Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Skickade listan på böcker till din inbox.

• Matillin

Jättebra ide att börja läsa lite av böckerna på kvällen det är som sagt det som tar mest tid när man har massa annat att läsa.

• Matillin
    Teschty skrev 2010-02-22 12:44:56 följande:
    Någon mer som läser eneglska A
    Nej men jag har läst b och c nyligen, behöver du hjälp med något?
  • Matillin
    Mommee skrev 2010-02-22 16:40:21 följande:
    japp, jag har dialogen i eng A att göra,  men vet inte hur det kommer gå till så är stressad o vågar inte göra det, ngn som har  gjort kemi A dialogen senaste tiden? för  jag ska göra dialogen snart och har ingen aning hur det kommer gå till? snällt om ngn kunde tipsa till ba hälsningar
    Är det mycket uppsattskrivning i a-kursen på hermods?
    I c som jag gjorde nyss var det massa sånt i alla uppdragen och då förde man en dialog om alla uppsatser man skrivit och böcker man läst.
    Jämförde dom olika böckerna och uppsatterna mot varandra,
    Men det ingår analys i c-kursen så den är kanske helt annorlunda mot a.?
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-02-23 10:08:45 följande:
    jaha! jag trodde man va tvungen att välja fr den listan, så uppfattade jag att d va i b kursen iaf! vad handlar "of mice and men" om? har bestämt att jag ska klämma in c kursen antingen i sommar lr i början på hösten Yup, måste tyvärr läsa dubbelt men tänkte att jag klämmer in 50p nu innan maj o sen 100p innan oct så då har jag lite tid på mig. Har sån jäkla otur bara att min son är sjuk stup i kvarten så hamnar alltid efter, hoppas jag slipper det snart!!!Ja jobb är inga problem, har lite kontakter så d blir butiksjobb isåfall men jag är inte så sugen på att jobba heltid så kort stund, hade hellre pluggat faktiskt men det går ju inte eftersom jag blir klar så pass sent det beror nog på vilken kommun du tillhör, jag har tidigare bett dem lägga upp allt samtidigt men de säger att de kommer in dagen efter (vilket det ändå aldrig gör). så hos mig lägger de in bara kurserna som startar den dagen. kan ju va annorlunda hos dig! tänkte skicka dig studieguiderna som pdf filer så behöver din mailadress, inboxa mig den så skickar jag!
    Jag fick välja vilka böcker jag ville så länge den ena var gammal respektive modern.
    Men kanske är det olika vad läraren anser?
    Boken är i alla fall en riktig klassiker och tydligen är författaren känd även om jag inte känner till honom.
    Men det är inget ovanligt, minns inga namn på författare
    Rekomenderar den i alla fall, väldigt lättläst och KORT bok
    Och bridget är ju väldigt underhållande att läsa om som modernt bokval.

Jag kan länka till vad mice and men handlar om http://www.allreaders.com/topics/Info_4399.asp
  • Matillin

17 06 07

Vad jobbigt att du inte vet vad du ska läsa nu.
    Dom utb du skrev om är det program på högskolan, eller ky?
    Om du behöver gå kortare utb så kan ju ky vara bra, men tror inte du kan räkna med 30 i ingångslön.
    Jag ringde och pratade med en kille som utbildar i affärlogistik i sthlm och han sa att ingångslönerna ligger runt 25 000.

Vad är det med juristprogrammet som gör att du bestämt dig för att det kommer bli för jobbigt?
    Är det att utbildningen är så lång?
    Jag är ju rätt inställd på att läsa till civilekonom, vet inte om det blir 3 eller 4 år.
    Och där finns ju även inriktiningar mot logistik.
    Där kan ju ingångslönerna vara rätt höga med beroende på vart man får jobb sen.
    Ingengörer är ju välbetalda med

Kika på lönestatistik.se vet inte hur bra det stämmer. Men där kan man få ett litet hum om vad man tjänar ungefär.

• Matillin

17 06 07

Det finns en högskoleutb inom logistik på södertörns högskola med.

• Matillin
    summertime123 skrev 2010-03-09 11:03:46 följande:
    Jag insåg att det skulle bli sjukt tuff med juristutbildningen. Det ska tydligen vara en av de svåraste utbildningarna men kände ändå att jag skulle klara av det för jag ville verkligen bli jurist. Men när jag började tänka efter på min situation, ensamstående på heltid, förlorar mitt tilläggslån när jag börjar läsa på högskola m.m. förstod jag att jag kommer att vara sjukt stressad, har redan fått magkatarr p.g.a. all stress och i slutändan är det bara min son som får lida eftersom jag inte kommer orka vara en bra mamma, tappar tålamodet lätt när jag e stressad o m nya pengarproblem inblandat känns det verkligen inte som rätt beslut att välja en svår utbildning där man måste plugga 24h per dygn typ (vad jag hört). Känns självklart jättetrist att jag måste välja en annan väg men så länge jag hittar en annan intressant utbildning m rätt lön får jag bara sikta mig in på d istället. De utbildningar jag nämnde va högskoleutbildningar allihop, logistik & ekonomi utbildningen är den på södertörn! Tydligen är det många som inom kort blivit logistikchefer efter den utbildningen och då är ju lönen runt 30. Min svaga sida är dock matte och då måste jag läsa b & c kursen... känns ju inte så kul va affärslogistik ky utbildningen i sthlm lr?? ska kolla upp den... just nu känns det som europaprogrammet eller personalvetarprogrammet verkar mest intressanta men är ju så svårt o veta ngt om lönen eftersom det finns så många olika jobb man kan få! aaah blir galen haha måste skicka in min sista ansökan till hermods snart oxå så måste bestämma mig Har du bestämt dig för civilekonom nu lr? Är sååå rädd för att man ska göra fel val o ångra utbildningen när man startat den, pallar inte hålla på o hoppa av o söka nytt när jag väl börjat!!
    Europaprogrammet har min svägerska läst på södertörn och tror hon är rätt nöjd med det.
    Hon har läst extrakurser utöver det men så är hon 23 år och har bott hemma hos sin mamma tills nu och har all tid i världen att plugga 200% takt
    Jag bor ju norr om stan nu annars skulle jag kanske funderat på att söka till logistikprogrammet på södertörn, typiskt att man flyttade bodde i huddinge tills för ett halvår tillbaka
    Visst går det att pendla.
    Logistikchef lät ju inte dumt, det programmet är väl inte så långt?
    Den ky affärslogistik ligger i sthlm och man läser i kista.
    Men det finns lite olika ky utb inom loigistik men som jag förstått det ska den här vara bredast där man kan jobba inom alla brancher sen?
  • Matillin

Jag tror jag bestämt mig för civilekonom.
    Jag har ju lite mer tid på mig än du att bestämma mig tack o lov, men det lutar åt det.
    Ska ta kontakt med studievägledare för högskolan och boka tid snart.
    Då kanske man kan få lite mer info om ens valmöjligheter.
    Har också hört att juridikprogrammet är tufft förutom att det är långt.
    Dessutom får man ofta slita som ett djur i början som nyutbildad med långa jobbveckor?

• Matillin

17 06 07

Jag var inne och kikade på vhs hemsida efter statistik över intag.
    Hittade inte logistik programmet där och inga kurser heller i logistik?

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5