• Pimpinellan

Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?

Lydisen skrev 2010-02-16 18:45:02 följande:
    Genomgick IVF hösten -08 och vintern 08/09. Här i Malmö räknas inte IVF som någon särskild graviditet utan man räknar som vanligt dvs från sista mens. Så förklarade min barnmorska för mig då. Jag tycker annars man borde räkna från ET men inte här.Grattis till din graviditet!
    Blir ju fullständigt missvisande ifall det är flera måander sen ma hade mens sist! Vissa sprayar ju hela tre månader och skulle då allså blivit gravida 2,5 månad innan de blev det! Nej,en IVF-graviditet ska räknas som ÄP = 2+0 och inget annat. Ska heller självklart inte ändras på RUL eftersom man vet när man blev gravid.
  • Pimpinellan
    Vädur 78 skrev 2010-02-18 11:25:12 följande:
    Nej men det är ganska vanligt att man sprayar i 3 veckor innan sprutstart och då stämmer det ju inte och eftersom ÄP räknas som v2+0 och då stämmer det ju för alla Vi har ingen hård ton, vill bara att det ska bli rätt för trådstartaren
    Precis! Normalt sett vill b.m veta om det är en IVF-graviditet just p.g.a uträkningen. Blir ju så galet om man räknar från senaste mens,gör VUL och fostret är alldeles för litet när det egenligen inte alls är det. Blir bara oro i onödan! Senaste mens och 28 dagar stämmer nog inte på 99% av alla som gör IVF skulle jag tro. Jag sprayar t.e.x oftast 2,5 vecka innan jag börjar med sprutorna och spraymensen är oftast senare än valigt så det går bara inte räkna så.
  • Pimpinellan

Man vet ju ända vilken dag barnet är tillverkat så RUL ska inte ändra b.f alls. RUL är ingen exakt vetenskap alls. Finns många som fått missvisande besked eftersom barn faktiskt är olika stora redan i de veckorna. En vän till mig gick bevisligen över tiden fast inte enligt b.f. Barnet var uttorkat,skrynkligt och superhungrigt och hade nog gått ner lite i viktnär han väl föddes-typiska överburenhetssymtom. Hon sa sen själv att hon inte tyckte datumet stämt med egen beräkning.

Svar på tråden Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?