• closer

Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?

Halloj

Undrar lite hur man beräknar startdag och BF vid IVF...

Enl min läkare är jag nu i 12+1 med BF 28 aug och tittar man i familjelivs graviditetskalender så skall min befruktning då ha skett den 6 december...
    Men, jag hade äggplock den 2 dec och återföring den 4 dec så man borde väl räkna i alla fall återföringsdag som befruktningsdag, eller?
    Inte för att det spelar så stor roll med 2dagar hit eller dit men ändå

Vad har ni andra som gjort IVF fått för "startdag" för er graviditet om man jämför med äggplock och återföring?

Kram på er alla

• Svar på tråden Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?
  • Vädur 78

Du är i v 12+ 5 idag och har BF 25 augusti

CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • closer
    eller hur, tyckte att han räknade lite konstigt...får kolla upp det med barnmorskan nästa gång vi träffas - men i och för sig, man får väl ändå ett nytt BF vid UL v 18?
  • Vädur 78
    closer skrev 2010-02-15 12:18:01 följande:
    eller hur, tyckte att han räknade lite konstigt...får kolla upp det med barnmorskan nästa gång vi träffas - men i och för sig, man får väl ändå ett nytt BF vid UL v 18?
    Här ändrar de inte BF när man gjort IVF. Men ibland verkar de ha problem och räkna ut på oss IVFare
    De frågade mig om sista mens när jag var på inskrivning och det spelar ju ingen roll alls när man gjort IVF. Men jag hade med mig papper från kliniken där det stod mitt BF som jag lämnade till Barnmorskan
  • Frozen

Ngn som vet hur man räknar när man gjort FET då i ostimulerad cykel? Kan jag då bara utgå från min egen senaste mens eftersom jag fick äl 2 veckor senare och FET med blasto gjordes 6 dagar efter äl?

• Aniara

När jag ringde och skulle få tid för inskrivning sa barnmorskan att man räknade ET som 2+0. När jag påpekade att det var mer logiskt kanske att räkna ÄP som 2+0 ( som Vädur också säger) så sa hon att "här räknar vi såhär". Så det är uppenbart att inte alla har samma system, vilket ju är rätt märkligt.

• Vädur 78
    Aniara skrev 2010-02-16 13:52:58 följande:
    När jag ringde och skulle få tid för inskrivning sa barnmorskan att man räknade ET som 2+0. När jag påpekade att det var mer logiskt kanske att räkna ÄP som 2+0 ( som Vädur också säger) så sa hon att "här räknar vi såhär". Så det är uppenbart att inte alla har samma system, vilket ju är rätt märkligt.
    Konstigt att de räknar från ET för det kan ju skilja om man får tillbaka 2 dagar, 3 dagars eller blastocyst.
    v2+0 är ju befruktningsdagen. Fick du inga papper från kliniken om BF datum?? Det fick vi på Carlanderska som vi tog med vid inskrivning sen
  • Lydisen

Genomgick IVF hösten -08 och vintern 08/09. Här i Malmö räknas inte IVF som någon särskild graviditet utan man räknar som vanligt dvs från sista mens. Så förklarade min barnmorska för mig då. Jag tycker annars man borde räkna från ET men inte här.

Grattis till din graviditet!

• Vädur 78
    Lydisen skrev 2010-02-16 18:45:02 följande:
    Genomgick IVF hösten -08 och vintern 08/09. Här i Malmö räknas inte IVF som någon särskild graviditet utan man räknar som vanligt dvs från sista mens. Så förklarade min barnmorska för mig då. Jag tycker annars man borde räkna från ET men inte här.Grattis till din graviditet!
    Men då kan det ju skilja jättemycket beroende på om du gör korta metoden eller långa metoden???
Svar på tråden Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?