• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

EL I skrev 2010-03-12 19:56:31 följande:
    Jag har lagt in två bilder i galleriet, tar bort den ena om ett tag... Det konstiga är att han ALDRIG pruttar i stort sätt, eller VÄLDIGT sällan, kanske hör det någon gång i veckan som mest så han måste ju isf ha väldigt svårt att få ut gaserna Måste ställa en dum fråga, är vete och havre samma???? Eller är det "bara" vete man måste se upp med. Jag skulle vilja testa att ta bort vete men det känns som om det blir så krångligt med dagis och allt  Hade han bara varit hemma så hade jag tagit bort det redan. Hur länge bör man ta bort, 4 veckor?
    OJ! Ja, det var mage det, han ser onekligen jätte svullen ut!

Vete och havre är två olika sädesslag, men båda är sädeslag liksom råg och korn.
    Ofta så är man allergisk mot alla, då de är så lika i proteinstruktur, men självklart finns det de som inte tål en sak, medans de andra funkar.

Sen finns t.ex majs som också räknas till sädesslag i vissa fall, men det skiljer sig från övriga och ofta brukar det funka.

Havreallergi ökar eftersom man ersätter mjölk med havre i så många produkter.
    Så jag tror att det beror på att havren överkonsumeras. Både jag och Blå Myran har barn som vi tror har fått allergi pga överkonsumering av havre.

Jag tror att för att få ett bra resultat om du tar bort så ska du ta bort både ock. Jag hade i alla fall tagit bort alla (havre, råg, korn och vete) för att sedan provocera med en sak i taget. Ofta tillverkas även produkterna i samma kvarnar osv, så det är bara om man köper REN havre som man vet att den inte innehåller vete. Råg och korn finns inte rent vad jag sett.
    Dvs, i praktiken, tar du bort vete så måste du även ta många av havreprodukterna ändå, så då kan man lika gärna köra hela racet på en gång. Tyvärr är det inte säkert att läkaren vet detta (att det finns vete i de flesta andra sädesslagsprodukter) så där kanske ni måste stå på er lite.

Känns även lättare att ta bort allt under en tid, än att först ta bort vete minst en månad och så blir han inte bättre och sen får ni ta bort även havre osv. Det tar ju så mycket onödig tid i mina ögon.

Angående dagis. Nu har ni en läkare som tror er, det är bara att begära ett intyg om dagis kräver det.
  • Kavat
    Rasmus päron skrev 2010-03-13 07:47:37 följande:
    Hej alla kloka föräldrar! Får vi också hänga här? Har en 3månaders kille som jag misstänkt ett tag inte tål mjölk. Igår fick vi det bekräftat via pricktest (trodde inte man gjorde det på så små barn...). Vår historia började med en liten kille som fick ersättning redan när han var ca 20h gammal. Därefter blev det ersättning och aming omväxlande till han var två månader, då gick det bara inte att amma längre, han tog och släppte, tog och släppte, tog och släppte så därefter har Rasmus uteslutande levt på ersättning. Under den här tiden har exemen blommat upp, allra värst där det rinner mjölk dvs under hakan. Dessutom har han blivit väldigt hård i magen. Eftersom jag själv var allergisk mot "allt" när jag var liten så har vi varit ganska uppmärksamma på symptom, trots att han går upp som han ska. Efter ett bra läkarbesök igår så har vi nu fått Tavegyl för att han ska kunna sova på nätterna, för att bryta mönstret med att det kliar överallt. Det räckte inte riktigt i natt men det blir väl bättre ju längre han varit mjölkfri så allt skräp får gå ur kroppen. Dessutom fick vi, utan att kämpa, Altehra på livsmedelsanvisning och en uppmaning att låta honom vara mjölkfri i ca 3mån innan vi prövar igen. Det känns så himla bra att ha fått en bra läkarkontakt och nån som tror på vår historia utan krångel! Nu till en fråga, ni med bäbisar med hård mage - har den börjat sköta sig själv när ni bytt till mjölkfritt? /RP
    Välkommen!
    Stackars liten, men skönt att ni fått hjälp nu.
    Hoppas ni har fått kortisonkrämer och annat också, för eksemen behöver ni troligtvis smörja bort.

Jag tycker dock att 3 månader mjölkfri med så tydliga symptom samt pricktest låter jätte kort tid. Jag hade inte provocerat om 3 mån. Det tar ju ibland flera månader innan symtom och eksem är helt läkta, så att då försöka igen så snabbt.. Nej, det hade inte jag gjort.
    Men däremot så kan ni ju be om ett pricktest eller RAST för att kolla om allergin är kvar.

Mina har haft lös mage. Men ha gärna extra olja i all välling, 1 tsk upp till 1 msk per dl är ok. Vi använder rapsolja här hemma för den smakar minst.
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-03-13 09:27:05 följande:
    Har lite funderingar här... Alva har nu ätit mjölkfritt i snart 3 veckor. Allmäntillståndet är avsevärt bättre. Hon är gladare och inte vattenlös i magen. Men... Även om hon är gladare så är hon verkligen inte det gladaste barn jag träffat. Hon är bara helt nöjd små korta stunder. Annars är hon mest gnällig och stundvis skrikig. Det är ju dock som sagt myyyycket bättre än innan då hon inte gjorde något annat än skrek i princip. Ett problem är att hon blivit ganska trög i magen... stundtals hård. Hon är otroligt gasig och fiser jättemycket! Nedan finns en bild på eksemet som inte blivit bättre alls nästan. De första dagarna med Nutran så torkade prickarna in men sen har det inte hänt något annat än att det lixom blivit en läderartad yta av det. Det är inte så mycket isolerade prickar som det var innan utan de har som sagt flutit ihop till en läderartad skrovlig yta. Ibland är det blekt och syns nästan inte och ibland blossar det upp och blir illrött. Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka... Är hon helt enkelt ett missnöjt barn och eksemet försvinner så småningom? Eller hade någon annan mjölkfri ersättning än Nutramigen varit bättre för henne? Det är sånna tankar jag surrar med mig själv... Vad tror ni?
    Oj! Hon äter bara mjölkersättning eller? Ja, jag hade bytt ersättning till t.ex Profylac för att se om det blir bättre. Funkar inte den heller så är det Neocate man får prova. Men de vill helst att man har testat båda innan man ger Neocate.
    Låter ju inte som det har hjälpt helt, precis som du skriver, men att hon ändå blivit bättre.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-14 18:32:29 följande:
    ååhh idag är jag såå sur på svärmor. I normala fall har vi en jätte fin relation. Vi kommer otroligt bra överens..bättre än vad jag gör med min egna mamma många gånger. Så jag tycker med andra ord väldigt mycket om henne. Men när det gäller dotterns allergi blir jag tokig. Hönan har varit riktigt riktigt fin i hyn i flera dagar..precis som bebisar ska se ut! Idag har vi varit iväg och ätit på resturang. Jag sa efter maten att vi måste vara försiktiga nu så dottern inte får i eller på sig någon mjölk. sekunden senare ser jag hur de dels låter henne gnaga på deras knogar..men värst var nog att de torkade henne om munnen med samma servett de precis andvänt till att torka av sina egna händer med ( hade ätit smörgås med smör på ) Jag höll mina tummar på att hon inte fått i sig något. 20 Min senare ser jag hur hennes ena kind började bli prickig. Drog upp tröjärmen och ser MASSA röda prickar/fläckar..likadant på mage och rygg. Beklagar mig till svärmor som fnyser och säger " hmmm ". Ni vet den där minen som egentligen betyder ( jag tror inte på dig ) visade henne eksemen och fick till svar " men hon har ju faktiskt inte fått i sig någon mjölk..det där är bara värmeutslag". Med vad tänker människan med ??!!??!??! Hur kan ett barn som sitter i body och strumpbyxor få värmeutslag ??!?! Nu ikväll har hon skrikigt sig till sömns...hon kunde knappt äta sista flaskan trots att hon var vrålhungrig för att hon hade så ont i magen! Jag har försökt förklara för svärmor hur pass känslig hon är men hon säger bara " jag tror inte ens hon är allergisk..kanske något känslig" Och nu när hon fick se det med egna ögon trodde jag verkligen hon skulle förstå. Suck. Egentligen ville jag inget med detta inlägget..ville bara skriva av mig lite ;) Så nu blir det några dagar med mildison innan det är väck..suck! Men jag kan ju komma med en glad nyhet. Stora dotterns mage har minskat REJÄLT i svullnad på nästan helt mjölkfritt..hurra!!
    Förnekelse kallas det!
    Jag upplever speciellt att de äldre generationerna har svårt att "tro" på saker även om de ser de med egna ögon. De vill liksom inte inse att de har gjort fel heller "för inte kan man väl vara så känslig!"
    Min mamma har börjat så smått fatta vad hon inte får göra och nu är det två år sedan han fick sin diagnos!!! Jag träffar oftast min mamma 2-3 gånger i veckan! Så det är mycket "tjat", förklarande för att hon ska göra rätt. Men hon vill/kan fortfarande inte förstå, fastän hon gör som jag säger.

Oj, ja, det var skillnad på mage det! Vad skönt. Men du vet att vikten och allergi hänger ofta ihop, så nu kanske de lägger på sig lite båda två!

Har ni hittat någon mjölkfri välling som hon gillar?
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-03-13 14:45:21 följande:
    Ja... jag tänkte faktiskt på dig/det innan idag och sa till min man att vi ska försöka att verkligen vara  riktigt riktigt petnoga med vad vi gör. T.ex. en sån sak som att kolla vad man tagit i innan man tar i hennes napp och stoppar in den i munnen på henne och sånna saker. Får se om det hjälper något att vi verkligen försöker tänka efter. Hjälper inte det får vi som du säger också börja tänka på att tvätta händerna innan vi ens rör vid henne... Men det låter ju väldigt extremt tycker jag... Kan inte vara så väldigt vanligt att man är så allergisk som din dotter verkar vara (lilla stackarn... hoppas verkligen ni kommer till rätta med det!!). Och ja... annars är det väl till att vänta ut det. För hjälper det inte ens att vara så extrem så antar jag att det helt enkelt inte har med mjölken att göra och går över så småningom.. Jag vet ju inte heller om hennes missnöjdhet har att göra med antingen som sagt att hon helt enkelt är ett ganska missnöjt barn... Eller om eksemen kliar eller gör ont, eller om det ändå är magen som spökar men p.g.a. lite förstoppning p.g.a. maten. Med Klara hade vi också mkt problem med förstoppning när hon var liten (och har på sätt och vis fortfarande. Om hon dricker vanlig mjölk så blir hon stenhård i magen. Laktosfritt går dock bra. Men laktosintolerant är hon inte heller för det går bra i mat och allting. Det är bara den där rena mjölken med laktos som blir lite för mycket) och då fick vi ordination från läkare på att ge lactulos... Är det något att fundera på i detta fall också kanske?
    Jag hade krävt det på livsmedelhänvisning. Hon är ju uppenbarligen allergisk mot mjölk och blir bättre på mjölkfritt, men inte tillräckligt bra. Så stå på dig!

Har ni kollat så hon inte reagerar på det ni smörjer henne med också? Det kan ju tyvärr även förvärra om det inte funkar.
    Men i och med att det är mer än bara eksem, så skulle jag ju gissa på att det inte enbart är det utan i så fall både det och Nutran som inte funkar.
    Har hon samma sorts eksem över hela kroppen, eller bara på vissa ställen?

Och när du skriver om stora tjejen.. Ni kanske borde prova mjölkfritt på henne också för att se om förstoppningen försvinner? Man brukar ju få diarrér av laktosintolerans..
    Men om man är laktosintolerans kan man tåla en viss mängd, vilket gör att det kan funka i mat, men inte att dricka. Men jag har aldrig hört att man kan bli förstoppad av laktosintolerans...
     Oavsett, testa ni mjölkfritt och se om ni ser någon skillnad då? Men i och med att det är förstoppning så kan det tar längre tid för att se någon förändring.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-14 20:30:33 följande:
    alltså om hon är mjölkprotein allerisk så ska hon ju inte ha nån mjölk alla, varken i mat eller "synlig". Sen tycker jag ddet är rätt många symtom och inte "bara"...hon är ju rätt liten i storleken också som säkert även det är ett symtom; så vikt, förstoppning/diarré, gnällighet och uppblåsthet...det är väl rätt många symtom va? Min son dricker sempers nya välling från 1 år som han gillar. han gillade aldrig enagos välling så mycket, men sempers går bra. Ofta känner barn på sig vad de ska och inte ska äta, de är inte dumma...att hon vägrat mjölk visar ju rätt tydligt att hon inte mått bra av det.
    Tibell skrev 2010-03-14 20:26:01 följande:
    Ja förnekelse passar nog perfekt! Får påminna mig om det du skrivit för att inte dunka något hårt i huvudet på henne nästa gång hon fnyser och himlar med ögonen ;) Just nu kokar jag hennes välling på rismjöl och lite mjölkfri gröt från Bella. Ska fixa mjölkfri i morgon. Vad finns det för sorter och vilka mättar bäst?! Men hur ska vi göra med henne !? ska vi köra helt mjölkfritt på henne eller kan vi ha det i maten! Det enda symptomen hon har är ju svullen mage ( eller vad tycker du..skulle du kalla den svullen?! ) förstoppad/diarré och sen är hon fruktansvärt gnällig..JÄMT! Men sen om det är pga utan åldern/fas eller mjölkkänslighet vet jag inte! Det märker vi kanske efter hand. Men så då kan hennes vägran mot alla mjölkprodukter tyda på känslighet mot mjölk?! Har alltid tyckt det varit konstigt att hon inte ens dricker chokladmjölk eller äter tallrikglass!!
    Håller med EL I.
    Ta bort allt mjölkprotein till henne i en månad eller så och se hur hon blir och hur många symptom som försvinner. Sedan kan ni provocera och se hur hon då mår.

Min dotter grät när det serverades tårta, hon åt inte pannkaka, hon vägrade tillsist även pyttipanna och stekt potatis (hade ju stekt ägg i pyttipannan, som ju såg ut som stekt potatis...) Detta var innan vi kom på allergierna.

Det "lustiga" är att vi också fått höra från BVC att båda barnen var fullt friska, inga allergier osv. Men när sonen blev så dålig kollade vi båda och då var ju även dottern allergisk!
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-03-14 21:20:06 följande:
    Ja, jag ska ta ett snack på tisdag och höra vad läkaren säger. Jag kände stort förtroende för henne när vi träffade henne sist, så jag tror det kommer gå bra. Ang stora tjejen så har hon ingen förstoppning så länge hon inte dricker för mycket mjölk med laktos i. Så så länge hon får den laktosfria mjölken så mår magen bra på henne. Men dricker hon vanlig mjölk i 3-4 dagar så är hon totalt förstoppad. Jag vet också att det är konstigt att det är så här, men av någon anledning blir det så.. Men att prova mjölkfritt känns inte "lönt" eller vad man ska säga, för det är som sagt inga problem om hon bara får den laktosfria
    Har stora tjejen inga andra problem så är det väl förmodligen löst med laktosfritt.
    Har dock aldrgi hört om att man blir förstoppad vid laktosintolerans...?

Hoppas ni får bra hjälp på tisdag!
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-03-14 20:52:34 följande:
    Hej och hå. Så var då sonen uppe i drygt 3 dl mjölk. Igår 2,5 dl yoghurt+1 dl mjölk. Idag blev det "bara" 1,25 dl yoghurt+1 dl mjölk. Gnällig, jovars. Han är ju 2 år ... Men som en solstråle på dagis (går 3 timmar/dag). Pruttig också, men det har han alltid varit. Kanske något värre än vanligt, men det kom och gick lite förr också. Fick lite prickar på käkbenen, men de har i stort sett försvunnit. Sover som vi alltid velat att han ska göra Har nu sovit tre nätter i rad själv i sin egen säng. Har aldrig hänt förr!!! Rund mage - åhh så synd att jag inte fotade tidigare. Nu har jag ju börjat fundera över det ... Lite mage har han allt ... Funderar på hur vi ska gå vidare. Han vägrar ost ... Och tycker att Yoggin vi köpte innehåller "skräp" (dvs små fruktbitar ...). Han äter den glatt om jag petar bort jordgubbsbitarna. Kanske försöka med nån yoplait-yoghurt istället, för den är väl helt slät om jag minns rätt. Han ska få testa att dricka mjölk också snart (hittills har jag gömt den vanliga mjölken i nyponsoppa) ... hoppas han accepterar det. Annars vet jag inte hur det ska gå. Funderar verkligen över hur många föräldrar till icke-allergiska barn som får lätt panik när barnet inte får i sig 5 dl mjölk på en dag ... Inte en enda är min gissning. Har inte hört ett ord om kalkbehovet från BVC, bara från dietisten.
    {#lang_emotions_sunny} Håller alla tummar jag har. Oavsett så är det skönt att veta att han inte blir jätte dålig av mjölk.
    Tror du någonsin att du kommer att få i honom mycket större mängder än vad han får nu? För i så fall kan ni ju stoppa och bara försöka hålla det hyffsat konstant. Skönt att han sover!

Vet ingen som har koll på att barnen får i sig 5 dl mjölk per dygn. Men  får du i honom ost (smält i mat) så innehåller den ju mycket kalcium också!  Sen blir det väl lite här och där när man äter mjölkprodukter, alltså i steksmör osv.
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-03-15 13:18:08 följande:
    Du har nog rätt i att vi inte lär få i honom så mycket mer än detta. Han åt 125 g yoghurt till frukost + 1dl mjölk (i kanske 1-1,5 dl nyponsoppa) + macka till frukost (hungrig kille ...), och så en Safari-yoghurt utan "skräp" till efterrätt nu vid lunchen. Smält ost har jag inte tänkt på! Maken kommer nog att jubla vid tanken på att snart få göra "riktig" pizza igen! Vore bara så skönt att komma upp ca 5 dl i några dagar och se hur han blir. Glass till efterrätt i några dagar kanske löser problemet ... Pannkaka vore ju lysande, men eftersom jag ännu inte tagit tillbaka mjölk i min kost (dottern har äntligen börjat acceptera gröt så nu äter hon 1/2 smakportion/dag. Vill få i henne lite mängd och se att det fungerar innan jag "förstör" min mjölk ...) så känns det jobbigt att göra två maträtter.
    Vispad grädde? Annars är ju som sagt glass ett alternativ.
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-03-15 13:57:00 följande:
    Och vi har ju faktiskt inte testat att ge honom ren mjölk att dricka (så att han ser att det är mjölk alltså ...). Vem vet - han kanske gillar det? Tack alla för allt stöd och alla bra idéer förresten!
    Oboy, gillar väl alla?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar