Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Då var Engelska C kursen avklarad, så skönt!
    Var lite nervös innan eftersom jag inte läst så mycket inför den, men det gick bra ändå.
    Vg fick jag i betyg och det var vad jag hade fått på alla uppdragen med, så hade inte räknat med mvg direkt
    Nu är det bara matte c kvar för mig den här terminen

• Matillin

ToZa 
    Jag har köpt alla mina böcker inte haft tid och lust att leta begagnat, är svårt att få tag i något.
    I alla fall dom jag behövt.

070607
    Jag kommer bara jobba då så jag är ledig kan man säga
    Under eximinationen i engelska c ställde han mest anaylitiska frågor.
    Jag skulle tex jämföra vad bridget jones som jag hade läst hade gemensams med ett uppdrag och olik artilar där jag läst om olika sorters skönhet.
    Det är en superlätt kurs bara man kan prata engelska.
    Det jobbiga var ju att det var så snabbt tempo och så många uppsattser att skriva.
    Du som är bra på engelska borde läsa den, du skulle lätt få mvg tror jag och då får du ju ett högre betygssnitt när du ska söka till juristlinjen sen

Vad ska alla härinne plugga sen efter gymnasiekurserna?
    Jag har ju sista tiden varit inne på civilekonom nu när jag kommer in på den linjen.
    Men funderar igen på KY och affärslogistik.
    Det som lockar är ju att det är halva studietiden, 2 år, och dessutom massa praktik under dom 2 åren.
    Men det ger ju inte samma bredd som en universitetsutb.
    Har tänkt ringa ky-verket eller yh-verket kanske det heter?
    Höra vad dom har att säga för jag vet inte hur jag ska göra..

• Matillin

170607

Jo den kursen tar ju mycket tid engelska c alltså.
    Men samtidigt tror jag du skulle tycka den är lätt då du har lätt för engelskan.
    Det är inga svåra uppdrag direkt om man ha bra fantasi till att skriva.
    För man ska ju hitta på egna historierna själv eller analysera olika texter.
    Vill du se hur uppdragen ser ut, jag kan klistra in lite?

Jag är nog mest inne på högskola igen.
    Alla studievägledare jag pratat med säger att det är bättre att satsa på en högskoleutb om man har möjlighet och kapaciteten att klara av det.
    Jag vet ju att det är så, det är som sagt det där med tiden bara.
    Det är så lockande att slippa plugga närmsta 4 åren och i stället gå en kortare ky
    Men det ger ju inte alls samma bredd.
    Som någon skrev om man tex går en logistiker utb ky så är det endast det jag kan jobba med.
    Går jag civilekonom kan jag även bli logistiker förutom 100 andra saker, typ
    Jag tror det kommer bli väldigt ändå att plugga.
    Jag gillar ju ekonomi och tycker det är intressant så åren kommer förhoppningsvis gå fort om jag läser civilekonom
    Hoppas jag

• Matillin
    Mommee skrev 2010-02-19 16:09:19 följande:
    jag ska ansöka eller jag håller på att ansöka till högskola i liverpool, inom medicin linje, kommer nog börja 2011 i oktober.  problemet med england är att man får inte börja samma år man ansöker utan man måste vänta 1 år, så jag kommer vara ledig mer än 1 år tills jag börjar, själva då?  hälsningar
    Oj liverpool hur kommer det sig att du ska börja där?
    Vad innebär medicinlinje?

Jag kommer söka civilekonomprogrammet till hösten får se om jag hinner ändra mig tills dess
    Ska ta kontakt med en studievägledare på högskolan efter våran semester känner  att jag behöver älta med många vilket val jag ska göra
    Och kanske få lite andra tankar, det finns ju mycket man kan plugga jag kanske snöar in mig på ett spår bara?
  • Matillin

Skriv en uppsats, motsvarande c:a 4 handskrivna sidor, om ett av följande ämnen:

b) What images can you find? What do they represent and what effect do they create?

c. Tom Ripley.

Your paper should include answers to the following questions:

a) How is Tom Ripley depicted? Describe him through his thoughts and actions.

b) What impressions of Ripley does the reader get from this extract?

c) Tom Ripley could be called an anti-hero, which means that we as readers are seduced by his character but at the same time repelled by his actions. Discuss why this is so.

d. A Black Cat’s Diary. Take the cat’s perspective and write a diary about the events in Poe’s story.

e. Choose another one of the questions, No 2-3-4 or 5, under Further work with the texts (sid 59) and develop this into a paper.

a. Choose two of the texts from the theme, The Dark Side of the Human Mind. Use the main characters to discuss and compare and contrast different kinds of madness.

b. There is so much to say about the language in Stan. Eminem makes use of rhyming, imagery, and rhythm in a creative way.

a) Find the rhymes. What kinds of words are used in the rhymes? What effect do the rhymes and the words have?

• Matillin

I första uppdraget som jag klistrade in ovan valde jag uppdrag D, det kändes enklast för mig, att skriva en egen berättelse

• Matillin
    Skriv en uppsats om ett av ämnena här nedan.

· Compare either two male characters or two female in the texts. What differences between them do you find? What are the reasons for these differences?

· Again compare either two male characters or two female. This time look at the similarities. What are the reasons for the similarities?

· Mrs Graham’s diary. As Mrs Graham, write an entry in your diary dealing with your thoughts and feelings about the discussion at Linden-Car with the Markhams.

· All texts are influenced by the time during which they were written; the period is visible in the text. Choose a character and discuss in a paper how time has influenced the making of this character, e.g. how can we tell that the girl in Greene’s short story is a 20th century character?
    Svar1:
    Fråga2 Romananalys

Gå tillbaka till A Guide to Studying Poetry and Prose på sid  5-10 i boken och en sammanfattning av kapitlet finner du i anknytning till temat ALIENATION AND LONELINESS i handledningen här ovan. Använd dig av det du lärt dig och skriv en analys av din fritt valda roman.

Tänk på att du vänder dig till en läsekrets som har läst boken!

Här följer en del av de punkter du bör tänka på när du skriver din analys:
    Who are the main characters? What is the environment? Where is it set? What time is it (period / season)? Do the character(s) change or develop during the story? What atmosphere does the writer try to create? (Uncanny, mysterious, witty, realistic, romantic, etc.) What is the mood of the text How is the story structured? Chronologically? Are there any flashbacks to the past? Who is the narrator? Is the story told from a first-person point of view (I) or a third-person point of view (he / she ), or is it told from an omniscient point of view (by an all-seeing narrator)? Are there any important keywords or symbols?
    Svar2:
    Fråga3 Glöm inte att välj en ny roman att läsa, gärna från listan i biblioteket
    Svar3:
  • Matillin

Det här var uppdrag 3 och där valde jag Mrs Grahams diary.
    Det som tog mest tid var att läsa dom 2 skönlitterära böckerna men man får välja dom som inte är på 600 sidor.
    Jag läste tex "Of mice of men" på 140 sidor.
    Jättebra bok och lätt att recenssera, och snabbläst
    Läste bridget jones bok 2 också den var inte heller så svår att recensserna och där finns det ju en film till med.
    Visserligen har dom ändrat storyn en del i filmen men innehållet var ju ungefär detsamma.

• Matillin
    Sousou skrev 2010-02-21 13:28:18 följande:
    hej,jag studerar på hermods. var dum nog att skriva av en text från wikipedia som läraren upptäckte när jag lämnade in uppdraget. så jag fick IG på uppdraget.Vet ngn av er vilka konsekvenser detta får? eller är det bara så att jag får IG på detta uppdrag o sen fortsätter kursen som vanligt? Tack!
    Oj vad jobbigt
    Vet inte vad som händer, skriver du om uppdraget så borde det kanske inte få några konsekvenser?
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-02-22 10:02:36 följande:
    ToZa: Jag började läsa ht -08, läste deltid den terminen och fr.om. vt-09 har jag läst heltid. måste klämma in 150p extra utöver det som räknas som heltid för att jag ska bli klar i oct, vill ha allt helt klart i god tid innan betygen ska skickas in med ansökan till högskolan. Tror att det är 1:a nov som allt ska vara klart. Så jag måste TYVÄRR jobba i tre månader innan allvaret sätter igång Kurserna brukar inte dyka upp förrän samma dag hos mig iaf, ofta får jag jaga dem och då kommer de in senare. Beror väl på vilken kommun man tillhör, här verkar de väldigt sega iaf! är det bransch- och produktkunskap du ville se lr? kan maila dig studieguider o sånt om du vill?Matillin: tack för engelska uppdragen!! tror nog att jag ska läsa den, den är ju inte svår som du säger, bara man kan engelska. Får väl se till att jag påbörjar den i tid så att jag får mkt gjort har du lust att kopiera in bok listan fr biblioteket? tänkte att jag kunde börja läsa en bok lite i förväg så man inte blir stressad med det! vore jätte snällt isåfall..sousou: Jag har för mig att jag läste ngnstans förut att alla uppdrag som skickas in scannas genom ngt system som säger till ifall det är texter som kommit in tidigare lr tagna från internet m.m. antagligen var det vad du råkade ut för jag skulle fråga läraren vad som händer med kursen och be verkligen om ursäkt för  det du gjorde. Hoppas det löser sig!! lycka till!
    Du får välja helt fritt egentligen vilka böcker du ska läsa, listan är bara förslag.
    Sså länge du väljer en modernare och en äldre som helst ska vara skriven före andra världskriget.
    Nu valde jag "Of mice and men" och den var skriven efter andra världskriget men det gick ändå bra
    Rekomenderar verkligen den, men du får givetvis välja vilken du vill.
    Min lärare verkade ju även han vara förtjust i boken märkte jag på eximinationen
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5