• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-08 21:13:17 följande:
    Måste man gå via en läkare för att få tid till lapptest?! Just nu känns det som att vi kommer få avslag eftersom det enda hon får i sig via intag är Althera. på så sätt borde inte hennes eksem ha med födoämnesallergier att göra. Isåfall via kontakt!? Sen är hon ju så liten med..endast 4 månader! Men det kanske är kvalster, damm eller katter!? Men samtidigt vill man ju kunna utesluta att det inte är matallergi när vi ska börja med smakisar. Hennes mage är redan väldigt känslig så det vore ju dumt att utsätta henne för något hon inte riktigt klarar av! Det märkliga med henne eksem , precis som jag skrev igår, är att hon är jätte fin i hyn när hon sover och precis vaknat. Sen efter en stund när hon legat på en filt eller varit i famnen blossar de upp! Sen kan de försvinna för att timmen senare blossa upp igen.Men torr är hon inte. Den enda gången hon är riktigt torr i huden är när hon kommer i kontakt med mjölk..både via intag och kontakt! Jag blir inte riktigt klok på detta!? Mina eksem försvinner aldrig..de finns där hela tiden! Så det känns ju precis som om det är något hon reagerar på!? Hur hade ni gjort om ni varit i mina kläder!? Sett hur dottern har ont utav eksemen (hon har redan vaknat 5 ggr ikväll ) eller legat på och fått något gjort?! Men hur vanligt är det att ett barn har flera allergier?! Eller brukar man kunna hålla sig till 1?! Jag hoppas av hela mitt hjärta att det bara är mjölk..och att det växer bort helst i morgon ;)
    En snabb tanke, kan du inte skriva upp vilka tider hon äter althera och när hon blossar upp. Om det är så att hon blossar upp med samma mellanrum från att hon ätit så kan det ju vara altheran (det är ju ändå gjort av mjölk).  Där hade jag börjat, för att utesluta altheran.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-03-08 21:19:11 följande:
    En snabb tanke, kan du inte skriva upp vilka tider hon äter althera och när hon blossar upp. Om det är så att hon blossar upp med samma mellanrum från att hon ätit så kan det ju vara altheran (det är ju ändå gjort av mjölk).  Där hade jag börjat, för att utesluta altheran.
    Alltså för att utesluta att det är altheran hon reagerar på.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-08 21:25:48 följande:
    Vad kan det annars vara ?! Hon får ju faktiskt inte i sig så mycket! Enda skillnaden är att det blir betydligt mer irriterat när hon är på golvet! Har varit och funderat på tvättmedel..men nää. Känns inte alls som det då hon blir sju reser värre nakenfis =) Hade det varit atopisk eksem känns det som att de borde vara eksemigt hela tiden eller?!
    Min son som nu är 2,5 år blir jätte kass även hemma om han är nakenfis, speciellt i köket. Men han vet vi ju reagerar på kontakt med vete och havre. Vi är supernogranna med det, men så klart spiller dottern ibland och det dammsugs upp och golvet tvättas inte alltid av. Det "lilla" räcker för att han helst inte får vara naken här hemma. Han springer ju dock omkring.
    Jag försöker att inte ta i honom (hud) när jag är iväg och behöver jag smörja så är jag supernoga med att tvätta mig innan. Annars så kan han bli värre.
    Är vi iväg och han inte har långärmat eller långbyxor så får han eksem på benen osv.

Men vi VET ju vad det beror på.
    Ett exempel. Jag tvättade mig om händerna precis innan jag gick ut och satte honom i bilen. Han hade något på kinden som jag tog bort och han blev superröd och exakt där jag tagit efter några minuter. Man kunde nästan se fingeravtryck.
    Då hade jag alltså bara tagit på oss kläderna och öppnat och stängt dörren till huset och bildörren... Jag tvättade mig precis innan jag gick ut! Så känslig är han, men vi vet ju om det nu och är jätte försiktiga.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-08 22:05:16 följande:
    Jag får ringa i morgon och göra ett försök! Kanske kan be dem ta på flera när de ändå håller på?! Kan man pricktesta vete ?! Och damm?! Skulle gärna vilka be dem testa ägg med eftersom vi ibland märkt att hon fått eksem via kontakt med ägg..dock inte helt hundra! Men de är såå lama på detta stället. Jag har väldigt svårt att tro att de kommer vilja göra flera olika pricktest. De tror inte ens hon är mjölkallergiker trots att vi sett starka reaktioner både via kontakt och intag! Sist hon fick i sig mjölk var hon helt eksemig och bajsade diarré i 2 dagar efter! Hur ska jag då göra ?! Säga att jag ringer en barnmottagning i en annan by?!
    Ring och be dem pricktesta allt som ni misstänker. Säg även att allergierna finns redan i familjen.
    Tror inte att de pricktestat damm eller kvalster (brukar väl vara kvalstrena i dammet man är allergisk mot?) ??? Men be dem då ta RAST(lämna blodprov) på det de inte kan pricktesta.

Självklart ska de kunna pricktesta det mesta eller då kolla på RAST, bättre att göra det vid samma tillfälle än flera så ring dem och hör!

Sen är vete ofta en sen reaktion och det visade inte på min son, trots att han är så superkänslig mot det.

Eftersom du misstänker ägg, så är äggallergi ibland luftburet och då låter det inte alls konstigt om hon reagerar ibland. Men skriv upp när hon äter och när hon reagerar och skriv upp när ni andra äter saker med ägg i, knäcker ägg, kokar ägg osv och se om det kan ge några ledtrådar.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-07 21:22:06 följande:
    Dalkulla74: Ja det låter onekligen som att läkarens teori stämmer. Vi får väl smörja på och hoppas hon inte ha ont utav det iallafall! Annars tror jag nog det är att hon helt enkelt får mjölk på sig eftersom vi fortfarande använder det. Dottern hade dessutom idag snott med sig kakor ( gjorda på mjölk ) och smulat ner lite var stans. Och det räcker nog för att hennes eksem ska blossa upp. Just nu känns det som om det lättaste hade varit om vi alla blir mjölkfria. Stora dottern VÄGRAR dricka ren mjölk ändå..så hon blir nog inte ledsen. Dessutom klöks hon av både yoggi/grädde och glass ( tror det är konsistensen ?! )  Men vi måste ju kompensera för kalciumet i såfall!
    Måste även säga att det låter lite konstigt att din äldre dotter inte vill dricka mjölk och kläks av grädde, glass och youghurt... Barn är ibland smartare än man tror. Det kanske helt enkelt är så att hon heller inte tål mjölk? Men det kan ni ju testa om ni tar bort det för hela familjen.

Min dotter slutade själv äta allt med ägg i och hon visade ju sig vara allergisk mot ägg.. Så barn är ibland smartare än man tror!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-08 23:41:55 följande:
    Stora pojken totalvägrar att göra patchtest och jag vill verkligen inte tvinga honom. Lille killen funderar jag på att göra nu när jag har ledig vecka så han inte är på dagis med det på ryggen. På nåt sätt är det nåt som säger mig att det inte är nån allergi (förutom minsta sonens mjölk och soja som jag är tvärsäker på!) utan att de ÄR känsliga i magen båda två. Detta kommer ju och går nämligen och vår kost är ganska likvärdig så det känns som om det vore en allergi så skulle de vara dåliga hela tiden. Stora sonen var ju dålig hela tiden från 1 vecka till drygt 2,5 år, sen blev han bättre till och från. När han var 3 år och 2 månader kunde vi fasa ut movicolen och han har sen inte behövt nåt på ca 2-3 månader. Nu har problemet kommit igen. Det svåra är, trots att han är så "gammal", att han pratar rätt dåligt så det är svårt att få ett svar på hur det eg är. Ibland när man frågar om han har ont i magen så säger han ja och sen 2 minuter senare nej. Ibland säger han själv att han har ont men verkar inte påverkad. Ibland känns det som om han VET att säger jag att jag har ont i magen så behöver jag inte äta mat (eftersom han haft mkt problem med magen så har vi sagt att han inte behöver äta när han har ont - givetvis - men han är väldigt dålig på att äta annars med så därför "pushar" vi honom lite när han inte har ont, så då känns det som han "kör" med det för att slippa, om ni förstår vad jag menar. Sen är han svår för han har varit utan blöja sen han var 2 år och 10 månader men det har aldrig varit riktigt bra. Han kissar på sig ibland (det tror jag har att göra med att han inte har tid att gå på toa) men sen har det varit perioder då han bajsat på sig (vi är i en sån period nu). Han är lös i magen men inte diarré så det är INTE förstoppningsdiarré...därför verkar han ju inte vara förstoppad. Så frågan är om det är skov av något eftersom det kommer och går?? Han äter nämligen inget annat nu än han brukar göra! Mellan dessa perioder bajsar han på toa utan problem och det kommer aldrig i kalsongerna. Nån som har barn med samma problem? Lille sonen har vi fått tid den 26 mars för utredning av varför han blir blå och då tänkte jag även ta upp det andra. Vi ska nu till en annan doktor på annat sjukhus så jag hoppas det blir bättre.
    Angående din store kille, så tycker inte jag ett litet barn kan bestämma över en sådan sak. Det är hans hälsa. Det är väl bättre att ha plåster på ryggen i några dagar än att han ska ha ont i magen och diarrér.. Sen är det ju så klart inte säkert att det hjälper, men i det fallet så skulle jag inte låtit min son bestämma. Ni kan väl lova en liten utflykt present eller vad som helst som muta? Det är ju ändå för hans eget bästa.
    Min son ville inte gipsa sitt ben när han bröt det, men vad har man för val? Det är ju för hans bästa? {#lang_emotions_wink}
    Sen luras gärna barn och de har svårt att sätta fingret på vad som är fel. Jag har hört många galna historier här hemma.
    Mina föräldrar är hundvakter och jag skulle hjälpa till imorgon då de skulle iväg. Då säger dottern att ja, då får vi se hur jag mår, dvs med innebörden mår jag dåligt så får jag vara hemma från dagis och hjälpa till att passa hunden. {#lang_emotions_dreamer}

Jag tycker fortfarande att din son inte låter helt "frisk". Men vad som är orsaken vet man ju inte om man inte utreder.
    En vanlig orsak till förstoppning och diarréer är allergier/intoleranser.
    Sen tycker inte jag att det går att bedömma att han äter helt som vanligt utan att skriva upp framför allt mängder eftersom du skriver att innehåll är detsamma.

Vet du med all säkerthet att han inte druckit ett glas mjölk extra den dagen, eller att ni har mjölk, grädde i maten ena dagen men inte andra (vid t.ex laktosintolerans så tål man ofta upp till en viss gräns och sen klarar inte magen mer, och den gränsen kan gå vid 0 eller vid 1 dl osv) , att han fått i sig havre till frukosten ena dagen men inte andra, att han ätit en apelsin en dag men inte de andra osv. Här hemma hade jag i alla fall haft jätte svårt att bedömma mängder och exakt vad de får i sig och då försöker jag ha stenkoll.

Hoppas oavsett att han och lillebror blir bra snart, inte alls kul att barnen mår bra.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-09 10:20:12 följande:
    Och när jag tänker efter dricker hon inte ens chokladmjölk! och äter inte glass i tallrik..endast isglass!
    Tibell skrev 2010-03-09 09:49:28 följande:
    Okej. Ja hon vägrar verkligen mjölk. De har försökt på dagis med men inte lyckats! Yoggi kan hon äta pytte pytte skedar men annars klöks hon och ser allmänt besvärad ut. Så hon äter inte så mycket sådant! Hon har ju också lite knasig mage. Den är ofta uppsvälld (vällingmage ) trots att hon snart är 3. Dessutom är hon alltid antingen förstoppad eller är lite lösare i magen! Har inte tänkt tanken på mjölkkänslighet hos henne heller!
    Mmm, du ser!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-09 10:42:47 följande:
    Klagar nej, men det innebär ju inte att det är vällingen som gör att hon är förstoppad och har diarré.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-09 10:47:23 följande:
    Pratade med sjuksköterskan idag! Jag sa som det var att eksemen kommer titt som tätt. Men de står fortfarande fast vid atopisk eksem och att det blir så då! Men idag är hon jätte fin i hyn. Har tvättat händerna som en galning så det kanske var så att hon fick mjölk på sig ?! Hur som helst nämnde jag det med både katt, ägg, damm och kvalster! Men hon sa att kontaktallergi är jätte ovanligt och hon trodde inte så var fallet ( då måste jag vara ovanlig.. jag reagerar med eksem via kontakt på tomat, damm, kvalster och gräs ;) ). Och hon sa att de inte pricktestar djur fören de är i skolåldern! Men men. Är det så nu att utslagen kommer tillbaka igen ska jag ta upp det med läkaren jag ska träffa på torsdag!
    Precis som en sköterska skulle veta bättre. Min son reagerar på kontakt med ägg, vete  och havre liksom många reagerar på kontakt som håller till och hållt till i tråden.

Även om det är jätte ovanligt, så innebär det inte att din dotter inte har det. Blir så arg på läkare/sköterskor som inte tror på vad man säger. Ta med lite mjölk och visa dem!

Mina barn har de pricktestat för djur vid 6 mån resp 2,5 år.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-09 16:42:58 följande:
    Nej hon vägrar mjölk =) Så med henne är det inga problem. Vällingen vill vi helst ha kvar. Hon har alltid haft lite problem med mat/vikt och vällingen är det enda vi vet hon får i sig ordentligt. Men ska kolla på det mjölkfria alternativet..så får vi se om det funkar!!
    Det kan ju vara mjölken som gör att hon har problem med vikten också...
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar