• Icis86

Mjölkallergitråden - bebisar

Idag var vi hod barnläkare på sjukhuset och hon tyckte (som visagt i en månads tid)
    att det ser ut som om man är överkänslig mot mjökprotein.
    Så idag ska vi pröva med nutra, hur tycker ni man ska göra första gången - har hört att det inte smakar vidare bra, ska jag blanda ut det med bröstmjölk först eller med socker som jag hört en del gjort till en början ?
    Äter man lika mycket ersättning som bröstmjölk ?

• Icis86
    Blå Flygare skrev 2010-02-16 12:56:09 följande:
    Tillverkaren rekommenderar i första hand att man blandar ut den med bröstmjölk vid introduktion, och om man inte kan det socker ist.
    OK!
    Då får vi blanda med bröstmjök till en början..
    Så får vi köpa mjökfri kost imorgon till mig...

Tack för svaret
  • Icis86

Jag ska nu under en månad äta mjökfritt då Lucas ska vänja sig vid den mjölkfria ersättningen, Nutra. Vi får se hur detta ska gå då han verkligen inte verkar tycka den smakar vidare gott =)
    Men jag har en fråga till er kunnande =)
    Vi var och handlade igår och då såg jag att det fanns mjökfri välling. Då undrar jag -
    Vad innehåller nutra som inte vällingen gör ?
    Måste man ge nutra eller annan ersättning eller kan man bara ge välling och annan mjökfri mat då Lucas nu är sex månader ?
    Hur mycket "fast" föda ska man få i honom varje dag ?

• Icis86

Det var Enago jag köpte - både gröt och välling. Jag provade med välling idag men det var sådär, jag drack lite sedan verkade han komma på att det inte var bröstmjök och då villa han absolut inte ha mera.

Vi var hos en diestist i förra veckan men jag kände inte att jag fick något svar alls - bara lite papper att läsa igenom typ.

Usch vad jag tycker detta är rörigt =)
    Hur ska man veta vad som är bra/nyttigt att ge och inte ?

För OM nu Enago välling innehåller det som han behöver - varför då behöva Nutra som man måste läsa med recpet m.m.
    Vad betalar ni företsen för Nutra när ni har recept och hur mycket går det ut ungefär ?

• Icis86
    Tibell skrev 2010-02-23 13:14:11 följande:
    Igår slängdes tvålen och idag ser hon redan bättre ut ! Skönt att de "bara" var den. Nu ska vi snart börja med smakisar till lillhönan och vi tänkte börja med gröt. Hur har ni gjort med era småttingar ?! Har ni gjort egen eller har ni haft köpte gröt?!
    Jag har köpt Enagos gröt - tänkte prova den idag med periskopure till =)
  • Icis86
    Lalalong skrev 2010-02-23 19:48:39 följande:
    Hej på er!Hoppas det är OK att ställa lite frågor här... Har en flicka på 5 veckor (äter bara ersättning) som är missnöjd för det mesta. Hon kan skrika länge länge, och krånglar sig då väldigt mycket. Oro i hela kroppen lixom. Vi har gett henne Minifom, men det blev bara värre. Vi ger henne nu Sempers magdroppar, och det har blivit lite lite bättre. Ibland när hon äter så tar hon flaskan, suger några tag släpper sen och skriiiiiker, och börjar om. Så håller hon på till flaskan är slut... De senaste dagarna har hon börjat basja vatten! Vi byter uppemot 10 bajsblöjor om dagen och det ser bara ut som hon kissat, men att det är bajsfärgat. Och det luktar bebisbajs. Hon kräker också, men inga jättejätte mängder... bara ofta! Min man var på BVC i går, det var läkankontroll också och vi tog upp detta för jag blir lite orolig över mjölkallergi. Men hon hade gått upp 140 gram på en vecka så de trodde inte alls det. De tyckte det var lite bekymmersamt att hon var så pass lös trots att hon äter ersättning, men eftersom hon kissar (kissade på skötbordet där ) så är hon inte uttorkad så då var det inget att bry sig om. Är det verkligen så enkelt att man kan säga att eftersom hon går upp normalt är det inte mjölkallergi?Vad har ni för erfarenheter kring detta?
    Hej !

Min som har gått upp hela tiden och ganska mycket dessutom, men han hade ALLA symtom som fanns när det gäller allergi.
    Lita på dig själv tycker jag, känner du att något är fel så begär pricktest m.m (fast det kan ibland inte visa något) testa med mjökfri kost tycker jag.
  • Icis86

Idag såg jag att Lucas har fått ett område (ca 3-4 cm) som är rödaktigt och på magen har han röda prickar.
    Han har aldrig haft detta innan och jag har nu ätit mjölkfritt i en vecka..

Vad tror ni ?

• Icis86

Puffar igen om ni kanske kan ge mig någon ledtråd.
    han har aldrig haft utslag innan och nu när jag äter mjölkfritt så borde det ju inte komma några nya symtom, kan han vara allergisk mot något mer tror ni ?
    Blodet i bajset har iaf försvunnit så vi är ju på rätt väg iaf.

• Icis86
    Kavat skrev 2010-02-25 14:09:26 följande:
    Jätte svårt att säga. Det kan inte vara som i älsklingen87s fall att du inte varit ren när du smörjt eller bytt tvål, tvättmedel osv?Egentligen så är det vanligt att just röda fläckar brukar tyda på ev. äggeksem, medans prickar brukar vara mjölk. Men det varierar naturligtvis.Får han i sig ägg, ammar du?Kan han fått mjölk på sig?
    Han har prickar på magen och på båda armarna två röda fläckar som är röda.
    Jag Ammar och har ätit ägg nyligen (till frukost) men det har jag gjort innan också och inte sett några utslag...
    Tycker sånt här är skit svårt att ta upp med bvc tex. för man får ingen hjälp - de säger att man ska smörja och smörja..
  • Icis86
    EL I skrev 2010-02-28 21:21:58 följande:
    jag säger allergisk för att folk ska förstå att han absolut inte får äta mjölk eller soja, men den rätta benämningen enligt vården är "överkänslighet mot komjölk" enligt dietist och läkare eftersom hans "allergi" inte visar sig på tester.jag använder dock ordet allergisk som sagt bara för att folk ska förstå vikten av att inte ge honom det. Han reagerar ju som han är allergisk. Om jag skulle säga överkänslig så tror jag inte alla skulle ta det  på samma allvar
    Jag säger preci som du.
    På min son visar inga tester heller på allergi.
    Men om man nu säger överkänlig försvinner allvaret lite i det tycker jag.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar