• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

em84 skrev 2010-05-15 14:24:29 följande:
    Provar att fråga igen, är ju ny på det här med allergier och utredningar Vi fick Neocate igår. Frågan är om vi ska ge henne nu direkt, eller vänta tills proverna är tagna? Vad tror ni, blandar man för mycket? Enligt läkaren så hade inte själva kräkningarna med gluten att göra. Är rätt nyfiken hur Neocate funkar på henne. Tack på förhand!!
    Ähh, hum, hur menade läkaren då? {#lang_emotions_undecided}

Jag kräktes av min glutenintolerans. Sonen kräktes mängder av sin veteallergi...

Vad är det du inte ska blanda? Förstod nog inte riktigt frågan.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-15 14:31:13 följande:
    Hmm, ja hon sa det i alla fall. Att kränkningarna inte brukar vara ett direkt symtom på gluten? Jag har inte en aning faktiskt. Men vi har börjat tillsätta gluten och vete igenoch det var därför jag undrade om det var för mycket på en gång, eller om man kan börja med Neocate direkt tro? Eller om vi ska vänta tills alla prover är klara, kanske inte spelar någon roll. Läkaren tyckte vi skulle köra på med Neo. Men hon glömde däremot nämna det där om att INTE ta bort gluten i maten till proverna är tagna. Jag blir lite förvirrad... Men det har vi gjort nu i alla fall, dietisterna sa att jag skulle tillsätta det igen.
    Svarar i allergitråden!
  • Kavat
    MariaWe skrev 2010-05-17 10:15:21 följande:
    Hej! Har skrivit här tidigare, hade lite funderingar om min sons troliga mjölkallergi. Fick jättebra svar då så nu provar jag igen! Min son är nu 8 månader och jag har precis fått svar på hans blodprov. Komjölk (fast det visste vi ju egentligen redan), jordnötter och vetemjöl. Känns lite jobbigt, men jag anade att det var något mer än mjölk då han har börjat kräkas så himla mycket sen han slutade amma. Nu till min fråga! Med de här allergierna i bagaget, kan han forsätta äta Nutramigen, EnaGo välling, Sempers mjölkfria och Sinlac? Hoppas det finns någon kunnig person som vet! Ska träffa hans läkare på onsdag, men jag vill ju veta nu!
    Hej igen! Du är välkommen in i allergitråden och sädesslagstråden, länkar finns i min pres.

Jobbigt med fler allergier men skönt att veta vad det är och hoppas att det stannar där. Tyvärr visar ju inte alla allergier alltid på tester, tvärtom.

Tyvärr så är sojaallergi vanlig i kombination med mjölkallergi (30-50% får/har det) och är han då jordnötsallergiker (som egentligen är en baljväxt) så är det nog ännu större risk att han skulla reagera/få allergi mot soja och baljväxter. Läs mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Sinlac innehåller sojasläktingar, så jag hade nog tagit bort den ur hans kost för att ev. testa igen när han är över året och ni vet att han mår bra.

Enago innehåller vete så den gröten går tyvärr bort också.

Semper har en risgröt som ska komma ut i affärerna (kanske får man säga till för den är ny) och den är vete och mjölkfri. Och tror även de har en välling baserad ris? Osäker för jag hittar inte på deras hemsida.
    Sen så funkar Nutramigen (om det nu inte är så att han är jätte känslig mot även den, som kraftigt mjölkallergisk kan man reagera på den.)

Sen är det tyvärr så att ska du ta bort vete helt så innebär det att du förmodligen kommer att få ta bort alla sädesslag (vete, råg, korn, havre) för kontamineringen av annat får vara upp till 5 %. Är man allergisk mot vete brukar man vara känslig mot det så det är möjligt att t.ex REN havre funkar (specialprodukter i glutenhyllan) men jag hade gjort samma där som med sojan, tagit bort helt för att testa senare. Men välkommen in i de andra allergitrådarna att ställa frågor om det, där hänger ett antal med samma allergier hos barnen/själva. Finns lite frågetecken om annat som druvsocker, glukossirap som vi bl.a diskuterat senaste dagarna.

Det finns barn som är superkänsliga mot sädesslag som inte tål Ricedream (de har korn i processen som enligt mätningar inte "syns", men barn reagerar) , så då är Carlshamns risdryck att föredra.

Min son reagerade på t.ex majsmjöl från Saltå Kvarn, som inte är SÄRNÄR märkt. Så välj Risenta eller GoGreen produkter som är SÄRNÄRmärkta (överkryssat ax).

Inte säkert att han är så känslig, men det är dumt att chansa till en början innan ni fått honom bra, då risken tyvärr finns.
  • Kavat
    Jos skrev 2010-05-17 14:54:18 följande:
    Idag var vi och gjorde pricktest. Mjölk, ägg och soya..ingen visade ngt utslag. Vi kör med mjölkfritt 2 veckor till och sen provocerar så får vi se. Grejen är den att hon har börjat dala av sin viktkurva, och jag trycker inte att hon äter lika mkt längre som när hon åt mjölk..När bör man bli orolig? Först när hon slutar gå upp i vikt helt?
    De går ju upp och ner lite, och om magen nu inte mått så bra så kan det ta tid innan det stabiliserar sig, men det är ju bra att ha lite koll. Sen är det ju tyvärr så att det inte är ovanligt att de äter sämre vid/efter provoceringar, om de nu är allergiska.
    Ammar du eller äter hon modersmjölkersättning/mat?
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-05-18 10:01:50 följande:
    Hejsan, ett tag sen jag var in här, men nu behöver jag ventilera lite. Bäbis Hjalmar (6,5 månader) har ätit mjölkfritt sedan han var 3 månader. Eller, jag har ätit mjölkfritt då :) Han har nu börjat äta lite själv, men ammar fortfarande till största delen. I förrgår gav vi honom pyttelite mjölk till maten, vanlig mjölk alltså. Några droppar bara. Igår fick han några fler droppar. Möjligen har han fått liiiite mer eksem på kinden, men det är svårt att säga, för det har varit galet varmt, så det kan vara värmen också förstås. Men, i natt, så dåligt han har sovit. Legat och skruvat sig hit och dit i sängen, precis som han gjorde ibland tidigare, innan jag tog bort mjölken. Nu till min fundering - ska jag prova ge mer mjölk idag, kanske någon tesked, för att se tydligare resultat. Eller ska jag avbryta provoceringen? Han verkar ju inte må dåligt så att han har problem med andning eller att det kliar (och vi har tavegyl hemma om det börjar klia på honom). Bara lite gnälligare på kvällen och sover lite sämre. Jobbigare för mig, men klart hanterbart. Hur hade ni gjort? Man vill ju gärna se tydliga resultat så att man kan lite bättre "veta". Så¨mycket man nu kan veta i de här frågorna...
    Oooo, hur går det? Jag hade nog faktiskt gett till jag var säker på min sak. Sen beror det väl lite på hur gärna man vill att de ska kunna äta mjölk nu.
    Det är jätte svårt, man kan ju avbryta för att göra om det och se om reaktionerna blir samma igen också, men det är alltid både jobbigt och svårt att provocera. Men tror nog att du vet när det räcker, man vill ju inte plåga i onödan heller.
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-05-18 13:29:03 följande:
    tack för era svar! Ja man kan ju använda basen när man gör t ex gröt eller youghurt, men det låter otroligt konstigt att ha det i vanlig mat. Hur gott är spagetti o köttfärssås med nutramigen i? :)
    Jag har också haft i välling och gröt, men inte i vanlig mat. Men om man har en underviktig bebis kanske det kan vara bra med extra doser, men tycker nog annars att då lär de ju sig inte vad maten smakar heller utan allt smakar Nutra...
  • Kavat
    tjoohalia skrev 2010-05-19 09:41:08 följande:
    slänger in en fråga här och hoppas på svar för jag orkar snart inte mer. har en son på 6veckor som är misstänkt mjölkallergiker. han ammades i 2veckor ungefär men har svårt att ta bröstet (han fick tillägg på BB pga sin storlek när han föddes) han har sen BB varit täppt i näsan. när jag gav upp amningen testade vi NAN, men när han bara skrek testade vi NAN HA1 (hans bajs har varit väldig fast och som en klump bara även när han ammades) det hjälpte inte heller förutom att han bajsade grönt lite efteråt. han har även som prickar/knottror på bröstet och en hel del (vad dom säger hormonplitor) iallafall så gick vi över till nutramigen, han fick inte så ont i magen när han åt (det här är två veckor sen) men han vägrar ta den utan socker, spelar ingen roll om vi trappar ner han tar den inte utan socker och han verkar kunna vänta hur länge som helst på att få den med socker (låter timmarna gå alltså) han bajsar fortfarande ganska hårt (vi tillsätter rapsolja i lite då och då) han har hela tiden (sen 2veckors ålder) fått sempers magdroppar och från 4veckors ålder minifom också. nu hade han inte bajsat på ett par dagar så i måndags bestämde vi oss för att testa NAN HA1 igen (ska till doktorn imorgon så vi tänkte det kunde ju vara bra att testa) den första flaskan gick bra men efter den andra flaskan så fick han jätteont igen. nutramigenen var nästan slut så mannen fick åka iväg och handla och köpte profylac den här gången. sonen tog den direkt, utan socker. (fast det är visst socker i såg jag sen) men han verkade hur nöjd som helst. han bajsade en "hård" klump och sen åt han och var jättenöjd hela dagen igår, sov flera timmar i sträck. men inatt så började det igen, han kinkade lite med flaskan sen bajsade han illaluktande grönt och sen sov han. imorse bajsade han igen efter att ha ätit och kräktes lite (väldigt lite) och sen dess gråter och skriker han. fick i honom en flaska nu vid 8 men han bara skriker nu, ingenting hjälper. han pruttar och rapar, men verkar ändå ha ont. kan det vara att han inte tål profylacen? eller kan det vara NAN HA1 som fortfarande spökar? eller något helt annat? jag orkar snart inte mer. har en vild 2åring och själv har jag en förlossningsdepression. när han gråter och skriker håller jag på å bryta ihop, klarar inte av att se honom ha ont. jag vet inte vad jag ska göra och jag vet inte vilken ersättning jag ska be om nu heller
    Hej! En reaktion som ger magont sitter oftast i MINST ett dygn och brukar inte alltid komma direkt. Symptom kan sitta i under flera månader (som t.ex kräkningar) så det låter inte så konstigt.

Jag tror det onda är från NAN, utan tvekan. Men det behöver inte betyda att han tål vare sig Nutra eller Profylac.
    Det finns barn som reagerar på Nutramigen, men att Profylac funkar bättre eller tvärtom (de är ju gjorda av mjölk men av olika sorter kasein resp vassle som är sönderdelat för att mjölkallergiska bebisar ska tåla det). Det finns barn som reagerar på båda och då brukar man få t.ex Neocate för att se om det blir bättre.

Har de så kallade hormonplitorna blivit bättre av Nutramigen? Hormonplitor kommer ju med försvinner ju, om det är hormonplitor. Mjölkallergi-prickar försvinner oftast inte.
    Hur är de nu.

Jag hade nog försökt få Neocate baserat på fria aminosyror. Det är inte säkert att läkaren vill skriva ut det, men försök övertala till att du kan få det i ett par månader för att sedan när det lugnat sig försöka med Profylac igen.
    Nutramigen är stoppande så det kan vara det som gör att han fortfarande är förstoppad och Profylac är ofta lösande, så därav att jag hellre hade testat med Profylac än Nutran framöver.

Så i ordningen försök få ersättning
    1.Neocate (fria aminosyror, helt utan mjölk),
    2. Profylac (baserat på vassle)
    3. Nutra (baserat på Kasein som är stoppande, som jag nog helst skulle skippat pga förstoppning)
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-05-18 21:14:31 följande:
    Jag gav idag med, typ en halv tesked kanske han fick i sig. Eller en. Inte mer än så i alla fall. (Jag gav en, men allt åkte inte in i munnen...) Och sen på eftermiddagen var han en rätt sur bäbis. Han gick inte att lägga ifrån sig, vilket är ovanligt. Och så kom eksemet på kinden tillbaka i full ilska (mest på ena kinden har det alltid varit, sen lite på andra kinden och lite framme på bröstet)! Tidigare, igår och i förrgår alltså, var det bara liksom lite mer, men inte så där ilsket, så vi inte riktigt visste. Men nu vet vi. Och det är inte bara värmeutslag, för det har varit hela eftermiddagen och ser lika ut när han varit varm (typ legat i famnen och sovit) eller när han är svalare, typ varit bara sittande typ på armen så han fick svalka sig (ryssvärmen tar kål på mig...). Jag är nog ändå glad att vi testade idag med. För det känns mer säkert nu. För hans del känns det okej att han får leva mjölkfritt, förhoppningsvis bara ett par år. Vi är ju vana med mjölkallergiskt barn. Men för min del. Jag vill ha oooooost... Och jag räknar med att amma rätt länge framöver, så jag ville mer veta för min del. Och kanske för att vi inte känt oss helt säkra på att det faktiskt var mjölken. Men nu fick vi det "bevisat" ännu en gång. Påminn mig gärna om det om jag börjar vela igen om några månader :)
    Skönt att veta säkert, det känns alltid bättre. Hoppas att han blir gladare snabbt nu! Kram!
  • Kavat
    Jos skrev 2010-05-18 20:02:56 följande:
    Hon får ersättning. Grejen är ju den att det är sedan vi börjat med den mjölkfria som hon börjat tappa i vikt. Och sen har vi som sagt inga andra symtom än utslag..vilket lika gärna kan vara reaktion på ngt annat..
    Det är svårt. Men får hon bara ersättning nu så borde hon ju oavsett må bra, förutsatt att hon tål den.
    För hade du ammat hade hon ju faktiskt fått i sig lite allt möjligt som hon skulle kunna vara allergisk mot, även om mjölkprotein är vanligast.

Egentligen så tycker jag det är fel att behöva provocera hela tiden på en sådan liten som även tappar i vikt, för provoceringarna gör det ju inte bättre... Men samtidigt så behöver man ju veta om det är allergi eller inte. *kluven*

Har ni testat med rapsolja i ersättningen, så hon får i sig lite extra fett?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar