• Icis86

Mjölkallergitråden - bebisar

SaraLj skrev 2010-02-28 22:55:59 följande:
    Hejsan!Skrev här för flera månader sedan då min son inte gick upp i vikt som han skulle och min BVC sköternska trode att det kanske var mjölk som han var känslig mot. Jag plockade bort mjölken och fick en kille som gick upp i vikt och blev om möjligt ännu gladare än han var innan. Men det är inget konstaterat och han har aldrig haft några utslag men bajsat svartgrönt.Nu är han 5,5 månad gammal och jag känner mig rätt övertygad om att han inte mår bra av att få i sig mjölk.I torsdags så råkade jag äta en klar grönsaksoppa som innehöll vassleprotein i en lite mängd. Han började knorra direkt efter första amningen och efter att ha sovit en halvtimme så hör jag hur han galskriker och springer omedelbart in till honom och då ligger han i en pöl av kräks och så fortsätter han att kräkas kaskadvis både genom munnen och näsan i ungefär en timme. Sen lugnar det ner sig något men han har haft ont i magen sedan i torsdags och kräkts flera gånger så att det står som en stråle ur munnen. (och de sista kaskaderna har snarare varit gula än vita)Är dethär något som någon av er andra känner igen eller ska jag leta efter andra orsaker? Kan de reagera så kraftigt och snabbt på en väldigt liten mängd? Ska till läkaren i morgon. Hoppas att jag kan få ett bra svar på vad det är som händer för dethär är döläskigt....kram Sara
    Jag började misstänka att vår son var allergisk mot mjök då jag började mer ersättning - han spydde i 3 timmar tills det inte fanns något mer att spy upp ( det är så det gula kommer, gallan, som vi också spryt upp när magsäcken är tom).
    Sedan gav vi honom 20 ml NAN någon vecka efter, då vaknade han i vagnen av att han spytt ner hela sig - kaskadkräkningar.

När vi gick till läkaren fick vi inget konstaterat då pricktestet inte visade något.
    Men ett råd är att känna efter själv.
  • Icis86
    lightfish skrev 2010-03-01 09:26:54 följande:
    Har man gjort nya tester? Vi behövde ett pricktest plus blodprov och sen ett pricktest till för att få fram det...
    Nej,
    Vi fick det konstaterat för ungefär tre veckor sedan - så nej, inga nya tester.
    De sa att vi skulle ge han mjölkfritt nu till han har blivit ett år - sedan gör de nya tester.
  • Icis86
    kattislofberg skrev 2010-03-01 10:11:31 följande:
    Var löper man Enago? Har inte hittat det i de affärer jag letat.
    Willys köpte vi den på - den stod vid den andra vällingen/gröten
  • Icis86
    guldplutt skrev 2010-03-03 18:23:18 följande:
    en fundering för en nykomling - gäller HELT mjölkfri kost även för mig som ammande mamma när vi misstänker mjölkallergi? dvs inte bara undvika ren mjölk, grädde, fil etc utan även lusläsa innehållsförteckningar på alla sammansatta produkter?
    Jag ammar och äter helt mjölkfritt! Det funkar faktiskt helt ok. Finns en massa att ersätta det man är van vid att äta.
  • Icis86

Hejsan Alla!

Jag har också lite "problem" eller kanske snarare funderingar på hur jag ska vara säker på att Lucas, snart 7 månader får i sig den kalcium mängd m.m han behöver.
    Jag har slutat amma (igår) och har blandat ut bröstmjölk med nutra ,men det var verkligen ingen lätt match.. Tror jag hade 150 ml bröstmjölk och 40 ml nutrablandning.
    Men hur gör jag för att "lura" i honom nutran ? Kan man hälla i det i all mat /dryck ?
    i så fall . . hur mycket ska man börja med så att det inte smakar för konstigt till en början?
    Hur lång tid tror no det kommer ta innan han dricker nutra utan bröstmjök i ?
    Behöver han ens dricka ren nutrablandning om man försöker hälla i nutran i maten istället ?

• Icis86
    Pokergirl skrev 2010-03-20 09:13:40 följande:
    Vår läkare måste ju vara den mest förvirrade av dom alla. Tidigare har hon skrivit ut 6 burkar Nutra på livsmedelsanvisning, förra vändan fick vi 4 burkar och denna gång har hon skrivit 12 burkar. Frågan är om apoteket kommer protestera nu när hon skrivit 12 burkar istället för 4, känns ju väldigt märkligt! Borde jag ringa och fixa ett nytt recept?Har ni fått utskrivet 12 burkar någon gång?Det är ju dessutom fyra uttag.
    Jag fick utskrivet 12 x 4, men jag hämtade bara 6 åt gången.
  • Icis86
    Amulett skrev 2010-03-20 11:17:03 följande:
    Om du har slutat amma precis skuller jag höra av mig till en dietist och be att de räknar på intaget. Jätteskönt att ha gjort det, även om det absolut inte är nödvändigt. När det gäller Nutran så gjorde jag (fast med Profylac) så att jag blandade lite i hans gröt precis i början för att introducera smaken. Men sedan slutade jag med det för jag ville inte att all hans mat skulle smaka Nutra/Profylac!Sedan fick han Profylac som välling ett antal gånger/dag och det täckte hela hans kalciumbehov (och mer där till ...)Troligtvis accepterar han smaken ganska snart, men börja med mycket mindre Nutra än du gjorde nu, om det inte gick i honom  ... Nutra har ju en ganska distinkt smak (och lukt).Om du inte kan pumpa ut så mycket som krävs så kan du ju testa vVaniljsocker. Det är bra att använda för att dölja smaken när man introducerar den. Ta i så mycket att han accepterar den och sedan så minskar du mängden vaniljsocker tills du kan ta bort det.
    Tack för tipset!

Ja, man har  ju ingen aning om hur mycket man själv får i sig näringsmässigt - men med tanke på sonens allergi tycker jag det 'r viktigt att han får i sig det han behöver!
    Jag testar med lite vaniljsocker i Nutran om jag inte har bröstmjölk - för nu finns det så det r'cker och bliöver haha =)
  • Icis86
    Sofie 82 skrev 2010-03-21 09:40:11 följande:
    Har inte hunnit läsa hela tråden, men min pojke på snart sju veckor har kolik och nåt eksemliknande på öronen. Han är oxå torr och fnasig i ansiktet. Jag ammar och har försökt utesluta mjölk imin mat, men det är ju jättesvårt! Hur lång tid tar det innan det visar sig om det är komjölksallergi? Är det i så fall bättre att sluta amma och köra helt på ersättning?
    Jag tycker inte det är så svårt att hitta ersättninglivsmedel för det man brukar äta - det är bara det att man aldrig kollat på sådana varor innan - men tittar man på innehållsförteckningar på den mat man brukar äta innehåller en del faktiskt ingen mjölk alls!
    Här hemma har vi ätit det vi alltid gjort, som lasagne, pajer, gräddsås m.m och det har funkat toppen med mjölkfria produkter ett tips är Imat grädde - smakart toppen och funkar till det mesta.

Så personligen tycker jag du ska amma ett tag till.

Boka tid hos en barnavårdsmottaging och be om pricktest eller blodprov.
  • Icis86
    Sofie 82 skrev 2010-03-21 17:59:41 följande:
    Tack så mycket för era svar och råd! Ska till BVC på tisdag,har köpt havredryck mm nu och försöker så gott det går med detta tills dess så får vi se hur det går. Visste inte att mjölkallergi kan visa sig genom pricktest? Är själv nötallergiker så det kanske inte är så konstigt on lillen också har nån allergi, eller har det inte med varandra att göra? Ursäkta korkade frågor, men jag är alldeles ny på det här och jag blev så glad att jag hittade den här tråden.
    Pricktestet vi gjorde på Lucas visade dock inget - men eftersom han har syntom och blev helt frisk när vi skippade mjölken konstaterade vi att han var allergisk.
    Så förvänta dig inte att det kommer visas något.
  • Icis86

En fråga till de kunniga:
    Lucas har nu druckit Nutra i 4 dagar - och hans bajs har bytt färg från brun,rött till grön,vitt... är detta normalt ?
    Har hört att vitt bajs är farligt .. Men hur pass vitt ska det vara då ?

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar