• closer

Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?

Halloj

Undrar lite hur man beräknar startdag och BF vid IVF...

Enl min läkare är jag nu i 12+1 med BF 28 aug och tittar man i familjelivs graviditetskalender så skall min befruktning då ha skett den 6 december...
    Men, jag hade äggplock den 2 dec och återföring den 4 dec så man borde väl räkna i alla fall återföringsdag som befruktningsdag, eller?
    Inte för att det spelar så stor roll med 2dagar hit eller dit men ändå

Vad har ni andra som gjort IVF fått för "startdag" för er graviditet om man jämför med äggplock och återföring?

Kram på er alla

• Svar på tråden Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?
  • Lydisen

Det gör det säkert. Jag fick det svaret hos min BM i varje fall och vi körde på sista mens dagen. Man får alltid ett "säkrare" BF-datum när man gör RUL.

• Pimpinellan
    Lydisen skrev 2010-02-16 18:45:02 följande:
    Genomgick IVF hösten -08 och vintern 08/09. Här i Malmö räknas inte IVF som någon särskild graviditet utan man räknar som vanligt dvs från sista mens. Så förklarade min barnmorska för mig då. Jag tycker annars man borde räkna från ET men inte här.Grattis till din graviditet!
    Blir ju fullständigt missvisande ifall det är flera måander sen ma hade mens sist! Vissa sprayar ju hela tre månader och skulle då allså blivit gravida 2,5 månad innan de blev det! Nej,en IVF-graviditet ska räknas som ÄP = 2+0 och inget annat. Ska heller självklart inte ändras på RUL eftersom man vet när man blev gravid.
  • Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2010-02-17 19:44:49 följande:
    Blir ju fullständigt missvisande ifall det är flera måander sen ma hade mens sist! Vissa sprayar ju hela tre månader och skulle då allså blivit gravida 2,5 månad innan de blev det! Nej,en IVF-graviditet ska räknas som ÄP = 2+0 och inget annat. Ska heller självklart inte ändras på RUL eftersom man vet när man blev gravid.
    Ja precis, så måste det ju vara
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • Lydisen

Jag utgår från mig själv och min graviditet där jag sprayade i 2 veckor och gick på min sista mens och BF blev rätt ändå.

• Vädur 78
    Lydisen skrev 2010-02-17 21:33:44 följande:
    Jag utgår från mig själv och min graviditet där jag sprayade i 2 veckor och gick på min sista mens och BF blev rätt ändå.
    Jo men alla sprayar ju inte i 2 veckor så det kan ju inte vara ofta det stämmer
  • Lydisen

Tillhör det vanligheterna att man sprayar så länge som 2 månader? Isåfall är det bra att det tillämpas olika då man blivit gravida på olika tidpunkter jämfört med sista mens. Min BM räknande stämde in på mig. Förstår inte varför vissa här inne har sån hård ton kring detta ämne. Suck!

• Vädur 78
    Lydisen skrev 2010-02-18 10:33:23 följande:
    Tillhör det vanligheterna att man sprayar så länge som 2 månader? Isåfall är det bra att det tillämpas olika då man blivit gravida på olika tidpunkter jämfört med sista mens. Min BM räknande stämde in på mig. Förstår inte varför vissa här inne har sån hård ton kring detta ämne. Suck!
    Nej men det är ganska vanligt att man sprayar i 3 veckor innan sprutstart och då stämmer det ju inte och eftersom ÄP räknas som v2+0 och då stämmer det ju för alla
    Vi har ingen hård ton, vill bara att det ska bli rätt för trådstartaren
  • Pimpinellan
    Vädur 78 skrev 2010-02-18 11:25:12 följande:
    Nej men det är ganska vanligt att man sprayar i 3 veckor innan sprutstart och då stämmer det ju inte och eftersom ÄP räknas som v2+0 och då stämmer det ju för alla Vi har ingen hård ton, vill bara att det ska bli rätt för trådstartaren
    Precis! Normalt sett vill b.m veta om det är en IVF-graviditet just p.g.a uträkningen. Blir ju så galet om man räknar från senaste mens,gör VUL och fostret är alldeles för litet när det egenligen inte alls är det. Blir bara oro i onödan! Senaste mens och 28 dagar stämmer nog inte på 99% av alla som gör IVF skulle jag tro. Jag sprayar t.e.x oftast 2,5 vecka innan jag börjar med sprutorna och spraymensen är oftast senare än valigt så det går bara inte räkna så.
  • Lydisen
    Pimpinellan skrev 2010-02-18 15:44:43 följande:
    Precis! Normalt sett vill b.m veta om det är en IVF-graviditet just p.g.a uträkningen. Blir ju så galet om man räknar från senaste mens,gör VUL och fostret är alldeles för litet när det egenligen inte alls är det. Blir bara oro i onödan! Senaste mens och 28 dagar stämmer nog inte på 99% av alla som gör IVF skulle jag tro. Jag sprayar t.e.x oftast 2,5 vecka innan jag börjar med sprutorna och spraymensen är oftast senare än valigt så det går bara inte räkna så.
    Då är jag den 1 % av IVF som det stämmer på i såfall då det stämde på mig med sista mens. På RUL flyttades jag bakåt med 3 dagar.
  • Vädur 78
    Lydisen skrev 2010-02-18 21:40:01 följande:
    Då är jag den 1 % av IVF som det stämmer på i såfall då det stämde på mig med sista mens. På RUL flyttades jag bakåt med 3 dagar.
    Men om du flyttas på RUL så stämmer det ju inte. Mitt stämde ju precis på dagen på RUL när man räknat ÄP som v2+0
Svar på tråden Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?