Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Mina Älskungar skrev 2011-12-06 11:00:39 följande:
    Kan symtomen bara vara endast torr hud o exem o inga magbesvär ? Noel har inte magbesvär men upplever honom som ofta King o nöjd. men det kan kanske även bero på att jag har lite mjölk... önskar att vi kunde få läkaren snabbt men det verkar dröja... Tycker att han de senaste två dygnen fått mer exem. ska i alla fall läsa lite fr era länkar o vara lite förberedd.
    Torr hud och eksem kan vara enda symtomen. Ju värre och större områden det är med eksem desto troligare är det att det beror på något fördoämne, och då är mjölk och ägg de klart vanligaste hos de minsta.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    OllesMamma85 skrev 2011-12-07 18:23:18 följande:
    Startar idag med att utesluta mjölkprodukter då min underbara son har så hemskt ont i sin lilla mage Rynkar på näsan 
    Det känns stort och tungt men det är väl bara att köra på.. läsa på alla innehållsförteckningar, utesluta de produkter som jag är det minsta osäker på. Jag ammar honom men ska också börja ge honom ersättning någon/några gånger om dagen.. Sköterskan på BVC rekommenderade Althéra - någon som hört talas om den eller använder den?

Snälla, ge mig lite hopp här! För jag orkar inte se honom ha såhär ont längre.. Gråter Sunshinestories tack! Har det hjälpt era små när ni uteslöt mjölkprodukter? Ammade ni eller gav ni bara ersättning? Eller kanske både och? 

Era tips, råd, tankar, idéer och åsikter välkomnas något oerhört!
    Av vilken anledning ska du börja ge ersättning också? Det går utmärkt att helamma även om de är allergiska (vilket en del inom vården inte verkar tro utan tror att man måste börja ge ersättning om de är allergiska) - vill inte ifrågasätta dina orsaker till att ge ersättning också, men det kan vara bra att veta att det (i normalfallet) inte behövs om man själv vill amma.

Vet inte hur länge som BVC har sagt att du ska testa utan mjölk, men alldeles för många får rådet att testa utan en vecka vilket för de allra flesta är för kort tid så ge det åtminstone en månad innan du drar några slutsatser av det om du inte får tydliga resultat innan.

Kolla runt lite i min blogg (se nedan) så finns det lite förteckningar med beteckningar som mjölk kan dölja sig bakom, lite sammanställningar med olika ersättningsprodukter etc.
  • Miralicia
    Mina Älskungar skrev 2011-12-08 13:51:26 följande:
    Jaha då ska man vara mjölkfri en månad då...De trodde att det kunde vara det som gör honom kinkig, liten och torr o exemig hud....Känns som om jag kommer behöva en massa stöd o tips nu. E så himla bekväm av mig o använder mycket halv/helfabrikat när tiden o orken inte finns.
    Det finns en hel del/väldigt mycket hel/havfabrikat som är utan mjölk. Det gäller bara att välja rätt fabrikat vilket man lär sig med tiden även om det till en början kanske känns helt hopplöst och att det är mjölk i allt man plockar upp och vänder på för att läsa innehållsförteckningen.

Vad för hel-/halvfabrikat är det i första hand som du brukar använda? Så kan du få lite tips att börja med utan att behöva gå igenom hela sortimentet av allting i affärerna.

Har försökt göra en liten sammanställning av ersättningsprodukter och lite blandade tips på vad man tex kan ha som pålägg när man inte längre kan ha ost på mackan och lite annat blandat: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html
    (Kan ha blivit vissa mindre justeringar med produkter som tillkommit eller smaker som ändrats mm, var ett tag sen jag uppdaterade)

Men bara att du frågar om du vill ha mer specifika tips på specifika fabrikat,

Ett tips är också att redan från början ta för vana att kolla igenom innehållsförteckningarna lite snabbt varje gång du handlar även om du använt produkten i fråga tidigare då tillverkarna ibland har en förmåga att förändra recept till produkter eller byta förpackningar utan att kanske alltid märka ut det så tydligt som man skulle kunna önska.)

Liten guide till att läsa innehållsförteckningar då det inte alltid står "mjölk" utan kan vara en lång rad andra beteckningar som betyder mjölk: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
  • Miralicia

Ang tacokrydda så är såväl både Santa Marias vanliga och deras organic samt Icas egna ok och som vi kan använda här hemma (utan betydligt mer än bara mjölk). Men det finns en del andra sorter, främst de mindre och mer "udda" märken som kan vara annorlunda sammansatta. Finns såna som innehåller ströbröd (sett en variant på Willys) och tex den som finns på Lidl är märkt med att den kan förekomma spår av det mesta, bla mjölk, gluten, vete, soja mm har jag för mig det var.

Som jag skrev i något inlägg innan så finns det hel-/halvfabrikat av nästan allt (ja, det mesta i varje fall) om man bara behöver ha det mjölkfritt, men att det kan variera rätt stort mellan olika fabrikat, så läs, läs, läs och läs ytterligare.

• Miralicia
    Mina Älskungar skrev 2011-12-09 16:12:20 följande:

Ammar: Kan man ngn gång ibland köpa ex kakor som innehåller soja (ska vara mjölkproteinfri en månad nu) o har hört att man för säkerhets skull ska undvika soja då han om han är mjölkallergiger även kan utv. allergi mot soja. (åt en pepparkaka i dag med sojalecetin eller vad det heter...

Sojalecitin är ingen fara. Flertalet sojaallergiker klarar lecitin av soja. Att låta bli soja är snarast att inte byta ut alla mjölkprodukter mot sojabaserade eller frossa i vegetariska sojaprodukter etc, inte att jaga minsta lilla sojaspår.
  • Miralicia

VARNING!!!!!!!

Viktig information till dig som är mjölkproteinallergiker! OLW återkallar Dill & Gräslök chips med bäst-före-datum 2012-03-27 och 2012-03-28 som kan innehålla spår av mjölkprotein. Detta gäller påsar innehållande 40 g, 200 g och 300 g. För icke allergiska personer utgör produkten ingen risk. Läs mer på olw.se

• Miralicia
    Miralicia skrev 2011-12-09 19:05:10 följande:
    VARNING!!!!!!!

Viktig information till dig som är mjölkproteinallergiker! OLW återkallar Dill & Gräslök chips med bäst-före-datum 2012-03-27 och 2012-03-28 som kan innehålla spår av mjölkprotein. Detta gäller påsar innehållande 40 g, 200 g och 300 g. För icke allergiska personer utgör produkten ingen risk. Läs mer på olw.se

www.olw.se/pressmeddelande_dill.pdf
  • Miralicia
    jennsans skrev 2011-12-10 22:42:17 följande:
    är lycklig här hemma nu jag!
    Joakim är en helt annan unge nu efter byte av laxeringsmedel.. hörde att forlaxen innehåller sojasläkting.. vet ej om det beror på soja släktingen eller att magen fungerar bättre som han mår bättre men glad iallafall =)

såg att annas pepparkakor är mjölkfria, något ni kan tipsa mig om i kakväg som jag inte behöver baka själv som är mjölk och sojafritt?
    han har ledsnat lite lätt på sina mariekex ;) och börjar bli så medveten nu att han inte nöjer sig riktigt med andra saker än det vi äter.. 

ska man våga sig på att prova sojalecitin då han precis börjat må bättre nu i och med att jag eventuellt misstänker allergi mot sojasläktingen i forlaxen? för då ökar ju utbudet markant..  men vet inte om jag vågar prova =( 
    Nu var det ett tag sen jag köpte dem så jag vågar inte garantera att de fortfarande finns, men Ica hade i varje fall tidigare ett par olika sorter av Cookies, nån med choklad, nån med vit choklad och tranbär och sen fanns det en variant med äpple och den med äpplen köpte jag mycket en period till dottern - utan mjölk, ägg, soja mm  (mjölk i de andra varianterna).

Såna tjocka pepparkakor - skånepepparkakor, fick dottern ett tag också, har för mig att det inte är ngt sojalecitin i dem.

Findus kanelbullar och kardemummabullar är också mjölkfria och inte heller sojalecitin.Har även sett andra färdiga bullar i frysdisken som bör funka men kommer inte på märken nu

Sen så finns det tex Gilles havreflarn, bondkakor, havrekakor, vaniljdrömmar mfl, vissa av dem innehåller väl ägg, men annars är flertalet utan mjölk och soja

Några exempel i varje fall
  • Miralicia
    lo g skrev 2011-12-15 18:59:00 följande:
    Jo igår så åt vi ute på frasses och stora tjejen åt glutenfritt som vanligt men hon fick lite dressing på kinden och näsan och efter att vi torkat bort det så blev det röda utslag. De var borta i morse men man undrar ju vad det berodde på. Har försökt hitta en allergitråd här på fl där jag kan läsa om vad hon kan ha reagerat på men känner mig helt lost. Någon kunning som kan lotsa mig rätt?
    Utifrån att det var där hon fick dressingen så något i dressingen och något av det vanligaste i dressingar av olika slag är ju ägg - ägg som dessutom är i rå form (även om det skulle varit processat på vägen till dressingtillverkningen) på samma sätt som  majonäs och rått ägg är mer allergent än tex kokt/stekt/ugnsbakat ägg.
    Det är i varje fall min första gissning utifrån lite halvlogiskt sannolikhetstänkande, i varje fall fram tills jag ser en innehållsförteckning.
  • Miralicia
    Tiriana skrev 2011-12-16 08:06:10 följande:
    Det BVC sa var att jag kunde använda Hyderm på de ställen där det blivit riktiga eksem av utslagen. Hyderm är en mild hydrokortisonsalva. Men helst ska man ju inte använda kortison på barn under 2 år, så jag försöker undvika den salvan så gott jag kan. (och sjuksköterskan på barnmottagningen sa att jag kunde smörja in HELA henne i Hyderm? Nej Tack!).

I tvättmedelsväg så använder jag Neutral Tvättmedel och Sköljmedel, så där bör inte vara något som hon reagerar på kan jag tycka? Eller någon av er som har reagerat på neutral? 

Jag var på apoteket och köpte Locobase igår och ska smörja henne ett tag med den och se hur hennes hud blir. Men jag förstår mig verkligen inte på utslagen. De var ju jätteröda igår, och på kvällen var de nästan helt blekta och borta, och idag har hon små röda prickar på kinderna istället (där hon var skonad tidigare i veckan) Jag förstår verkligen inte!

Det verkar trots allt gå ganska hyffsat med 50/50 Althera/Babysemp. Hon har kräkt lite nån timme efter maten eller så, och haft lite magknip igårkväll, men har sovit gott i natt. Så jag vet inte vad jag ska tro eller göra. Men får väl testa ett tag med Babysemp nu och se hur hon blir, vad jag har förstått så är reaktionstiden väldigt individuell mellan olika barn och beroende på hur de reagerar. 

Hon är lite röd i rumpan till och från, men smörjer henne med Inotyol. Och hon har inte varit lika prickig i blöjområdet som på övriga kroppen. 

Suck! Förvirrad så det skriker om det! 
    Ang kortison.
    Som sköterskan på barnmottagningen sa så är det är inga problem att smörja hela henne med Hyderm eller någon annan receptfri kortisonsalva som tex Hydrokortison, Miniderm mfl, de är så milda så det utgör inga problem ens att göra det dagligen.  Inte heller att hon är under 2 år. Den infon som anges i bipacksedlar är den infon som företagen lämnar och samma som står i Fass och den informationen väljer företagen själva och i synnerhet när det handlar om läkemedel i samband med graviditet, amning och till barn så är de ofta överdrivet försiktiga eftersom det vanligtvis gjorts väldigt få studier om ens några innan läkemedelen släpps ut på marknaden på dessa grupper (huvuddelen av alla läkemedelstester innan läkemedel släpps ut på marknaden genomför på män i 20-årsåldern) och sedan efter det utgår man från erfarenheter av klinisk användning och utifrån det kan läkemedel ibland få ytterligare användningsområåden etc. Att det står att kontakta läkare för barn under två år (kommer inte ihåg den exakta formuleringen i bipacksedel) är för att man inte bara ska hålla på och kladda på kräm lite då och då stup i ett istället för att få en ordentlig diagnos och ordentliga anvisningar för hur man ska använda det. Lite kortfattat.

Det finns rent allmänt en extremt stor och överdriven rädsla för användningen av kortison i samhället och även blad vårdpersonal som man tror borde kunna veta bättre och ha mer på fötterna vad gäller kunskaper. Visst - kortison är ett väldigt kraftigt och potent läkemedel som kan få ödesdigra följder vid felanvändning som att kroppen lägger av helt att själv producera kortison (Addissons sjukdom). MEN det som man inte får glömma bort när det handlar om det är att det är en enorm skillnad på att lokalbehandla med kortison genom kortisonsalva på huden eller att lokalbehandla i lungor/luftvägar med inhalation av kortisonpreparat vid astma och andra luftvägssjukkdomar eller att på att tillföra kortison i form av tabletter eller injektioner som ger en påverkan på hela kroppen. Vid lokalbehandling så behandlar man bara det ställe där man applicerar salvan/inhalationen och som då ger en minimal påverkan på resten av kroppen.

Många gångerna är det bara den negativa påverkan som kortison kan ha när det används fel som det fokuseras på - inte att det är ett extremt bra läkemedel med många fördelar också också när det används rätt.
    Kortison verkar genom att det stabiliserar celllmembranen i kroppen. Vid eksem så har det ju uppstått en obalans och skada i hudens normala funktion där hudcellerna inte riktigt fungerar som de ska till följd av något som irriterar dem. Genom att smörja med kortisonsalva så hjälper man hudcellerna att bli stabilare så att de inte går "sönder" lika lätt när de irriteras och att de därmed får hjälp att läka/förnyas. Även om man skulle ta bort det som irriterer hudcellerna (vilket i ert fall troligtvis/med stor sannolikhet är mjölk) så kan de behöva lite hjälp på traven med att stabilisera hudcellerna och att läka ut eksemet.

Det är bättre att köra en ordentligt sammanhängande kur med kortisonsalvebehandling än att vara där och dutta lite då och då på än en fläck och sen en annan. Annars så får inte huden den hjälp den ändå behöver på rätt sätt. Det kan se bättre ut efter att ha "duttat" 1-2 gånger, men effekten av det sitter ofta inte i så att det hinner "ostabilisera sig" igen efter några dagar.

När man kör en kur så smörjer man som i ert fall med Hyderm morgon och kväll med Hyderm (och inga problem att smörja hela kroppen eftersom de receptfria är så pass svaga) tills dess att allt det röda och utslagen har lagt sig. Sen fortsätter man att smörja med kortison (Hyderm) ett tag till även om eksemen ser ut att ha försvunnit. Detta eftersom att även om huden på ytan ser ok ut så finns det ofta många gånger kvar påverkan i de djupare hudlagren. Att efter att ha smort morgon och kväll i kanske en vecka trappar ner till att bara smörja en gång per dag med kortison och sen trappar ner till att smörja varannan, var tredje osv tills man trappt ut det helt och hållet. Sen samtidigt som man smörjer med kortison så ska man även se till att smörja med någon mjukgörare flera gånger per dag för att huden ska hålllas mjuk och smidig.
    Och man gör i princip på samma sätt om man skulle ha starkare kortisonsalvor som är receptbelagda - att först smörjer man 1-2 gånger per dag med starka salvan (lite olika beroende på vilken styrka det handlar om) tills det röda i eksemen har lagt sig. Sedan trappar man successivt ner till en svagare kortisonsalva tills man är nere på receptfri kortisonsalvenivå och fortsätter att smörja tills eksemet ser ut att vara helt borta, och sen trappar ut genom att minska till en gång/dag med receptfri, varannan dag osv tills man slutar helt.

Om det finns någon bakomliggande faktor som tex födoämnen till eksemen så hålls eksemen i schack av kortsonsalvan så att de blir bättre, men att de blossar upp igen när man slutar smörja eller att man trappar ner på smörjandet.

Här finns tex smörjråd ang eksem från allergicentrum i Östergötland: www.lio.se/Verksamheter/HMC/Allergicentrum/Barnallergi/Eksem/ 
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar