• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-09 21:16:11 följande:
    Fast jag misstänker inte att stora tösen är mjölkkänslig. Jag vill bara få bort alla mjölkprodukter så minsta dottern slipper utsättas för mjölk via kontakt! Enda jag undrade över var stora dotterns mage =) Har bild på den i galleriet. Men den ser väl ut som vilken 3-åring mage som helst ?!
    Tyvärr tycker inte jag att det låter helt normalt att vara förstoppad och ha diarréer och klökas av rena mjölkprodukter.{#lang_emotions_undecided}
    Om jag var du hade jag försökt köra HELT mjölkfritt även på stora för att se om det gör någon skillnad. Du har absolut inget att förlora på det. Skulle hon nu inte få i sig en drygt flaska mjölkfri välling om dagen gjord på t.ex havre eller risdryck så är det ingen panik på några veckor med kalciumet.
    Sen om det blir långvarigt så finns det diverse olika kalciumtabletter man kan ge, krossa i mat osv.

Det låter ju onekligen som att det hade underlättat mycket för dig om ni hade kunnat slappna av hemma utan mjölkspill och annat. Och  om de även hjälper med mjölkfritt mot  er stora dotterns krångliga mage så är väl det toppen!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-09 20:17:25 följande:
    Hahah kan inte komma på en enda nu bara för att du frågar =) men typ köttbullar och gratänger!! Fast jag är ju inte ens säker på att dottern har en såkallad "vällingmage" Kan vara ren inbillning med !! Har lagt upp en bild i galleriet. Fast lite mer svullen live tycker jag att hon är! Så jag vet inte. Hon ser nog ut som en helt normal 3-åring =)
    Jag hade skippat allt.
    Köttbullar tror jag är lättare att hitta färdiga utan mjölk än med mjölk. Gratänger går lika bra att göra på havregrädde (imat) eller kokosmjölk. Kryddar man med något så brukar smaken försvinna efter att det har kokat en stund. Sen vänjer man sig snabbt.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-03-09 19:49:35 följande:
    Jag har faktiskt inte provat bara banan, men får göra det. Dietisten sa att vi skulle göra ett uppehåll med gröten ifall hon har någon mer allergi, sen ska vi provocera igen. Vi kommer att ta kontakt med barn igen. Har inte varit med om att mina andra tjejer har kräkts gråsvart av banan? De har ju ätit banangröt också, hmmm...
    Låter bra att provocera med enbart banan framöver. Bästa sättet är att ge en sak i taget. Tyvärr så innhåller ju ofta gröt mm typ 10 olika ingredienser, liksom mycket annat man köper.

En parentes. Det står t.ex blåbärs-och hallondryck på förpackningen av jucie och så innehåller det mer äpple, så man behöver läsa innehållsförteckningar för att verkligen veta vad saker innehåller.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-03-09 17:22:11 följande:
    Vår dotter som är 5 ½ månad har ägg-och mjölkallergi och har Nutra på recept. Nu Kör vi med gröt från Semper två ggr om dagen, den från 4 månader. Köpte häromdagen Enago banangröt från 6 månader, dietisten sa att vi kunde prova eftersom hon äter mycket. Men hon verkligen iillvrålar efter hon har fått den och då har vi inte gett en full portion. Undrar om det kan vara något i den som gör att hon reagerar? Det fick bli den eftersom Sempers risgröt tog slut och vi har inte hunnit fått hem den än från apoteket. Någon som har varit med om samma? Hennes kräkningar är även gråsvarta när de torkar, jättelustigt! och hon får ingen katrinplommonpuré eller så. Kan det vara banangröten? Det blir gråsvart överallt där hon har spytt, ganska mycket också. Tack på förhand
    Föresten, funkar Sempers risgröt? Den innehåller ju också banan!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-10 07:07:03 följande:
    Ja jag har grubblat massa nu. Det blir mjölkfritt för hela familjen. Ska testa att ge stora mjölkfri välling! Kan ju knappast skada! Igår vart hon förstoppad igen =( Sen råkade hon bajsa i trosorna på kvällen och då var det löst! Som du säger kanske hennes mage mår bättre med mjölkfritt med. Och idag nämnde hon att hon hade ont i  magen efter 2 flasker välling ( av mig får hon bara en med sambon hade gett henne en till ) Imorgon ska vi på återkontroll med Bella. Jag trodde hon skulle pricktestas samtidigt men det var visst inte förens i april. Hoppas nu bara plåstermärkerna har hunnit försvinna..annars undrar nog läkaren vad vi sysslar med här hemma =) De är dock inte ilsket röda länge men de syns ju helt klart. Och stället där havre och vete suttit är det rosa med små små knottror i. Hoppas också de försvinner! Men det verkar helt klart som om hon fått min känsliga hy!
    Jag tycker du ska visa upp henne och utslagen för läkaren!
    Att det fortfarande är knottror på vete och havre, innebär ju att hon kan vara allergisk mot det med...
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-10 14:20:27 följande:
    Nu har jag varit i väg med lillgrabben till barn mott. Det var en väldigt bra läkare denna gång. Han lyssnade och förstod! Jag berättade hur jag hade blivit bemött tidigare och utan att säga det rätt ut (de vill ju inte lämna ut en annan läkare...) så förstod jag att han tyckte jag hade rätt. Han kom fram till följande: - sonen är förstoppad och säkert en stor del till varför han få "magknip" och blir grinig till och från men därimellan är hur glad som helst. Han funderade kring om det ev var nåt mer sonen inte tålde och genom uteslutningsmetoden så "borde" det enligt statistiken isåfall vara vete... Han sa att det är upp till oss att bestämma om hans besvär är så jobbiga för oss/honom att det är värt att ta bort vete och testa. Det kan bara vi avgöra som han sa. Han sa att det inte var så mycket värt att ta tester eftersom han har sena reaktioner utan provocering är det bästa. - blåheten är antagligen pga ett outvecklat autonomt nervsystem vilket gör att när han äter eller blir sjuk osv så "för mkt" blod centralt och han får lite perifiert. - rödheten i ansiktet/utslagen: tror han antingen är atopiska eksem eller pga den ev veteallergin. Han sa att när det var som rödast så tror han att han hade en infektion i eksemen så att han eg skulle behövt antibiotika...men attt vi nu skulle smörja med mildison igen tillsammans med locobase. Känns bra att ha en början på allt!! Underbart trevlig läkare!
    Hurrar lite här med! Äntligen en läkare som lyssnar!!!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-10 16:08:30 följande:
    Åhh nej..det menar du inte ?! Fast det är ju inte rött eller så..bara rosa och knottror då som sagt! Och sen satt plåstret bara på i 16h med ju! Har lagt upp bild i galleriet på hur det såg ut efter 9 h och efter 48h!
    Tyvärr så anser jag att det är en reaktion på ämnet som suttit på huden. Hon har ju även fått reaktion av plåstret, men jag tycker att man ser rätt tydligt var pkåstergränsen går... Supersvårt att bedömma på bara foto och för att få ett riktigt "bevis" så måste det ju göra riktigt och sen får man ju ändå provocera. Men det ser ju onekligen knottrigt och eksemigt ut i mina ögon...

Här står ju hur man avläser www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html

Reaktion 2 på patch är den "lindrigaste" formen av positiv reaktion på patch.

0 = ingen reaktion alls
    1 = enbart rodnad
    2 = rodnad + palpabelt (dvs lite skrovligt)
    3 = eksemreaktion

Reaktion 0 & 1 = negativt
    Reaktion 2 & 3 = positivt
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-10 18:45:05 följande:
    Fast så lite kan omöjligt ha gett den reaktionen ?! Dessutom är väl hon alldeles för liten för veteallergi?! prickarna efter lapptestet kanske berodde på att hon varit fuktig där..eller nått. och att det tar 3-4 dagar innan det försvunnit?! Åååhh vad jag hoppas. Tycker det räcker med mjölkallergin
    Hon är inte för liten för veteallergi, det räcker att ha fått i sig vete via bröstmjölken eller ätit själv några gånger för att bli allergisk.
    Min lille reagerade kraftigt på ett par makaroner..

Ni får väl vänta och se, men ta ett berätta gärna och ta med fotona till läkaren.
    Om det inte var reaktion så bör hon ju sett exakt likadan ut under alla plåstren.
    Men som sagt inget vetenskapligt test i och med att det är hemma och att du inte gjorde hela tiden mm, men det ger ju en hint om vad det kan vara.

Hur är hon nu annars? Fin i huden när ni tvättar er? Vad händer om du tar i en smörgås eller vetemjöl och sen i henne?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-10 20:08:24 följande:
    På de ställen där det satt soja och ägg finns det inte så lite som en fläck. Men på vete syns det ju abslut mer..både rosa och knottrigt! Nu när vi tvättar oss om händerna är hon jätte fin =) Att ta i en macka och sedan på henne har vi inte testat. Att hon skulle vara känslig mot vete har inte slagit mig. Men någonstans inom mig ringer det en klocka om att det är något mer som stör henne! Hon var helt otröstligt en vända till idag! Hon ville inte ha sin flaska utan bara skrek..lillstumpan. Nu sover hon dock!! Ska till läkaren i morgon. Men hon tror ju inte ens på mjölkallergin. Så att ta upp det med henne är ingen idé. Får se hur jag gör. Annars kanske jag gör ett nytt lapptest med annan tejp..den vita på apoteket kanske! Men det är ju egentligen ingen brådska. Nu får hon ändå inte i sig någon vete i det hon äter. Om man inte räknar med rånen då men de ska jag inte ge henne något mer..om det nu är det! Men jag vill verkligen inte det =( Har precis lärt mig det mesta om mjölkallergin ju!
    Ta med foton och ta med lite mjök och dutta lite på armen och visa henne om hon ändå inte tror på fotona. Då måste hon tro dig.

Jag tycker även du ska visa läkaren knottrorna på vete (om de är kvar) och tror hon inte på dig, så byt läkare!!!! Du ska inte gå hos en läkare som inte tror på dig eller som du inte litar på, då kommer du aldrig att få den hjälp du behöver.

Jag reagerar ju också på tejp och jag reagerar även på den vita tyvärr. Det bästa för mig var Sensitive plåster.
    Å andra sidan var gör du om du gör om testet och det visar "knottror" på vete?  Du måste ändå ta bort ur kosten och provocera. Så om du inte ger henne vete på 2 veckor och ser hur hon mår och sen provocerar?
  • Kavat
    em84 skrev 2010-03-10 20:14:29 följande:
    Ja, den funkar kanon! Även sempers mjölkfria välling som är baserad på ris. Dietisten trodde att det kunde vara att den innehöll både vete och havre. Imorgon skulle vi prova igen med Enago, så får vi se. Men en sak till som jag undrar över: Hon har oftast nässelutslag på benen, ryggen och bröstet, även uppe i pannan? Pratade med läkaren över telefonen och han kunde väl inte säga så mycket om det. Sen har hon torra fläckar på fötterna också, har era det med?
    Nej, då låter det inte som det är banan som spökar.
    Egentligen så tycker jag att du skulle ha testat med lite vetemjöl i gröt eller lite "ren" havregrynsgröt i gröten (alltså bara lite!!!), bara för att se om det är en av grejerna eller båda..

Nässelutslag tyder på att hon fortfarande får i sig eller på sig något hon inte tål.

Fläckar? Hur då, beskriv.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar