• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

tiptoe skrev 2010-08-24 16:05:08 följande:
    Åhh tusen tack! Varför känner jag p mig att din blogg kommer ge oss mycket bättre info än vad dietisten kommer ge oss!
    För det är nog sant! Solig
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-08-24 16:18:36 följande:
    ... och mellan 30-50% av mjölkallergiker (lite olika siffror nämns) utvecklar även sojaallergi

Ang om mjölkproteinallergi och magont av annan mat hänger ihop så är det (förutom kopplingen till soja) väl så att om magen/tarmen är påverkad/inte har hunnit läka än av de skador som mjölkproteinet orsakat så kan det orsaka att magen/tarmen reagerar på nästan allt den får i sig - att allt irriterar, även sånt som den egentligen tål. Men när den "är i uppror för att den är skadad" så kan den ge symtom på snudd på allt.

(Kavat: Visst var det så att ni trodde att numera "stora" sonen reagerade på morot eftersom han kräktes av det, men när ni fick bort sädesslagen så åt han det utan problem?)
    Japp, han fick superont av morot. Men han spydde och reagerade på mycket annat också, som var på vår misstänkt- lista. Sen när vi tog bort sädesslagen och magen läkt 2 månader slutade han spy och tålde morot och allt annat på misstänkt-listan.
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2010-08-24 17:01:34 följande:
    Kan barnet reagera med förstoppning bara eller behöver det finnas fler symptom för att man ska misstänka allergi mot "det lilla mjölkproteinet"?
    Ja, det kan bara vara förstoppning.
    Men oftast vill de att man testar någon sort som är gjord på vassle, som ofta är lösande, t.ex Profyla om nu inte Nutramigen funkar.
    Funkar ingen av dem så brukar man få Neocate, som är gjort av majs.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-08-24 17:06:40 följande:
    Ja, det kan bara vara förstoppning.
    Men oftast vill de att man testar någon sort som är gjord på vassle, som ofta är lösande, t.ex Profyla om nu inte Nutramigen funkar.
    Funkar ingen av dem så brukar man få Neocate, som är gjort av majs.
    Profylac

Nutramigen är gjort av kassein som ofta är stoppande.
    Men det är ju så små små mängder så de flesta bebisar klarar av det, men det finns undantag!
  • Kavat

Tes 75, Det kan märkas skillnad på någon dag men kan också ta en månad innan allt mjölkprotein är ur kroppen om man ammar. sen om magen är skadad så kan det ta ytterligare tid innan den är helt läkt och ok. Min son spydde t.ex två månader efter att vi slutat med allt han inte tålde.

• Kavat
    tes 75 skrev 2010-08-28 07:05:05 följande:
    sonen är 2 år, & äter alltså vanlig mat. (jag ställde ändå frågan i denna tråd eftersom den gällde utredning & inte bara kost generellt.)
    Man kan amma en 2-åring också.
    Men då borde det räcka med två veckor. Om/när ni provocerar var jätte försiktiga, toleransnivån sänks när man tagit bort ur kosten så är han allergisk kommer han förmodligen reagera på en liten mämgd. Man brukar börja med kryddmått, men det beror ju på hur känsligs de är.
  • Kavat
    Fossa skrev 2010-09-07 12:56:06 följande:
    Tack för stödet! Min dotter är fem månader. Sköterskan tyckte att jag skulle provocera igen men hon har ju precis repat sig efter förra gången Gråter

Det var ju lång väntetid för att få träffa läkare men jag kanske ska söka privat istället.
    Provocera INTE igen. Om de inte har större kunskaper om allergier och pricktest så tycker jag ärligt talat inte att du ska lyssna mer på dem alls utan vända dig till någon med mer kompetens.
    DU vet att mjölk inte funkar, du har ju testat. Vänd dig till en annan läkare, kolla gärna upp om det finns barnallergiläkare osv i din närhet eller hör dig för om någon vet någon bra.
  • Kavat
    Vacker Utsikt skrev 2010-09-14 21:14:38 följande:
    Har skrivit lite här i tråden innan angående min dotter som nu är fyra månader och har misstänkt komjölksproteinallergi. Hon har ätit Nutramigen sen två månaders ålder men det är svårt att säga om hon egentligen mått så bra av den.. Visst har hon blivit bättre men utslagen, magontet, kräkningarna och den oroliga sömnen har inte avtagit helt. Vi väntar på en remiss till barnmedicinska för pricktest men det tar tid..  

I förra veckan upptäckte jag blod i hennes bajs och efter ytterligare nån dag började hon få blodiga diaréer. I helgen kom det enbart blod i blöjan och då åkte vi in akut med henne. Fick inte mycket till hjälp mer än att de lovade att skynda på remissen.. De gav oss också medicinen Zantac mot hennes kräkningar, sa att de berodde på reflux.. Men jag vet inte jag.. Zantacen gav bara henne mer ont i magen så den har jag slutat med. Hellre kräkningar än magsmärtor!

Om hon reagerar på Nutramigenen kan diaréerna komma så långt senare? Jag undrar om de smakisar jag har gett henne kanske också har triggat igång nåt.. Under två veckors tid provade jag att ge potatis/palsternacka, morot och potatis/majs. Det var när hon fick potatis/majs som blodet kom efter någon dag..

Jag känner mig så desperat efter att få hjälp! I fyra månader har jag sett min lilla, o så i övrigt, glada tjej må så dåligt och hela tiden blir vi bara hemskickade. Personalen på barnakuten ville inte ge oss nån annan ersättning heller då de menade att det måste en allergiläkare ta hand om..

Nån som har nåt råd att ge? Nu vågar jag inte ge henne nåt mer än ersättning men det känns som att även den ställer till det för hennes mage..
    Cocco skrev 2010-09-14 23:03:16 följande:
    Ring den läkaren som skrev ut nutran och säg att den inte fungerar som den ska utan att ni vill testa en annan ersättning.
    Sen kan du ringa till barnmedicin och be att få en annan medicin än zantac, t.ex nexium eller losec. Det finns fler refluxmediciner om inte zantac fungerar.
    Vissa barn är ju väldigt känsliga mot komjölk och tål inte ens nutra utan kanske behöver neocate särskilt då ditt barn kräks väldigt så låter ju inte det som en omöjligehet.
    Precis! Vänta inte på någon utredning när hon mår så dåligt! Ring och se till att ni får testa Neocate direkt.
    Ibland vill de att man ska testa t.ex Profylac först, men i och med att hon redan är så kass och det även Profylac är gjord av mjölk så hade jag försökt få Neocate direkt.

Och ge inte mat nu om det förvärrar, vänta tills magen är stabil.

Hoppas du får hjälp!
  • Kavat
    Kakans skrev 2010-09-15 16:39:48 följande:
    Åh gud vilket bra svar.. Men mina frågor tar ju inte slut för det..
    Men vad tror du att jag ska göra?? Ska man bara vänta och se och äta och dricka mjölkprodukter som vanligt eller ska jag kanske försöka överdriva mitt intag för och få se en reaktion liksom? För just nu så vet jag ju liksom inte om hon är allergisk eller ej.. Och jag vill ju gärna vet varför hon är så grinig.. Jag menar det är ju inget konstigt med det, men när hon nu blev en så glad flicka när jag slutade liksom.. Det är ju bara SÅ jobbigt när man inte vet vad som är fel.. Man oroar sig och tänker hela tiden på vad som är fel..

Gud jag är verkligen JÄTTE, JÄTTE tacksam för ditt svar!! Har försökt få svar i en egen tråd 2 gånger..=/

TACK! =)
    Jag tror du redan har svaret själv, eller?
    Om du märkte så tydlig skillnad på med eller utan mjölk så är det väl egentligen inget snack om att du inte ska äta mjölk oavsett. Blir hon så grinig som du skriver när du äter mjölk och glad när du inte äter mjölk, så spelar det väl egentligen ingen roll om hon är allergisk eller inte. Hon reagerar ju uppenbarligen på mjölken. Diagnos sätts genom att utesluta och provocera precis som du gjort.

Om jag vore du så hade jag tagit bort mjölk helt i några månader och sen om du är osäker på om det faktiskt är mjölkproteinallergi så hade jag provocerat igen. Annars så brukar man vänta minst 6 månader med provoceringen när allerign är konstaterad.
    Förmodligen kommer du märka att hon blir glad igen utan mjölkk och då har du ju fått ett litet bevis. Sen är det som sagt bra att vänta och ev. göra om provoceringen på nytt om du tycker det behövs.
  • Kavat
    Kakans skrev 2010-09-16 12:45:57 följande:
    Ja jag får väl nästan ta och göra det..=/ Men det känns väldigt motigt, med tanke på att jag åt så HIMLA dåligt då jag var utan mjölk.. =/ Men om jag tänker på att det gynnar min dotter så gör jag det ju gärna!
    Vilket dilemma! =( Men lika bra att köra på det igen då..
    Varför åt du dåligt?
    Kolla gärna bloggarna, min mjölk och sädesslagsblogg finns det en del mjölkfria recept. Det är inte så svårt när man väl kommer in i det. Sen har Blå Myran och Miralicia en hel del, kolla i trådstarten för länkar!

Vad äter du vanligtvis som du inte kan äta när du äter mjölkfritt?

Här hemma äter alla utan mjölk, ägg, soja/baljväxter och sädesslag till lunch och middag. (De som tål mjölk kan ta ost och annat till frukost.) Det tog ett tag att komma in i det, men när man väl bytt ut alla grejer i skåpena mot sådant man tål så är det inga problem alls. Maken som inte alls gillar kokos egentligen har gett med sig och äter det numera så länge det är tillagat (kokossmaken försvinner till viss del då). Vi kan inte äta havre, men annars så finns det ju många bra havreprodukter.

Gjorde för övrigt en jätte god risgrynsgröt i morse på risgryn, risdryck, kokosmjölk, vaniljsocker och lite socker och så med hallonkräm till. Mmmm.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar