=)
Jag har svarat dig många gånger ang kön. Förstår att du är nyfiken på könet.
lajm skrev 2010-05-19 10:57:34 följande:
Vi gjorde KUB och fick högre sannlikhet än vad jag skulle fått baserat på min ålder. Det var tydligen blodprovet som visare på högre sannorlighet än själva Ultraljudet. Vi fick risken 1:184 och det innebär en förhöjd risk så nu ska vi göra FVP. Det är jobbigt med KUB om man får dåliga siffror, men förra grav fick vi bra siffror så då var vi jätteglada att vi gjort KUB. Nu är vi ju glada att vi har möjlighet att gå vidare och kolla upp mer om det är någon kromosomrubbning eller om det är friskt. Skulle inte vilja vänta ända till November (BF) för att få veta. Nu väntar vi bara på att få tiden på sjukhuset. Kan säga att detta upptar större delen av mina tankar. Det kommer det nog att göra ända tills vi gjort provet och fått provsvaren. Så några jobbiga veckor framför oss. Om du funderar på vad du ska göra så prata med din BM. Vi började med KUB och sen går nu vidare. Personligen hade jag nog inte gjort FVP om KUB hade gett bra resultat. Det innebär ju en liten men ändå liten ökad risk för MF om man gör FVP. Vilken vecka är du i? Man kan nog bara göra KUB till v 13 tror jag. Själv är jag i v 14 nu och FVP utför dom när man gått 14 fulla veckor så det borde bli nästa vecka för vår del. Hoppas verkligen att jag får tid då så att det inte drar ut på tiden ännu mera. Kram
Men vad jobbigt för er att det visade på sannolikhet ev för något fel. Vet du bred nackspalten är? Under 3 mm är OK om jag förstått saken rätt.
Hur gammal är du? Jag funderar också om blodprovet kommer dra ner det rejält pga min ålder. Vet du vad ålderrisken ligger på vid 35 års ålder (blir 36 senare i år)?
Du fick ingen tid till FVP direkt? Fy tusan att vara så orolig och sitta och vänta på en kallelse och sedan på svaret också. Kommer det göras en snabbanalys eller långtidsodling? Den långa dröjer ju 3 veckor har jag hört. Hoppas att allt är bra.
Själv velar jag mellan att göra KUB och nöja med mig det om sannolikheten är hög att det inte finns något, men var ska man dra den gränsen liksom? Även om de säger att 1: 200 är bra så känner jag mig såpass bra att jag ändå skulle oroa mig. Även 1:500 skulle nog inte lugna mig trots att det är bra siffror.
Ena stunden så funderar jag på att göra båda eller hoppa på FVP direkt eftersom jag känner att jag ändå kommer oroa mig om KUB resultatet.
Så himla svårt val detta. Jag ska på läkarsamtal efter inskrivningen på måndag och gå igenom detta då, men det är ju jag som ska bestämma om jag ska göra något och isf vad och jag vet varken ut eller in.
Jag är i v.7 (6+5 idag) KUB görs mellan v.11-13+6 så det blir väl troligen i v.12 det görs ( slutet av juni), FVP görs mellan v.15-16 här.