• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • EL I
    susieQ skrev 2010-03-23 15:58:23 följande:
    Ja, det är ju så svårt att hävda sig mot just läkare också... Känns inte som att man riktigt har nåt att komma med...
    Nä fast jag är sjuksköterska själv så tycker jag det är svårt när jag kommer i ett läge patient/anhörig. Läkare är ett eget släkte många ggr. Har träffat MÅNGA läkare och "alla" är rätt lika till sättet. Finns ett och annat undantag givetvis men om man ska generalisera så gillar de att göra "sitt race". Ofta fastnar de i nåt och sen kan de inte tänka utanför ramarna!
  • Fåret Shaun
    susieQ skrev 2010-03-23 15:58:23 följande:
    Ja, det är ju så svårt att hävda sig mot just läkare också... Känns inte som att man riktigt har nåt att komma med...
    Försök att få träffa en annan.
    Jag har just bytt bvc då bvc-haggan inte tog mig på allvar, om att min dotter behöver en logoped
    Det är fint att peka
  • susieQ

Ja, jag ska göra det. Ska prova att provocera med lite mölkgröt imorgon så får vi se vad som händer. Om jag får allergin bekräftad så blir det lite lättare att slåss för saken.
    Men man blir ju så trött. Jag går ju inte läkare med min barn för att jag tycker att det är så himla roligt. Tycker att vi förtjänar att få ett respektfullt bemötande åtminstone...

• Kavat
    susieQ skrev 2010-03-23 14:55:09 följande:
    Sonen min är troligtvis mjölkallergiker. Han reagerade kraftigt med magsmärtor när vi introducerade mat (gröt). Har dock inte provocerat ännu trots att vi varit helt mjölkfria i snart 3 veckor då jag inte tycker att han har piggat på sig riktigt än. Har nån slags misstanke om att det är nåt mer som han inte riktigt tål, har reagerat kraftigt vid två tillfällen då han fått majs, men jag vet inte om det är en slump. Idag gick jag i alla fall till vårdcentralen för att diskutera saken, och jag är så upprörd nu. Kändes som han fullständigt idiotförklarade mig. Men det visade sig att det var han som var en idiot när han börjar prata om mjölksocker istället för mjölkprotein. Fick rätta honom där. Sedan saker om det är väldigt väldigt vanligt att små bebisar ungefär vid fem månaders ålder Börjar få kolik!! Jaså säger jag bara... Åh jag blir så trött och ledsen... Ville bara skriva av mig
    Välkommen hit!
    Hur gammal är han?
    Ammar du?
    För ammar du kan det ta 4 veckor innan mjölken är ur er båda. I min sons fall tog det 2 månader på allt han inte tålde innan han är bra, så det låter inte konstigt att han inte är helt ok än.
    Sen kan det ju förstås vara mer saker.

Trist med människor som inte vet vad de pratar om.
    susieQ skrev 2010-03-23 20:59:36 följande:
    Ja, jag ska göra det. Ska prova att provocera med lite mölkgröt imorgon så får vi se vad som händer. Om jag får allergin bekräftad så blir det lite lättare att slåss för saken. Men man blir ju så trött. Jag går ju inte läkare med min barn för att jag tycker att det är så himla roligt. Tycker att vi förtjänar att få ett respektfullt bemötande åtminstone...
    Vänta om du inte känner att han är redo. Sen vet jag inte om det är det bästa att provocera med gröt som innehåller en massa andra saker än just mjölk (har du läst ingredienser? Har han ätit allt annat innan utan reaktion?) Hur vet du då att det är mjölken han reagerar på?
  • Kavat
    Icis86 skrev 2010-03-23 10:38:02 följande:
    En fråga till de kunniga: Lucas har nu druckit Nutra i 4 dagar - och hans bajs har bytt färg från brun,rött till grön,vitt... är detta normalt ? Har hört att vitt bajs är farligt .. Men hur pass vitt ska det vara då ?
    Vitt bajs är ju inte bra, kan ha med gallan att göra?
    Hur är han nu?
    Är du orolig så ring och/eller åk in och ta med dig en blöja med bajs så de kan kolla.
  • susieQ

Olofs reaktion kom efter en dryg vecka med mat, och då främst gröt. Han reagerade genom att gallskrika på eftermiddagarna och gnälla övrig tid på dygnet. Han fick också eksem på bakhuvudet och på ryggen. Detta har blivit bättre av mjölkfri kost men inte helt bra, han är fortfarande gnällig samt blossar det upp utslag på honom med jämna mellanrum.

Jag vet inte med säkerhet om det är mjölk han reagerar på, tyckte dock att det var det som kändes mest logiskt efter vad jag kunnat läsa mig till. Skulle dock gärna få ett svar men har inte velat provocera så länge han inte mår bra. Hur jag ska göra är en annan fråga. bvc tycker i princip att jag ska mjölkstorma honom...

Har du nåt bättre förslag så tages et tacksamt emot!

För övrigt så ammar jag. läkaren idag sa att det räcker med mjölkfri kost en vecka, bvc sa två veckor och absolut inte mer än tre. blir inte klok på detta.

skälet till att jag misstänker annat är att jag under den mjölkfria perioden var försiktig med all mat till honom. sen så jag jag honom majspure en dag och då började han gallskrika efter ungefär en timme. har efter det avstått från majspuren men si slutet så tänkte jag att jag inte ska hålla på och inbilla mig saker så då fick han det igen, med samma reaktion... men jag har ingen aning, kan väl lika gärna vara en slump..

nu måste jag sova lite. kikar in imorgon igen! god natt

• Fåret Shaun
    susieQ skrev 2010-03-23 23:20:05 följande:
    Olofs reaktion kom efter en dryg vecka med mat, och då främst gröt. Han reagerade genom att gallskrika på eftermiddagarna och gnälla övrig tid på dygnet. Han fick också eksem på bakhuvudet och på ryggen. Detta har blivit bättre av mjölkfri kost men inte helt bra, han är fortfarande gnällig samt blossar det upp utslag på honom med jämna mellanrum. Jag vet inte med säkerhet om det är mjölk han reagerar på, tyckte dock att det var det som kändes mest logiskt efter vad jag kunnat läsa mig till. Skulle dock gärna få ett svar men har inte velat provocera så länge han inte mår bra. Hur jag ska göra är en annan fråga. bvc tycker i princip att jag ska mjölkstorma honom... Har du nåt bättre förslag så tages et tacksamt emot! För övrigt så ammar jag. läkaren idag sa att det räcker med mjölkfri kost en vecka, bvc sa två veckor och absolut inte mer än tre. blir inte klok på detta. skälet till att jag misstänker annat är att jag under den mjölkfria perioden var försiktig med all mat till honom. sen så jag jag honom majspure en dag och då började han gallskrika efter ungefär en timme. har efter det avstått från majspuren men si slutet så tänkte jag att jag inte ska hålla på och inbilla mig saker så då fick han det igen, med samma reaktion... men jag har ingen aning, kan väl lika gärna vara en slump.. nu måste jag sova lite. kikar in imorgon igen! god natt
    skit i bvc och kontakta en barnläkare själv
    Det är fint att peka
  • Icis86
    Kavat skrev 2010-03-23 21:06:52 följande:
    Vitt bajs är ju inte bra, kan ha med gallan att göra?Hur är han nu? Är du orolig så ring och/eller åk in och ta med dig en blöja med bajs så de kan kolla.
    Nej det var bara en blöja - men jag tycker att han bajsar mycket, mycket oftare sen jag började med Nutrnan - innan bajasade han en gång per dag nu kanske 6 -7 gånger.. Senstae bjöjan var gröngult slem (som det var när jag inte åt mjölkfritt)..

Trodde det skulle li bättre med nutra men det tycker jag inte det blivlit...
  • Miralicia
    Icis86 skrev 2010-03-24 07:58:59 följande:
    Nej det var bara en blöja - men jag tycker att han bajsar mycket, mycket oftare sen jag började med Nutrnan - innan bajasade han en gång per dag nu kanske 6 -7 gånger.. Senstae bjöjan var gröngult slem (som det var när jag inte åt mjölkfritt).. Trodde det skulle li bättre med nutra men det tycker jag inte det blivlit...
    En del barn är känsliga så att de reagerar även på de små mängder mjölkprotein som finns kvar i nutran. Det kan vara idé att testa med en annan sorts ersättning som tex Profylac eller Althera som är baserade på hydrolyserat vassle istället för hydrolyserat kasein och se om det blir bättre. Funkar inte det heller så finns det ersättning som är baserade på helt fria aminosyror (Neocate eller Nutramigen AA), men de vill oftast att man provat både en kaseinbaserad och en vasslebaserad hydrolysat innan de skriver ut Neocate pga en väldigt stor prisskillnad.
  • Icis86
    Icis86 skrev 2010-03-24 07:58:59 följande:
    Nej det var bara en blöja - men jag tycker att han bajsar mycket, mycket oftare sen jag började med Nutrnan - innan bajasade han en gång per dag nu kanske 6 -7 gånger.. Senstae bjöjan var gröngult slem (som det var när jag inte åt mjölkfritt)..Trodde det skulle li bättre med nutra men det tycker jag inte det blivlit...
    Oj vad jag skrev slarvigt men jag hoppas ni ser vad det står =) Så går det när man har en liten nyfiken pojke i knät =)
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar