• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Fridolino skrev 2010-07-29 19:59:24 följande:
    Hej allihopa!
    Jag skiver till er och frågar lite här nu, hoppas det är ok. Min son som är 11månader har varit förstoppad sedan han började med fast föda (bajsade typ 2 ggr i månaden när jag helammade men då räknades det inte som förstoppning). Han har bajsat en gång i veckan och haft ont stackaren. Jag har kört med lactulos samt lösande föda, har inte hjälpt särskillt mkt. Nu sist när jag var till BVC visade det sig att han gått ner i vikt :( från ca 8900g när han var 8 mån till 8470 nu när han är 11 mån. Han är en ganska lång kille 77cm. Lång och smal. Nåväl, nu har jag börjat misstänka mjölkprotein intollerans efter att jag själv googlat lite. Jag har bokat läkartid och utredning av viktnedgången men tänkte ändå höra lite om någon här känner igen symptomen. Kan det vara som jag tror? Tack på förhand!
    Ledsen, missade ditt inlägg, men bra att du påminde!
    Hej och välkommen!

Vad jag fått lära mig så är en bebis som helammas inte förstoppad, OM det inte är något knas någonstans, saker de inte tål, andra magproblem mm. Så jag tycker det låter lite konstig att det var ok att han var förstoppad när du helammade... änns inte som att man ska behöva ge lactulos när man helammar utan att utesluta andra saker först. Men bättre att ge det än att de mår dåligt helt klart. Men det är ju lite sent att göra något åt nu.

Förstoppning är helt klart ett symptom på mjölkproteinallergi liksom viktnedgång.

Mjölk är "lätt" att utesluta själv ur kosten och det kan man göra helt utan ĺäkarkontakt egentligen. Men det är toppen att få lite hjälp och råd och bra att de kollar upp viktnedgången!

Tänkt på att det är mjölkprotein du ska utesluta (laktosfritt funkar alltså inte), ersätt inte mjölk med soja och försök att variera ersättningsprodukter så gott det går. Det är lätt att man bara byter ut mot havre, men försök att ersätta med ris och kokos och annat också eftersom för mycket fibrer också kan ge förstoppning liksom att havreallergin tyvärr verkar öka när det finns så många bra ersättningsprodukter av havre.
  • Kavat
    MizzTessie skrev 2010-08-05 11:05:48 följande:

Hej igen! Jag skrev ju för några veckor sedan om min son som har symptom som vi misstänker kan vara mjölkallergi (inlägg: #1895 och #1896)

Nu har vi varit på BVC och en läkare har kollat på hans utslag. Hon sa att det absolut såg ut som eksemliknande och att han var väldigt torr i huden men det kunde ju lika gärna vara början till böjveckseksem eftersom min sambo hade det när han var liten och det går tydligen i arv men med tanke på hans andra symptom så tyckte hon ändå att vi skulle göra ett test för att utesluta mjölkallergi.

De tog ett blodprov på honom igår (ej pricktest) och vi skulle få svar om en dryg vecka. Frågan är då bara.. Hur säkra är de här blodproven egentligen? Sköterskorna på labbet sa att det är ganska så säkert ändå men jag har ju läst/hört annat.. Vad har ni för erfarenheter?

Tack på förhand!

Tyvärr är testerna inte helt tillförlitliga. Så visar det inget så tycker jag absolut att ni ska utesluta mjölkprotein ändå för att sedan provocera.

Har ni testat "ren" egen havregrynsgröt utan mjöllk?

Böjveckseksem brukar också ofta ha en orsak. Men i och med att han har rätt många andra symtpom så tvivlar jag på att det bara är atopiska eksem (som ofta egentligen beror på allergi mot mat, djur, kvalster osv. men att inte alltid föräldrar och vården orkar ta reda på orsak för besvären inte är så stora...)
  • Kavat
    Asslas skrev 2010-08-14 15:40:36 följande:
    Hjälp!

Min dotter på sex månader är komjölksproteinallergiker. Det otäcka är att hon extremt (och då menar jag hyper duper extremt) känslig. Dessutom reagerar hon otäckt, svullnar igen i halsen, rosslar, få kramper och över 40 grader i feber.

Sen har hon givetvis de vanliga symptomen också, oro, sömnlöshet, utslag, ont i magen, diarre och kräkningar.

Hittade in i tråden och letar febrilt efter någon som har erfarnehet av denna extrema överkänslighet. Hur gör man? Hur klarar man av att leva ett vanligt liv?

Vi upptäckte det när hon var 10 dagar gammal, då skrek hon dygnet runt.

Som det är nu när helammas hon (förutom sina smakportioner och välling) och reagerar på om jag äter något som kontaminerats. Jag har knappt kunnat tro det själv, men har blivit överbevisad för många gånger och sista gången var riktigt otäck.

Jag är livrädd för att hon ska suga på någons finger som tex just ätit glass, eller råka kladda med någon kompis leksak som har legat på matbordet i lite rolig matgegga. Än så länge kan man ju kontrollera skapligt, men snart börjar hon ju förflytta sig själv, och till min fasa- börja på dagis!

Hjälp!!!
    Skicka ett inbox till Angel Gbg vars dotter är superallergisk mot mjölk eller gå in i www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html och se om det finns fler som hänger där.
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2010-08-24 15:30:52 följande:
    Vet någon om Nutramigen är väldigt stoppande? Min pojk har varit förstoppad i 6 mån och behandlats med lactulos. Eftersom inte förstoppningen ger med sig trots vanligt mat (och ca 2-4 flaskor nuta/dygn) misstänker jag att det är Nutramigen som spökar. Finns det andra ersättningar som är mjölkfria men mer lösande?
    Ja, nutra kan vara stoppande och t.ex profylac lösande. Men det finns även barn som reager på "det lills mjlkproteinet" som är i båda.
  • Kavat

Skriver och ammar Hjärta därav stavfel och korta svar.
    Ska se om jag kan svara på det som inte svarats på.

• Kavat
    Fossa skrev 2010-08-24 09:46:21 följande:
    I min dotters fall vet jag att hon är "förstörd" efter att jag har provocerat henne medvetet och huvudlöst två ggr den senaste månaden. Hon har mått helt bra när hon helammades och jag uteslöt mjölkprotein. Tycker du att jag ska sluta med gröt och smakisar tills hon mår bra igen? Min BVC-sköterska tror inte alls på att hon skulle vara extra känslig nu pga provokationen och säger att jag ska fortsätta med mat och ge katrinplommonpurt biktigt i bé...

Du verkar ju veta så mycket så du kanske kan svara på min fråga om varför mörkt blod i bajset är farligare än färskt?
    Jag har hört precis som du skrev, mörkt blod kommer ofta längre uppifrån, men om det är farligare beror väl på vilken skada det är? Men jag är ingen läkare..

Ge inte om hon mår dåligt av det, mat ska vara roligt och lustfyllt, speicellt viktigt i början.
    Vänta lite och ge t.ex ris, majs och andra milda saker. (havre och vete är inte alltid så så milt t.ex. Havre har mycket fibrer liksom morot..)
  • Kavat
    Fossa skrev 2010-08-23 09:50:37 följande:
    Jag känner igen det där! Tror vi är på väg dit också. Dottern, 5 mån, vägrar nutra (även sockrad) och får jätteont av all annan mat. Jag har försökt ge gröt (Semper mjölkfri och Sinlac) till kvällen för att slippa amma så mycket på natten med konsekvensen att hon vaknar oftare för hon har så ont. Hon får även ont av smakisar som potatis mm. Päron har jag inte testat.

Hänger mjölkproteinallergi och magont av annan mat ihop på något sätt?
    Sinlac innehåller även en sojasläkting som många sojaallergiker reagerar på.
  • Kavat
    Ilsa skrev 2010-08-20 13:56:04 följande:
    Hej alla kloka! Jag funderar på om min son, 7 veckor är allergisk/överkänslig mot mjölk. Han går inte upp i vikt som han ska, har utslag som kommer och går samt mycket mjölkskorv. Han är ganska skrikig mellan amningarna som är mer eller mindre konstanta. Han har fått Nan några ggr och dagarna efter tycker jag att han är mer pruttig och skrikig än vanligt.

Hur lång tid tar det för dem att reagera/få magont? Det är säkert olika, men kan det vara så sent som dagen därpå?

Fråga 2: Sempers magdroppar: läste nånstans att det inte var nåt för mjölkallergiker. Sant? 
    2. magdropparna är helt ok att ge. Toppen för allergiker med bra bakterier.
  • Kavat
    inori skrev 2010-08-21 19:36:46 följande:
    Jag har en fråga om mjölkfria ersättningar. Min son är sju månader och jag helammar honom. Men han går inte upp i vikt som han ska och jag skulle gärna vilja ge ersättning och minska på amningen.

Vi har provat Nutramigen och det stenvägrade han. Althera åt han lite av, ungefär 10-30 ml  3-4 ggr under två dagar. Men han fick så ont i magen att jag slutade att ge honom ersättningen. Han verkar ha väldigt känslig mage för han reagerar även på smakisar (alla vi testat) med magproblem/ont på nätterna/svårare att bajsa.

Men i varje fall, finns mjölkfri ersättning för känsliga magar eller finns nåt annat knep jag kan testa för att jag ska kunna ge ersättning?
    Vaniljsocker, socker, annat att söta/ dölja smaken med som fruktpuréer som han gillar. Sedan måste man vara enveten och börja med ytterst lite och öka sakta för att lura/ vänja dem.

Min son fick profylac när han var 7-8 mån och jag hade risdryck och mixad banan i all gröt och välling.
  • Kavat
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-16 22:05:20 följande:
    Jag äter inget extra och är dålig på att äta havredyck med hmmm men så har jag bara varit helt utan i ett par veckor med men det kanske är dags att börja? Vad äter ni för tabletter då? Vet att jag har en sort hemma som innehåller kalcium + D-vitamin, vitaKalk heter den skulle den funka bra tro?
    Funkar toppen!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar