MariaWe skrev 2010-05-17 10:15:21 följande:
Hej! Har skrivit här tidigare, hade lite funderingar om min sons troliga mjölkallergi. Fick jättebra svar då så nu provar jag igen! Min son är nu 8 månader och jag har precis fått svar på hans blodprov. Komjölk (fast det visste vi ju egentligen redan), jordnötter och vetemjöl. Känns lite jobbigt, men jag anade att det var något mer än mjölk då han har börjat kräkas så himla mycket sen han slutade amma. Nu till min fråga! Med de här allergierna i bagaget, kan han forsätta äta Nutramigen, EnaGo välling, Sempers mjölkfria och Sinlac? Hoppas det finns någon kunnig person som vet! Ska träffa hans läkare på onsdag, men jag vill ju veta nu!
Hej igen! Du är välkommen in i allergitråden och sädesslagstråden, länkar finns i min pres.
Jobbigt med fler allergier men skönt att veta vad det är och hoppas att det stannar där. Tyvärr visar ju inte alla allergier alltid på tester, tvärtom.
Tyvärr så är sojaallergi vanlig i kombination med mjölkallergi (30-50% får/har det) och är han då jordnötsallergiker (som egentligen är en baljväxt) så är det nog ännu större risk att han skulla reagera/få allergi mot soja och baljväxter. Läs mer här:
www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
Sinlac innehåller sojasläktingar, så jag hade nog tagit bort den ur hans kost för att ev. testa igen när han är över året och ni vet att han mår bra.
Enago innehåller vete så den gröten går tyvärr bort också.
Semper har en risgröt som ska komma ut i affärerna (kanske får man säga till för den är ny) och den är vete och mjölkfri. Och tror även de har en välling baserad ris? Osäker för jag hittar inte på deras hemsida.
Sen så funkar Nutramigen (om det nu inte är så att han är jätte känslig mot även den, som kraftigt mjölkallergisk kan man reagera på den.)
Sen är det tyvärr så att ska du ta bort vete helt så innebär det att du förmodligen kommer att få ta bort alla sädesslag (vete, råg, korn, havre) för kontamineringen av annat får vara upp till 5 %. Är man allergisk mot vete brukar man vara känslig mot det så det är möjligt att t.ex REN havre funkar (specialprodukter i glutenhyllan) men jag hade gjort samma där som med sojan, tagit bort helt för att testa senare. Men välkommen in i de andra allergitrådarna att ställa frågor om det, där hänger ett antal med samma allergier hos barnen/själva. Finns lite frågetecken om annat som druvsocker, glukossirap som vi bl.a diskuterat senaste dagarna.
Det finns barn som är superkänsliga mot sädesslag som inte tål Ricedream (de har korn i processen som enligt mätningar inte "syns", men barn reagerar) , så då är Carlshamns risdryck att föredra.
Min son reagerade på t.ex majsmjöl från Saltå Kvarn, som inte är SÄRNÄR märkt. Så välj Risenta eller GoGreen produkter som är SÄRNÄRmärkta (överkryssat ax).
Inte säkert att han är så känslig, men det är dumt att chansa till en början innan ni fått honom bra, då risken tyvärr finns.