Mjölkallergitråden - bebisar
EL I skrev 2010-03-12 19:56:31 följande:
Jag har lagt in två bilder i galleriet, tar bort den ena om ett tag... Det konstiga är att han ALDRIG pruttar i stort sätt, eller VÄLDIGT sällan, kanske hör det någon gång i veckan som mest så han måste ju isf ha väldigt svårt att få ut gaserna Måste ställa en dum fråga, är vete och havre samma???? Eller är det "bara" vete man måste se upp med. Jag skulle vilja testa att ta bort vete men det känns som om det blir så krångligt med dagis och allt Hade han bara varit hemma så hade jag tagit bort det redan. Hur länge bör man ta bort, 4 veckor?Vete och havre är två olika sädesslag, men båda är sädeslag liksom råg och korn.
Ofta så är man allergisk mot alla, då de är så lika i proteinstruktur, men självklart finns det de som inte tål en sak, medans de andra funkar.
Sen finns t.ex majs som också räknas till sädesslag i vissa fall, men det skiljer sig från övriga och ofta brukar det funka.
Havreallergi ökar eftersom man ersätter mjölk med havre i så många produkter.
Så jag tror att det beror på att havren överkonsumeras. Både jag och Blå Myran har barn som vi tror har fått allergi pga överkonsumering av havre.
Jag tror att för att få ett bra resultat om du tar bort så ska du ta bort både ock. Jag hade i alla fall tagit bort alla (havre, råg, korn och vete) för att sedan provocera med en sak i taget. Ofta tillverkas även produkterna i samma kvarnar osv, så det är bara om man köper REN havre som man vet att den inte innehåller vete. Råg och korn finns inte rent vad jag sett.
Dvs, i praktiken, tar du bort vete så måste du även ta många av havreprodukterna ändå, så då kan man lika gärna köra hela racet på en gång. Tyvärr är det inte säkert att läkaren vet detta (att det finns vete i de flesta andra sädesslagsprodukter) så där kanske ni måste stå på er lite.
Känns även lättare att ta bort allt under en tid, än att först ta bort vete minst en månad och så blir han inte bättre och sen får ni ta bort även havre osv. Det tar ju så mycket onödig tid i mina ögon.
Angående dagis. Nu har ni en läkare som tror er, det är bara att begära ett intyg om dagis kräver det.