• closer

Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?

Halloj

Undrar lite hur man beräknar startdag och BF vid IVF...

Enl min läkare är jag nu i 12+1 med BF 28 aug och tittar man i familjelivs graviditetskalender så skall min befruktning då ha skett den 6 december...
    Men, jag hade äggplock den 2 dec och återföring den 4 dec så man borde väl räkna i alla fall återföringsdag som befruktningsdag, eller?
    Inte för att det spelar så stor roll med 2dagar hit eller dit men ändå

Vad har ni andra som gjort IVF fått för "startdag" för er graviditet om man jämför med äggplock och återföring?

Kram på er alla

• Svar på tråden Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?
  • Lydisen

Mitt flyttades med 3 dagar. Det är jättevanligt att man blir flyttad mellan 3-5 dagar på RUL. Det har inget att göra med IVF eller vanlig graviditet. Det var ju knappast att det rörde sig om 2 veckor eller mer som ni påstår.

• Vädur 78
    Lydisen skrev 2010-02-19 14:46:57 följande:
    Mitt flyttades med 3 dagar. Det är jättevanligt att man blir flyttad mellan 3-5 dagar på RUL. Det har inget att göra med IVF eller vanlig graviditet. Det var ju knappast att det rörde sig om 2 veckor eller mer som ni påstår.
    Har du gjort IVF så ändrar de ju inte på datumet vid RUL
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • Lydisen

Mitt BF datum ändrades med 3 dagar vid RUL trots att jag gjort IVF. De måste göra något galet i Malmö alltså !

• Snövitsmatte

Mitt ändrades också med 3 dagar vid RUL och jag hade också gjort IVF. Jag bor i Östersund.

• Pimpinellan

Man vet ju ända vilken dag barnet är tillverkat så RUL ska inte ändra b.f alls. RUL är ingen exakt vetenskap alls. Finns många som fått missvisande besked eftersom barn faktiskt är olika stora redan i de veckorna. En vän till mig gick bevisligen över tiden fast inte enligt b.f. Barnet var uttorkat,skrynkligt och superhungrigt och hade nog gått ner lite i viktnär han väl föddes-typiska överburenhetssymtom. Hon sa sen själv att hon inte tyckte datumet stämt med egen beräkning.

• KickiHH

På mig räknade man från äggplocket så jag har beräknat 27/6 men när de tittar på UL skulle de vilja säga 25/6 men BM sa att man aldrig ändrar det datumet som IVF läkaren sagt och trots detta , jag har en väninna som gjorde äggplock 5 dagar före mig och på henne har de beräknat 25/6.
    Enl min spec.läkare på mödrarvården kan det ibland ta ett par dagar efter återföring för ägget att börja fästa och växa vilket skulle kunna ge ett något senare datum men på mig vill de ju ha ett tidigare datum så jag vet inte riktigt hur det skulle så tidigt växa snabbare.... 

• mammahärochnu

Äggplock är vecka 2+0 och återinsättning som för mig var 2 dgr senare blev 2+2. Så äggplocket är cykelns 2:a vecka redan, äggplocket är som ägglossningen i en normal menscykel.

Jag ska bli mamma maj 2010!
  • NorrVimpel

Nu puffar jag den här för jag fattar inte och skulle vilja ha hjälp att beräkna. Gjorde ÄP 24/2 och ET den 26/2 när blir BF?
    Jag gissar på den 16 november?

• Helena och Axel

När jag var gravid så räknades det ut ett datum på IVF-kliniken med äggplockningen som v. 2+0, men när jag var på RUL så ändrades detta och sköts två dagar framåt.

• TeDrickaren

I mina två IVF-graviditeter har de räknat äggplockning som v.2+0.
    Har inte ändrats vid RUL:et, och inte heller varit fråga om något annat datum hos ex mödravården.

KickiHH skrev 2010-02-20 13:10:52 följande:
    På mig räknade man från äggplocket så jag har beräknat 27/6 men när de tittar på UL skulle de vilja säga 25/6 men BM sa att man aldrig ändrar det datumet som IVF läkaren sagt och trots detta , jag har en väninna som gjorde äggplock 5 dagar före mig och på henne har de beräknat 25/6.Enl min spec.läkare på mödrarvården kan det ibland ta ett par dagar efter återföring för ägget att börja fästa och växa vilket skulle kunna ge ett något senare datum men på mig vill de ju ha ett tidigare datum så jag vet inte riktigt hur det skulle så tidigt växa snabbare.... 
    Själva fästningen av ägget kan ta upp till 5dgr, där av att det kan diffa lite
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • sponen

Har oxå gjort ivf med et dag 26 mars, de sa till mig att då var 2+0 och att när man testar är 4+0, jag testade med veckoindiaktor 15 dagar efter et och då visade det 1-2 veckor gravid, ett tag var jag rädd att det inte visade mer men sedan måste det ju ta lite tid för ägget att fästa och då räknas kankse hcg hormonet från den dagen och då kan det stämma med 2 veckor gravid

Svar på tråden Vad räknas som startdag för graviditeten vid IVF?