• Icis86

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat skrev 2010-03-23 21:06:52 följande:
    Vitt bajs är ju inte bra, kan ha med gallan att göra?Hur är han nu? Är du orolig så ring och/eller åk in och ta med dig en blöja med bajs så de kan kolla.
    Nej det var bara en blöja - men jag tycker att han bajsar mycket, mycket oftare sen jag började med Nutrnan - innan bajasade han en gång per dag nu kanske 6 -7 gånger.. Senstae bjöjan var gröngult slem (som det var när jag inte åt mjölkfritt)..

Trodde det skulle li bättre med nutra men det tycker jag inte det blivlit...
  • Icis86
    Icis86 skrev 2010-03-24 07:58:59 följande:
    Nej det var bara en blöja - men jag tycker att han bajsar mycket, mycket oftare sen jag började med Nutrnan - innan bajasade han en gång per dag nu kanske 6 -7 gånger.. Senstae bjöjan var gröngult slem (som det var när jag inte åt mjölkfritt)..Trodde det skulle li bättre med nutra men det tycker jag inte det blivlit...
    Oj vad jag skrev slarvigt men jag hoppas ni ser vad det står =) Så går det när man har en liten nyfiken pojke i knät =)
  • Icis86
    Miralicia skrev 2010-03-24 08:10:54 följande:
    En del barn är känsliga så att de reagerar även på de små mängder mjölkprotein som finns kvar i nutran. Det kan vara idé att testa med en annan sorts ersättning som tex Profylac eller Althera som är baserade på hydrolyserat vassle istället för hydrolyserat kasein och se om det blir bättre. Funkar inte det heller så finns det ersättning som är baserade på helt fria aminosyror (Neocate eller Nutramigen AA), men de vill oftast att man provat både en kaseinbaserad och en vasslebaserad hydrolysat innan de skriver ut Neocate pga en väldigt stor prisskillnad.
    Ska till läkare den 30/3 för att även testa om han är allergisk mot ägg. ska höra med dem vad de tycker och då ev. kräva en ny ersättning..
    en annan fråga angående recept och ersättning.
    Vi fick utskrivet 4 x 12 burkar av Nutran modersmjölksersättning för nyfödda.. Men Lucas är nu snart sju månader - kan han ha den eller ska man jag säga till om en annan Nutra (om de nu inte tycker han ska byta ersättning till ett annat märke)
  • Icis86

Min son är snart 7 månader men vi har fått utskrivet Nutra som kan ges från födseln, jag undrar - ska jag be om att få en modersersättning som är för hans älder eller är det ingen skilland ? Kan han äta upp det vi har kvar på receptet ?

• Icis86
    EL I skrev 2010-03-28 17:36:40 följande:
    Det är inte samma sak med nutra som med "vanliga" ersättningar typ NAN/Semper där man byter vid ca 7 månaders ålder. Det finns två sorter; nutra och nutra2. Nutra från födseln är fullvärdig och ges därför till de barn som inte äter mat fullvärdigt än. Nutra2 är bara som ett tillägg och ges därför  till större barn som äter "bara" vanlig mat och har nutra som tillägg.Min son är 15 månader och fick först nu nutra2 eftersom vi bara använder den till välling.
    OK! För nu ger vi Lucas Nutra 4 - 5 gånger om dagen, är det för mycket för lite ?
    Idag ser hans matrutiner ut ungeffär såhär:
    Vaknar runt 04 - 06: Får Nutra
    Frukost runt 08 - 09: Gröt, ibland får han Nutra även här och istället för gröt lite fruktpuré
    Lunch runt 11.00 - 12.30
    Mellanmål 14.00 - 16-30 Nutra
    Kvällsmat 18.00 - 19.00
    Inför natten Nutra 19.00 - 20.00
    sedan somnar han rint 19.30 - 20.30. .

Är detta ett OK matschema ?  
  • Icis86
    EL I skrev 2010-03-29 18:36:51 följande:
    Hur gammal var han nu igen?Tror det är alldeles utmärkt. Upp till de är minst 6 månader sägs det ju att de klarar sig på BARA ersättning/amning, sen bör man komplettera med annat också. De rekommenderar ju inte smakisar förrän 6 månader nu, det betyder ju att de anser att de klarar sig på bara ersättning/amning upp tills dess (men det märker man ju på barnet om det är hungrigt eller inte).Det står ju lite rekommendationer på förpackningen ang hur mkt som är "normalt" sen är det ju så olika på olika barn. Min äldsta åt bara 4 ggr/dag vid ca 4-6 månaders ålder medan min minsta åt typ 6 ggr/dag.Så länge han verkar mätt och belåten så tycker jag det är bra.
    Han blir 7 månader n ui veckan (herregud vad tiden går)
    Jag blir så orolig att jag trycker i honom för mycket mat - men som du säger, han är nöjd och äter gladeligen när man ger honom mat. .

Ska som sagt till läkare idag för att testa Ägg och snacka igenom några frågor jaghar.

Tack för hjälpen!
  • Icis86
    Tibell skrev 2010-03-29 20:17:16 följande:
    Känns som om vi snart är tillbaka på ruta ett med eksemen igen =( Eller inte riktigt så farligt kanske men hon är inte bra i allafall! Hon får som runda cirklar ( 1 kronors storlek ) som är röda och eksemiga. Idag har hon haft 3 på mage,ett par på ryggen , två på vardera lår, en på varje handled samt en på vardera överarm.Sen har hennes armbågar varit illröda och eksemiga..trots smörjning med mildison och locobase. Blir inte klok ?! Hon äter ju inget annat än Altherá. Som det känns nu får vi gå tillbaka på strikt handtvättning innan vi rör vid henne. Men det kommer ju inte funka i längden. Jag blir så ledsen att hon inte kan få ligga nakenfis och lufta sig lite. Hon blir helt eksemig hela hon!Hur ska jag göra ?!ska jag göra ett nytt patchtest och på så sätt kanske få reda på vad det skulle vara hon reagerar mot!? isåfall kanske man kan försöka plocka bort så lite som möjligt av just det ämnet.Suck. Idag är ingen bra dag!
    Lucas fick sådana fläckar på magen när han hade hållt i ett kokt ägg och sedan tog på honom. Vi ska idag göra pricktest för ägg.
    Hoppas det löser sig, jag förstår med vad du menar att man blir less !
    Lycka till !
  • Icis86
    AmandaBrun skrev 2010-03-30 09:34:20 följande:
    Jag är så mesig...hur mycket olja kan man ge liksom?
    Nu måste jag fråga - varför har du i Olja ? Eller ska man ha det - har jag missat något ? =)
  • Icis86

Nyss hemkommen från sjukhuset - vilket tid det tog!
    Pricktestet visade en tvåa på ägg.
    Men som vanligt när man ställer frågor är det ingen som kan svara.
    Så ni med Ägg/mjölkallergiska barn - vad ska jag nu tänka på ?

• Icis86
    Kavat skrev 2010-03-30 15:45:04 följande:
    Man ska ALLTID ge extra fett till barn. I mat, i välling och i, ja allt de äter, även "köpeburkar". Barn behöver fett för att hjärnan ska utvecklas normalt, för att de ska hålla sig mätta längre och få jämnare blodsocker, för att det skyddar en allergisk mage.. Ja, orsakerna till att man alltid ska ha extra fett i mat till barn är många enligt barnens dietist.
    Oj! Tack för att du berättade. Jag visste att jag skulle tillsätta i egengjors mat - men inte i burkmat m.m! Men nu vet jag!
    Vilken tur att han mest får egengjord mat =)
  • Icis86
    FrökenLindström skrev 2010-03-31 09:10:46 följande:
    Är det vanligt att bajset ändrar sig helt när man börjar med Nutra? Från att ha bajsat varannan/var tredje dag med hårt bajs bajsar hon nu löst två gånger om dan.Förlåt om ni tycker frågan är äcklig :(
    Lucas bajasade 1 gång om dagen innan - nu kanske 4 -5 gånger, och det luktar fruktansvärt!
  • Icis86
    Pokergirl skrev 2010-04-08 08:18:12 följande:
    Någon som vet när Enago kommer åter i butik? Har varit restnoterat i tid och evighet och nu när Sempers försvann för 4-månaders är det bara Sinlac kvar som alternativ.
    Är det därför jag inte hittat Enago i butikerna numer. De hade banangröten av Enagos och Sinlac, men Lucas föredrar äppelgröten..
    Vet någon varför de "dragit tillbaka" gröten då ?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar