Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Vi som läser på Liber Hermods del 5

summertime123 skrev 2010-03-09 20:28:33 följande:
    åh nej de har bara antagningar under hösten isåfall den finns med på HT -09, 14 snitt va det. jäkla BAJS! då försvann den från min lista haha måste ju in vt 11
    Ja så kan det ju vara.
    Gick in på södertörns högskolas hemsida och hittade utb där såg att dom hade antagning till sommaren och till hösten, måste vara ovanligt?
    Först blev jag lite förskräckt när jag läste sista anmälningsdag 15 mars och tänkte för en sekund att det gällde alla utb, men sen såg jag att det var sommarantagningen som dom hade
    Kan du inte kanske jobba ett halvår emellan utb medans du väntar?
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-03-11 09:17:04 följande:
    Ja d va ju jätte konstigt, hmm trodde de flesta även hade antagningar till våren. haha *puh* vilken tur du hade När är sista anmälningsdag till hösten da?Jag blir redan klar m mitt slutbetyg i okt iår så jag måste redan jobba ett par månader och om jag ska bärja läsa ht 11 blir det ett helt år av jobb och det vill jag inte! Vill bara få detta avklarat så snabbt som möjligt. Har jobbat heltid sen jag var 16 och vill byta bransch, då känns d riktigt sopigt att helt plötsligt börja jobba m ngt helt annat i ett år för att sen börja en lång utbildning. Vet inte om jag måste ändra mitt tankesätt, är så jäkla fokuserad på att möjligheter om att tjäna bra men kanske borde tänka på vad som jag kan tycka är riktigt roligt att jobba med. Kan tänka mig en socionom utbildning men där är ju lönen dålig detta är nackdelen med att man har arbetslivserfarenhet o har tjänat bra pengar!
    Jag håller med dig om att det nästan är en nackdel att ha jobbat några år
    Jag funderade tex på sjuksköterska det innan jag enligt lönerna då insåg att jag skulle ha 1000-2000 kr mindre i ingångslön än vad jag redan hade då som vårdare.
    Dessutom stiger inte lönerna speciellt mycket i den branchen.
    Dom få som tjänar någorlunda vettiga löner jobbar alla i privata sektorn.
    Men det var inte bara därför jag avstod, vill inte jobba obekväma arbetstider och skk är ofta ett otacksamt slitigt jobb, med dåligt lön dessutom.

Hur gammal är du förresten jag är 29 år.
    Förstår att du inte har lust att jobba ett helt år innan du kan starta med utb, skulle jag inte heller vilja.
    Jag försöker tänka vad jag tror skulle vara roligt inom dom brancher där det går att tjäna bra pengar och utesluta dom där man inte gör det
    Närå, men ekonomi tycker jag är intressant därför vill jag plugga det.
    Även juridik verkar intressant men det sorterade jag bort rätt fort eftersom det är en både en lång och tuff utbildning.
    Dessutom verkar dom flesta behöva jobba väldigt mycket i början när dom är färdigutbildade?
    Ekonomigrenen känns mer soft, och ofta med bra betalt
  • Matillin
    naddie skrev 2010-03-12 20:55:24 följande:
    Någon som vet hur det fungerar med CSN under sommaren när man läser via hermods på komvux?nyfiken!tacksam för svar =)
    Man får bara csn dom perioder man studerar.
    Så slutar kursen i slutet av maj så är det tills då du får pengar.
    Men läser man kurser över sommaren får man väl pengar då antar jag?
  • Matillin

Själv kommer jag bara jobba 33% i sommar, eventuellt tar jag någon extrahelg för att få in lite mer kosing.
    Mannen är ledig med får fullt betalt eftersom han är lärare så vi klarar oss.
    Sen i höst blir det däremot lite knapert då vi båda två kommer bli studenter antgligen.

17 06 07
    Hur har det gått med programvalen, kommit fram till något?

• Matillin
    summertime123 skrev 2010-03-13 08:26:10 följande:
    nej det går inte så bra här haha har inte blivit klokare alls, är lite mer inne på personalvetarprogrammet på södertörn men den verkar bara endast börja på ht och då kan jag ju inte gå den sthlm uni hade en liknande utb personal, arbete & organisation men den va inte samma som den andra... måste nog boka en tid m en studievägledare på högskolan kommer ingen vart annars!du har rätt, får tänka så istället, jag vill inte slösa bort en massa år o studielån på en utb som ger mig skitlön så får anpassa mig efter situationen helt enkelt! Jag är 25 men du va väl nästan klar m alla kurser på hermods va?
    Japp det är bara matte c som ska vara färdigt i maj förhoppningsvis
    Men jag tror jag ska klara ett G har inte högre ambitioner än så den här gången.
    Jag ska försöka ta tag i och boka tid med studievägledare på måndag.
    Tänkte boka både med någon på uppsala univeristet och sthlm-s som är dom två jag funderar på.
    Ska boka samtal för mannen samtidigt för han vill kolla upp om han kan tillgodoräkna sig något från sin tidigare utbildning och samtidigt få lite mer ideer om vad han ska välja.
    Han tror att han vill jobba med finans som är hans största intresse privat så det skulle säkerligen passa bra, om man får jobb?
    Dom rekomenderar väl egentligen inte ekonomiska utbildningar för tillfället?
    Får väl hoppas att sjunkande intagningspoäng betyder att många färre väljer den utb så har jag kanske lite större chans till jobb sen
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-03-15 18:47:01 följande:
    Åh vad skönt m bara en kurs kvar Jag ska strax skicka iväg min sista ansökan! wohoo bara 600 p kvar efter denna terminen! Sista kurserna blir dock bajstråkiga eftersom jag måste välja sånt som ger mig meritpoäng o så saknar jag office kunskaper så ska läsa lite datakurser! Jaha du funderar på uppsala universitet oxå! Ja iförsig, d är ju inte så jätte långt härifrån Oj har ingen aning om vad de rekommenderar lr inte, när hörde du d senast? Just nu känns d som om d lutar åt ngt m HR att göra för mig, om man jobbar m rekrytering o sånt kan man väl tjäna bra lr? Inte direkt kanske men så småningom? Känns som om jag försöker övertala mig själv eftersom jag inte hittar ngt som jag brinner för haha Juste.. 40 talisterna går ju snart i pension så deras ekonomi jobb kan du väl ta!
    Jo jag tänkte ju det att deras pensionsavgångar borde tajma när man är färdigutbildad
    Jag bor i upplands väsby så det tar inte speciellt mycket längre tid att ta sig till uppsala härifrån jämfört med stockholms universitet.
    Inne i stan är det ju jämt trafik med så tror nästan det går fortare att åka till uppsala?
    Har hört att det ska vara bättre att plugga ekonomi där med, någon som vet om det stämmer?
    Vad strå HR för?
  • Matillin

Är det förresten någon här som har kolla på uppsala och stockholms universitet?
    Funderar på vart det är bäst att söka, vill ju läsa ekonomi.

• Matillin
    summertime123 skrev 2010-03-28 21:15:58 följande:
    hallå i stugan. Här har jag verkligen fullt upp. Ska läsa dubbla poäng fram tills oktober och har haft en sjuk son hemma i en vecka, lyckades dock skicka in 3(!!) uppdrag under denna period, stackars barnet har fått kolla myyycket på tv, hade ju inget val har så mycket o göra nu Behöver lite hjälp, ska påbörja en matte b kurs i juni men skulle vilja påbörja den redan nu eftersom det tar sån himla tid att bli klar m matten. Är det någon som kan länka till studieguide 1 i matte b så vore jag OERHÖRT tacksam. Min sons dagis är även stängt i 4 veckor under sommaren men dubbla pluggandet fortsätter haha kan inte göra annat än att skratta åt situationen! hoppas ni andra har det mindre stressfullt o att allt flyter på som det ska!!
    Ifall ingen har uppdragen till matte b kursen skulle jag tipsa dig om att i stället gå in på mattesidor på nätet där man lär sig att räkna från matte b kursen.
    Så får du ett litet försprång, eller så köper du hem matte b böckerna redan nu så du kan börja titta lite i den 
    Och köp 3000 serien i matematik för där finns det även facitböcker att köpa till.
    Mycket bra att ha när man räknar hemifrån själv
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-03-29 18:38:59 följande:
    vad trist så känner jag inför matten som jag inte ens påbörjat. bläääk för tråkiga o svåra kurser!!!Matillin: Jag fick studieguiden skickad till mig men ska även kolla på internet! Jag har redan rätt kurslitteratur men sålde precis min A bok, kommer jag klara av kursen nu?? Minns ju inte allt utantill längre... lr sån info kanske finns på mattesidorna på internet?
    Klart du kommer klara kursen.
    Det är lite repetition av a-kursen i b  men mycket nytt.
    Jag mindes ju inget av hur man räknade bråk tex eftersom jag läste a-kursen för 12 år sedan men det gick rätt fort att komma in i det igen.
    I b-kursen men mest i c kursen är det mycket bråkräkning fast då av lite mer avacerad art
    Men det kommer gå jättebra.
    Du verkar ju vara flitig som sagt och då brukar man lära sig saker även om som är svåra för än 

Grattis till mvg.
  • Matillin
    emmaj81 skrev 2010-03-31 19:29:03 följande:
    Hej,jag läser etik och livsfrågor via hermods denna termin och det är verkligen jätte intresant. Porblemet för mig tycks vara tt jag inte har någon tidigare erfaranhet av vård och omsorgsarbete alls, vilket kursen nästan verkar förutsätta. Mång uppgifter i boken går tex ut på att diskutera med sina kolegor eller hur ser det ut på din arbetsplats.. Nu har jag på ett uppdrag fått frågan Anser du att den humanistiska livsåskådningen genomsyrar dagens vård och omsorg?"   Jag har som sagt ingen vidare koll på hur vården fungerar och har väldigt svårt att ta ställning till detta, någon med lite mer erfarenhet som läser denna kurs som kan hjälpa mig på traven?"
    Jag jobbar inom vården men är sjuk så jag orkar inte skriva om det just nu.
    Återkommer om du vill.
    Men varför skriver du inte till din lärare och berättar att du inte arbetar inom vården eller har erfarenhet av det?
    Då kanske du kan få nya frågor?
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-04-04 11:01:26 följande:
    ok d går säkert bättre än vad jag tror nu! Ska börja läsa lite nästa vecka så får man bara hoppas på d bästa Men tycker du att jag borde köpa a boken oxå lr klarar jag mig med internet bara? Skriver du nationella prov genom hermods lr? Verkar vara olika i olika kommuner nämligen! hehe jag fastna på den med, fatta först inte vad LMV stod för
    Nej det räcker nog om du har b boken hemma. Det finns som sagt på nätet om det är något du behöver kolla upp.
    Och fråga mig eller fl annars om du har några frågor så hjälper jag dig
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-04-05 09:44:10 följande:
    ok! Jag har haft tur för här slipper vi nationella prov Välkommen! Vad är det för kurser du läser? haha ok vad bra, tack! det märks att jag är nervös va? Hur gick det med ditt stora val? Kom du fram till ngt vettigt??
    Nej jag har inte beslutat något ännu.
    Skriver hp på lördag och sen ska jag lämna in ansökan till högskolan, ska skicka ansökan till ky utbildning med sen får jag se sen
  • Matillin

Någon som har läst Historia A eller Tyska?

Min man måste ha vg i dessa ämnen bland annat för att kunna söka handelshögskolan i höst och han måste då vara klar med kurserna om 4 veckor
    Dom tar bara in folk på handels under hösten så annars måste han vänta 1 år vilket inte är ett alternativ för honom.
    Han kan heller inte börja läsa ekonomi på andra skolor nu som han sedan kan tillgodoräkna sig på handels om han startar senare för dom har tydligen helt eget kursprogram inom ekonomi.

Är dessa kurser historia a och tyska omöjliga att skriva vg på under 4 veckor?

• Matillin
    summertime123 skrev 2010-04-12 18:59:46 följande:
    shit vad tokigt Historia A har jag läst, ganska tung faktakurs men går att läsa snabbare än 5 veckor, tyska har jag inte läst men det är väl en 100p kurs? har han inte lätt för nya språk kan d bli tight.... O sen så jobbar han väl heltid oxå antar jag? Vill inte låta negativ men d låter lite svårt, speciellt med tanke på tyskan. Och om betygen ska vara inne om 4 veckor så måste man även räkna med två veckors handläggningstid för betygen att komma in fast d kanske ni redan räknat med? Hinner kommunen bevilja kurserna i tid oxå? hade han missat denna info om kurserna tidigare lr? minns inte exakt vad vi pratade om men en del av diskussionen gick åt att prata om böckerna jag läst, mkt följdfrågor m.m. Huvudsaken är att man pratar mkt och visar att man kan språket på olika nivåer tror jag!
    Grejen var att han aldrig trott att han skulle få 1.9 på högskoleprovet som vi skrev i lördags.
    Det är 1.8 eller 1.9 för att söka in på handelshögskolan i sthlm.
    Han visste om det tidigare men han har ju som sagt jobbat heltid och att läsa in tyska och historia innan han visste om han kunde söka in var inte riktigt aktuellt
    Han trodde däremot att han skulle kunnat läsa in det i höst och sen söka till våren men nu har dom bara intag 1 gång per år.
    Det får bli ekonomistudier på SU eller Uppsala i stället för honom, blir nog bra det med
    För mig lutar det mer och mer åt ky affärlogistik får se om jag kommer in bara.
    Ska söka ekonomiprogrammen på universiteten med.
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-04-13 09:04:12 följande:
    jäklar vad duktig han va!! Hur mkt fick du?  Jag förstår, synd att man inte kan börja till våren! Bra att han iaf känner att han kan tänka sig att läsa ekonomi och i värsta fall kanske han kan byta utbildning ifall han ångrar sig. Vad kul att du känner att ky affärslogistik verkar bli ditt val! När blir man kallad på intervju? grattis
    Jo han har läshuvud min man och är riktigt skarp på matte 
    Det gick inte alls bra för mig den här gången men det visste jag redan innan att det inte skulle göra.
    Dagen innan var jag alldelse snurrig i huvudet och har kännt mig superseg hela veckan och gör fortfarande.
    Fick kortslutsning i huvudet helt enkelt.
    Engelskadelen som jag nästan hade alla rätt på förra gången hade jag 9/20 rätt på den här gången så då förstår du kanske vilken skillnad det var.
    Fick 0.9 tror ja och hade 1.3 i poäng förra gången.
    Som tur var skrev jag ju någorlunda då, så det räcker för att söka in på det jag vill.
    Min man är 100% säker på att det är ekonomi han vill läsa, hans plan är att jobba som fondmäklare eller aktiemäklare hans största intresse.
    Det räcker egentligen med en kandidatexamen i ekonomi för att bli det men Handels har ju tydligen lite högre status och dom flesta får bra jobb efter examen.
    Han ska väl försöka få jobb på bank och sen jobba upp sig dom utbildar internt.
    Men jag är säker på att han kommer lyckas med det han vill även om han "bara" läser i Uppsala

Det känns bra med ky faktiskt och annars blir det nog kandidatexamen för mig med i ekonomi eller logistik och ekonomprogrammet på södertörn.
    Det är så långt att ta sig dit för mig bara, tar en 1 h att åka kommunalt.
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-05-25 09:17:13 följande:
    fan vad förbannad jag är!! Jag skulle läsa personaladministration på 10 veckor men blev klar med alla uppgifter på 4 istället. Läraren kunde bara erbjuda tider efter tre veckor för examinationen och när dagen kom så låg jag hemma magsjuk. Va tvungen att avbpoka och hennes nästa tid hon kunde erbjuda va 3 veckor senare (idag) Inatt vaknar jag av att sonen skriker och har ont i rumpan. Springmask. woohoo kul! Måste avmaska honom idag och kan då inte lämna på dagis. Skriver värsta mailet till läraren och ber om utrsäkt tusen ggr, förklarar min situation om att jag är ensamstående på heltid och att jag inte alls är så oseriös som jag framstår. Jag har bara haft otur! Ber om en ny tid och svaret jag får är:Jag sätter IG på dig så får du göra en särskild prövning. Jag har inte tid med detta detta är säkert tredje ggn du avbokar m.m... ööh va? det va andra gången för det första och va fan IG!?? jag fick 4 MVG på uppdragen o så ska hon sätta ig på hela kursen. Jag ringde till hennes chef och skrek, grät och klagade. fy fan INTE MITT FEL ATT VI BLIVIT SJUKA! Om jag som elev säger att jag är tillgänglig ALLA dagar mellan 9-16 och läraren bara kan hitta en tid var tredje vecka o så får jag ta skit för att kursen inte avslutas i tid? Men om hon gett mig snabbare tider hade detta inte hänt för det första och för det andra så hade vi blivit sjuka då så hade jag iaf haft flera veckor kvar tills kursavslut. ÄR SÅ ARG ATT JAG KOKAR!!!!!!!!!!!!!
    Vilken idiot till lärare, förstår att du är förbannad
    Vad sa chefen då??
  • Matillin

Förresten så skrev jag nationella provet i Matematik C idag, och jag fick VG *glad*
    Hade inte satsat på mer än G så därför kändes det extra bra

17 06 07
    Ska på intervju nästa fredag för Logistikprogrammet Logistik/inköp i Kista.
    Skrev ett personligt brev och blev kallas på intervju så jag hoppas att jag får en plats
    Pratade med några av mina grannar i förra veckan som visade sig jobba med logistik och blev minst sagt insiprerad.
    Min mans kusin jobbar som arbetschef på NCC och sa att dom tagit in flera elever som fått fast anställning på NCC från just min utbildning.
    Han tyckte att utbildningen där i kista verkade jättebra så det lät ju också bra 
    Hur går det för dig, har du helt bestämt dig för programmet på SU som du pratade om förut?

• Matillin
    summertime123 skrev 2010-05-25 19:24:11 följande:
    det trodde jag oxå till en början men tydligen va det inte så enligt ämnesansvarige. D va därför jag krävde att få göra det istället för att hon ska försöka hitta en tid i juni. Människor blir sjuka och med flera veckors väntan hinner tyvärr saker hända. Vågar inte chansa + att jag är bombsäker på att hon kommer grilla mig rejält bara för att hon kan, och vill! Jag vill inte ha ngt med henne att göra och ska se till att det blir så oxå.
    Hoppas det går bra nu då.

Civilekonomprogrammet är på Su och jag sökte aldrig den, sökte kandidatprogrammet mot finans och redovisning i stället som är 3 år.
    Vill jag utöka och läsa 1 år till så får jag ändå samma examen som om jag hade gått civilekonomprogrammet.
    Men nu lutar det åt ky, om jag kommer in det vill säga, måste ju göra det först

Visste väl att matten skulle gå bra för dig.
    Oftast är det bara spärrar man har och man tror att matte är så svårt och så låser man sig.
    Om du klarar matte b på egen hand hemma kommer du definitivt klara matte c kursen i klassrummet.
    Har du facitböckerna hemma?
    Jag hade inte det när jag läste b-kursen och det är ju så mycket enklare att plugga och framförallt att lära sig något när man har dom.
    Då fattar man ju HUR man ska räkna vilket man inte gör om man bara har slutsvaret
    Matte c spinner vidare med ekvationer och grafer från b-kursen fast då lite mer avacerat såklart
    Men det vet jag att du kommer fixa, du verkar vara en smart tjej
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5