Vi som läser på Liber Hermods del 5
Monachan skrev 2010-03-12 10:28:18 följande:
Hej och tusen tack!! Nu är jag lite lugnare Vad jag har förstått så ska jag kunna det som studieguiden tar upp och det i boken som studieguiden hänvisar till, för att ha chans att få högsta betyg? Nu ropar jag efter hjälp från de som läst Naturkunskap A! :-P Det finns en fråga i första uppdraget på naturkunskapen som jag bara inte får till, om energiformer, i frågan ska man ta upp 4 energiformer som är viktiga för djur och växter, men jag hittar bara två. Någon som vill ge mig en ledtråd vad det mer är för energiformer, eller skriva det rakt ut? Gärna från er som fick MVG på uppdragen och kursen hehe.Hej och välkommen hit och till kursen! hoppas att du klarar dig långt med kursen, jag tänker hjälpa dig för att komma in i kursen, kursen är verkligen inte svår när man läser boken, jag tycker den var lättaste kursen enligt mig men då får du skriva på saker, läraren som du har kollar inte vad du har skrivit utan vad du kan för fakta, du kan alltid ta saker ifrån boken eller Internet som kopplar ihop med frågan men då får du lägga upp de i " ", han kommer inte fråga dig var du har tagit faktan ifrån utan han kommer fråga dig i muntan bara hur du menar där,. men alla fall, kursen är mycket roligt att plugga med samt lärararen är mycket rättvis med betygen!
uppdrag 1, var rolig uppdrag faktiskt, för allt hela uppdragen är upplagt för lätta frågor som man har fått i 9an,
iallafall, frågan om energiformer är bara att beskriva de formerna så som jag har skrivit till dig här under, du får inte hela svaret av mig men du får gå efter de punkterna som jag har skrivit till dig här under,
hoppas de går bra för dig!
1). Rörelseenergi är den form av energi som är kopplad till en kropps rörelse. För att öka hastigheten så måste en viss mängd energi tillföras. När hastigheten minskar så frigörs energi.
a.) Elektrisk energi:
b.) Ljudvågor:
c.) Rörelseenergi
d.) Kemiskt bunden energi:
Mekanisk energi har två former, lägesenergi och rörelseenergi.