Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Eme800 skrev 2011-03-20 19:23:42 följande:
    Hej igen, är det någon som fått negativt på mjölkallergi prov (blodprov) på ett barn över 1, 5 år? Vi vet inte om vår lilla tjej har mjölkproteinallergi eller annan allergi. Vi har testat mjölproteinfritt i 1,5 månad och tycker att avföringen blev mindre slemmig och gick från 4 till max 2 blöjor per dag. Vi tog blodprov celiaki (2 olika varianter) och 1 mjölkprotein, alla negativa och ehnnes blodvärden såg bra ut(vitaminer och mineraler misstänker jag), men då hade vi som sagt kört mjölkproteinfritt i 1,5 månader...hur går man vidare?

Sedan 2 veckor har vi börjat med mjölk igen, men hon dricker inte ren mjölk och vill enbart ha den mjölkfria vällingen ...och på dagis äter hon inte så mycket (misstänker vi)...men nu i helgen efter 2 veckor har hon bajsat 4 gånger per dag och löst och illaluktande, lunchen kommer ut ca 6-7 timmar senare typ...

Tacksam för hjälp, på vår vårdcentral verkar de inte kunna så mcyekt om dessa allergier.

MVH

Em 
    Ang blodvärden så är det förmodligen "bara" vanlig blodstatus som de tagit, tror inte att de kollat specifikt för olika mineraler, dvs kollar Hb, fördelning mellan olika typer av blodkroppar och till viss del storleken/volymen på dessa i blodet, samt att man troligtvis även tagit CRP för att se om det är någon (bakteriell) infektion som pågår.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    jennsans skrev 2011-03-21 20:24:11 följande:
    inte är det något mjölkprotein i kåvepenin va?
    (tänkte mest i och med att den är vit)

Joakim har visst halsfluss, öroninflamation och 40 graders feber... blä! 
    nix, inget mjölkprotein i Kåvepenin
  • Miralicia
    Mirakel händer skrev 2011-03-27 07:15:58 följande:
    Det ända vi får i Lina nu efter att hon hade magsjuka är Sinlac gröten och ersättning Nutramigen och lite frukter. Har plockat bort citrusfrukter. Lina fick svamp där nere pga torsken i munnen. Det gick från munnen via magen. Men nu har hon ju ingen torsk. Ibland blir det stora märken där nere som det skulle vara brännskador. Och ibland är det som blåsor med och utan vätska. Smörjer varje dag.
    Vad smörjer du med då?
    Är det svamp så finns Daktacort eller Cortimyk att köpa receptfritt på apoteket, består av en blandning av antisvampmedel och svag kortison. Är eg. mot fotsvamp men används till svampiga bebisrumpor eller svamp på bröstvårtorna när man ammar också. Antisvampmedlet angriper svampöverskottet och kortisonet hjälper till att lugna huden och oftast brukar man se en markant skillnad på 1-2 dagar jämfört med om man smörjer med "de vanliga  barnsalvorna" som man kan få smörja med i evighet utan att det hjälper i ngn störreutsträckning. Det här med att det nästan ser ut som brännskador talar en hel det för att det är svamp.

Det går ju att de får svamp ändå även utan att ha torsk. Finns ju alltid en mängd svampsporer och bakterier på huden, men normalt sett så håller vanliga immunförsvaret de under kontroll så man inte märker av dem, men om huden under blöjan blivit irriterad pga täta och lösa avföringar under magsjukan så att den normala balansen rubbas kan den "naturliga svampförekomsten" växa till och ge besvär.

Genom den snabba passagen genom systemet vid magsjukan så hinner inte all den vätska som tillsätts av kroppen i samband med matsmältningsprocessen (från bla bukspottkörteln) att återabsorberas av kroppen som den normalt gör utan följer med ut med avföringen och de är fulla av enzymer som är rktigt ilskna mot huden.
  • Miralicia

Alla Zendiums vuxentandkrämer innehåller små mängder mjölkprotein (colostrum = råmjölk från ko) och äggprotein (lysozym= konserveringsmedel utvunnet ur ägg).
    Däremot så innehåller inte deras barntandkräm det, utan det är bara vuxentandkrämerna som det handlar om.

• Miralicia
    2barnsmorsa skrev 2011-04-01 18:25:25 följande:

Jag är inte bäst på att lägga in bilder.  så de kanske blir upp  och ner. och dylikt. men ni kanske ser ändå. Denna glass hittade jag i dag på matbutiken, den stod att den skulle vara mjölkfri. Ngn som vet ngt om den. Den var inte svensk (vilket inte gör mig ngt) under var det en svensk ettikett där det stod innhåll. Jag såg inget att den innhöll mjölk eller dylikt. Den fanns i MASSA smakar.
    Mjölkfri tror jag knappast att det är utan endast laktosfri (och glutenfri) vilket är det som framgår av förpackningen. Möjligtvis att någon av sorbeterna ev kan vara utan mjölk men jag är tveksam även till det med tanke på den produktprofil som Bruno Gelato har med sina glasprodukter - att det är äkta mjölkglass utan konserveringsmedel. Den laktosfria finns dessutom bara i tre smaker - vanilj, jordgubb och choklad, alla övriga sorter är med mjölk eller är sorbeter (som nog också kan innehålla mjölk till viss del).
    Deras hemsida ligger nere så det går tyvärr inte att komma åt ngn info just nu, och på de andra sidor jag hittar finns inga innehållsförteckningar tillgängliga.
  • Miralicia
    SandraP81 skrev 2011-04-02 09:55:11 följande:
    Hej alla, kanske ni kan hjälpa mig?

Dottern på 1,5 år blir röd på huden om hon får mjölk på den. T ex om hon äter risgrynsgröt med lite mjölk i och kladdar runt så blir det röda fläckar på huden där gröten och mjölken hamnar. De försvinner ganska fort och hon verkar inte ha några problem i övrigt med magont eller liknande. Följer sin viktkurva.

Är det normalt att de kan bli lite röda på huden tillfälligt utan att vara allergiska/överkänsliga av mjölkprodukter?
    Tänker lite - vad är det mer än ris & mjölk i gröten?
  • Miralicia
    SandraP81 skrev 2011-04-02 15:57:51 följande:
    Ja det är kanel på gröten, kan hon bli röd av det tror ni? Kanske ska prova utan kanel en gång o se vad som händer..
    Kanel är starkt, så det är absolut inget ovanligt att bli röd av det när man får det på huden utan att det rör sig om nån allergi.
  • Miralicia
    2Fina skrev 2011-05-05 11:14:19 följande:
    En liten fråga, ser att det är vasslepulver i Althera, Billy har smakat althera några gånger och inte kräkts av den (har dock aldrig ätit mer än 30-40 ml), när han fick i sig milda margarin så kräktes han inom tre timmar (eller 15 min efter amning när jag hade ätit det), när jag läser innehållsförteckningen för Milda så är det ju Vassle som är mjölken i det eller? Hur går det ihop?
    Den vassle som är i Altheran är hydrolyserad, dvs att proteinerna är sönderdelade till så små delar att kroppen inte ska kunna reagera allergiskt på dem, det är inte vasslet i vanliga Milda
  • Miralicia
    annacec:
    ge det ett litet tag till, trots allt så är det inte så länge som du varit utan mjölk, och sen några småmissar på det. När man ska testa så ska man räkna med att man utesluter helt 3-4 veckor innan man försöker drar några bestämda slutsatser (om det inte är så att man fått en markant skillnad bara från en dag till en annan). Sen eftersom tarmen verkar vara rätt rejält påverkad så får man räkna med att det tar ytterligare ett antal veckor efter att man har hunnit bli helt fri från mjölkprotein för tarmen att återhämta sig och läka igen

Såg att  du skrev att det nästan är värre efter en vecka på mjölkfritt får mig att fundera på vad du använder och ersätter mjölk med - havre? ris? soja?
    Eller äter du mycket vegetariskt och därmed mkt soja & baljväxter?

Det finns ett samband med mjölkproteinallergi & sojaallergi på så sätt att mellan 30-50% (nämns lite olika siffror på olika håll) av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även sojaallergi. Ofta genom att de har en delvis likartad proteinstruktur så att när man upptäcker mjölkallergi och ersätter med soja så tar det omogna immunförsvaret fel och börjar reagera på soja i tron att det är mjölk (lite kort förklarat).

Även antalet allergier mot havre har ökat under de senaste åren genom det enormt ökande utbudet av havreprodukter, så att när man börjar ersätta all mjölk med havrebaserade produkter så blir det nästan lite överdos av havre jämfört med hur mkt havre som brukar vara med i normal kost. Så om jag var du så skulle jag under de närmast kommande veckorna se till att helt undvika soja och ev även vara försiktig med havre och i första hand anvnda mig av ris- & kokos-produkter som ersättning för mjölk.
    Ett alternativ om det inte blir bättre är mer drastiskt så det avvaktar man gärna lite med är att gå ner på en strikt baskost/eliminationskost där man under ca 2-3 veckor håller en väldigt begränsad kost med bara ett väldigt fåtal livsmedel som sällan brukar orsaka allergiska reaktioner och därefter långsamt testar att introducerar ett födoämne i taget med ett par dagars mellanrum. Men testa helt soja- & baljväxtfritt i första hand.

Sen eftersom tarmen verkar vara rätt så påverkad så kan det vara bra att börja ge sempers magdroppar om ni ännu inte ger det. De innehåller "snälla magbakterier" som hjälper tarmen att återhämta sig. Men ge inte fulldos på en gång utan börja med en droppe och trappa successivt upp till full dos, annars så är det inte helt ovanligt att magen blir lite "chockad" så de fått magknip av det.

Ang läkaren du träffade - är nog bäst att jag inte säger vad jag tänker.
  • Miralicia
    2Fina skrev 2011-05-11 10:48:14 följande:
    Vad menade dom med på gränsen? Läste nu någon artikel att har man trappat ned amningen (och det gjorde vi, han ammade bara en gång om natten sista dagarna) så ska det sen gå på ett par dygn innan mjölken är borta, mina bröst är fortfarande hårda och läcker när jag bär på Billy
    Det där du läste är nog en väldtigt stor sanning med modifikation - typ helt felaktigt. Finns många som kan klämma fram mindre mängder mjölk i flera månader efter eg amningsavslut och även de som lyckas uppta amningen igen efter flera veckor och månader. Så att det går på vågra dagar stämmer inte, även om vissa kan uppleva det så. Men som med allt annat så är det rätt stor individuell variation.

Det bästa du kan gör aär att när de börjar bli hårda och knöliga - att du försöker mjölka ur så pass att själva hårdheten/knöligheten släpper så att du inte riskerar mjölkstockning, men inte mer än att knöligheten exakt släpper så att du inte stimulerar mjölkproduktionen och försök att dra ut mer och mer mellan de tillfällena. Sen efter hand så kommer brösten att ställa in sig och minska produktionen, men det kan finnas kvar mjölk länge.
    Att de blir hårda och läcker just i samband med att du bär på honom beror på hormonaktiveringen som blir av "närkontakten" med barnet, det är något som stimulerar mjölkproduktionen och frisättningen av den. MEn det kommer att minska successivt så småningom det med så att du inte läcker mjölk efter hand som produktionen går ner
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar