• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

EL I skrev 2010-02-22 18:56:11 följande:
    det ska ju finnas en från 6 mån o en från 1 år om jag inte missminner mig. var faktiskt inne på vår lokala ica i dag och bad de ta hem, de  skulle ha den inne redan på torsdag! skoj att de bryr sig o lyssnar!
    Risgröt med banan: 4 mån på apoteket

6 mån - välling
    8 mån - gröt
    1 år - fullkornsvälling
    alla dessa baserade på ris, vete och äpple i livsmedelsaffär
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-22 18:04:17 följande:
    Ja ! Hade ju inte en tanke på att tvål innehåller mjölk..varför liksom?!Aja. Nu blir det till att slänga den och köpa en annan!Men som du säger är det skönt att ha hittat orsaken!
    Ja visst är det irriterande. Inte minst när man är hos vänner som har "snygg" tvålpump och ingen aaaaaaning vad som finns i den, eller som bara har en "hårdtvål" liggande. Jag hade faktiskt en liten flaska med flytande tvål i skötväskan i en period så att jag och sonen kunde använda garanterat säker tvål ...

Kolla igenom innehållsförteckningen så hittar du säkert något som faktiskt påminner om mjölknamn där.
    Zendium vuxentandkräm innehåller också mjölkprotein.

Lactacyd-tvål har innehållit mjölkprotein, tror jag nyss läste i någon av trådarna här att den inte gör det längre, men jag är inte säker.
  • Amulett
    Mela78 skrev 2010-02-22 20:15:34 följande:
    6 månadersvällingen är baserad på enbart ris, precis som gröten man köper på apoteket.Gröten från 8 mån och vällingen från 1 år är baserade på ris, vete och äpple.
    Tack för rättelsen!
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-23 13:14:11 följande:
    Igår slängdes tvålen och idag ser hon redan bättre ut ! Skönt att de "bara" var den. Nu ska vi snart börja med smakisar till lillhönan och vi tänkte börja med gröt. Hur har ni gjort med era småttingar ?! Har ni gjort egen eller har ni haft köpte gröt?!
    Jag har kört köpesgröt rakt igen av både bekvämlighet och för att sonen inte direkt hurrade över min hemlagade, mer frustade ... Risgröten först (fast med sonen sinlac eftersom jag inte visste om risgröten då, eller så kanske den till och med inte fanns) och sedan EnaGo.
    Men det är väl som man känner för ... köpesgröt eller att göra egen, och kanske då berika den hemlagade med Nutra/Profylac.
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-02-25 10:00:45 följande:
    Locobase LPL och Locobase Repair är två helt olika salvor med olika konsistens. Det funkar inte alls med LPL här hemma. Repair ger ett skyddade lager, även mot kontakt och är skönare att smörja in sig med då den inte svider. LPL svider om man är torr och då kan jag tänka mig att man blir lite röd också. Så köp REPAIR och testa istället, den är mycket bättre tycker vi och speciellt att den är så tjock och ger en skyddande effekt mot kontakt. Vi märker skillnad på sonen om vi missar att smörja honom på morgonen och han är ju känslig för kontakt med vissa saker.
    Fast LPL:n finns inte receptfri, om man ska vara petig, så det är nog inte den hon har använt.
    Receptfritt är "vanliga" Locobase och Locobase Repair. Med recept, åtminstone Locobase LPL (om de inte har ändrat detta helt nyligen, fast jag ser inget annat i FASS).
    Jag har använt Locobase Repair till både mig och barnen, och Locobase LPL för mina egna soleksem (dock inte nu av molniga skäl ...). Oavsett vilken kräm jag eller barnen använder (även utöver dessa) så blir vi ofta lite rödare precis när krämen har smörjts på, om vi är torra, nariga, eller småprickiga ... Gissar att det beror på att huden faktiskt är irriterad och så kommer det något som gnids mot huden. Det lägger sig hyfsat snabbt. På oskadad hud (typ en "frisk" rygg) ser jag ingenting. Märker samma sak om jag t.ex smörjer på Mildison. De blir lite rödare en stund och sedan lägger det sig. Jag har kopplat det till friktionen och till att huden reagerar lite på att det kommer något på den.
    Nu har ju jag känslig hud, på gränsen till överkänslig, även om jag själv aldrig haft annat än soleksemen som debuterade vid ca 27 år. Jag får tydliga avtryck av mössor, jag får stora röda fläckar i ansiktet av vanligt vatten (hårt vatten är värre än mjukt) osv, och jag gissar att barnen ju kan ha ärvt åtminstone en del av denna känslighet för väder och vind.
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-02-25 13:35:55 följande:
    Tur att ni har koll tjejer! Vi har nämnligen en vit och gul tub här hemma med LPL, så tog för givet att det var den som var den gula. Jag har också fått soleksem som vuxen. Men känns som allt har "trillat" på mig senaste 10 åren..
    hihi!
    Jag borde gå på ljusterapi/härdning. Men det går bara inte att komma iväg hemifrån i en timme på kvällen (sen eftermiddag). Maken kommer hem vid 17-tiden, middag och sedan läggning vid 18.30. När ska jag hinna rusa dit!?
    Förra säsongen gick jag ju föräldraledig från mitten av april och fick sköta härdningen på egen hand (lyckades komma iväg kanske 5 gånger i jan-mars) och det gick faktiskt hyfsat. Lite kallt att ta av sig i kortärmat i april, men det handlar ju bara om någon minut så det är bara att bita ihop. Får köra samma sak i vår gissar jag. Vi bestämde i förra veckan att jag får vara hemma tills tjejen är 1 år (i juli), hon är ju drygt 7 månader och hittills helammar hon i stort sett. Som mest har hon ätit 1/2 burk Slottspuré ... Skyller allt på att jag tragglade "mjölkgröt" i 2-3 veckor utan att få i henne mer än 1/3:s smakportion, alla andra smakisar fick ju ligga nere då. Nu struntar jag i gröten och försöker få igång den vanliga maten istället, så får vi testa mjölkgröt på nytt senare. Eller ge burkmat med mjölk ...
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-25 13:52:40 följande:
    Nu tjejer får ni hjälpa mig lite =)Har suttit och trugat igenom ett x antal sidor om atopisk eksem. Det är precis det jag misstänker att jag själv har. Hade mycket besvär med eksem som liten och har det fortfarande. Dock betydligt bättre på somrarna!Under tonåren utvecklade jag även astma vilket man tydligen kunde göra av atopisk eksem!Men sen läste jag att barn som har föräldrar med atopisk eksem lättare utvecklar det själva och också har lättare att få allergier som mjölk, ägg mm. Stämmer detta ?! Det skulle ju förklara varför Bella fått sin mjölkallergi och eksem. Isåfall är det inte säkert eksemen kommer försvinna..bara vara lindrigare om hon inte får i sig saker hon inte tål. Och som det ser ut nu reagar hon på mjölk både via intag samt via kontakt. Och kanske även ägg via kontakt!Låter detta helt knas?!
    Låter fullt normalt!
    För sonen så reagerade han på kontakt och intag av mjölk. Nu har han fått vara så fri från mjölk att vi inte vet om det har vuxit bort *hoppas* men vi ska provocera så snart han är frisk från alla förkylningar.
    Men förra våren var han t.ex rödfnasig om underarmarna så fort han var på t.ex öppna förskolan.
    Om någon av föräldrarna är allergiska så ökar risken för att barnet får någon sorts allergi, men det behöver inte vara samma. Med andra ord: pappa/mamma med pollenallergi och risken ökar att barnet blir allergiskt mot t.ex mjölk.
    Därför SKA de på BB alltid fråga om någon av föräldrarna har allergi och då vid tilläggsmatning ge Nutra/Profylac istället för BabySemp, men de frågade aldrig oss om det utan gav sonen Babysemp när jag låg på uppvak (efter akut snitt) - maken har pollenallergi och jag har diverse "allergiska reaktioner" (eller vad man nu ska kalla det). Fick aldrig frågan när dottern föddes heller, men då hade vi med oss Profylac och jag var nog närmast hysteriskt noggrann att poängtera att OM det blev aktuellt att ge tillägg fick de bara ge ur min burk (och tur var väl det, för nog sjutton hamnade jag på op igen efter 3 dygn ...).
  • Amulett
    Pokergirl skrev 2010-02-25 19:09:38 följande:
    Har en fundering. Cornelia är nu fyra månader, när gör man pricktest? Har småstartat med smakportioner men det hade varit skönt att veta om det är något mer vi ska undvika. Sen undrar jag, hur ofta gör ni provokation? Vår läkare sa att vi ska testa var sjätte vecka. Tycker det känns grymt!
    Vi fick iofs positivt pricktest, men det gjordes bara "för att". Nässelutslag vid gröt-ätningen var tillräckligt för läkaren. Sonen var då 5,5 månader. Vi skulle inte provocera förrän vid 2 år (där är vi nu) eftersom hon ansåg det ytterst osannolikt att det hade vuxit bort innan dess. Nu väntar vi "bara" på att han ska bli frisk från alla öroninflammationer och förkylningar ... sedan är det dags att provocera.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-26 11:01:43 följande:
    Idag fick vi svaren från blodproven..negativt..såklart!Men jag berättade för läkaren om gårdagen och att hon antagligen fått i sig mjölk och timmen senare var täckt med eksem. Samma sak idag på morgonen. Hon var lite torr på kinden och jag pussade där på en stund efter jag druckit mjölk ( klantarsle ) och 10 min senare var hon illröd!Men jag kunde höra att läkaren ändå inte trodde på oss eftersom hon har snabba reaktionen som inte ger resultat på pricktest eller blodprov.Men jag lyckades tjata till mig recept ändå. Så ska vi göra nytt pricktest, blodprov och provocation om 3 månad. SÅ skönt att slippa oroa sig om man får det på recept eller inte. Dock står vi fortfarande kvar med att släkt inte tror oss eftersom det inte är "bevisat". Men strunt samma =)
    Angående "bevisat" ... om du googlar lite kommer du nog snart att hitta information om att provocering är det säkraste sättet att visa på en allergi. Och det är ju det du gör varje gång du råkar ge lite mjölk, eller pussar med otvättat mun ...
    Sedan så är det inte alls säkert att testarna visar ändå ...
    Och tyvärr finns det väl en del som hävdar att en allergi MÅSTE vara bero på IgE-antikroppar, men mår man dåligt av något så ska man väl ändå undvika det!? Oavsett om det är en IgE-allergi, en överkänslighet eller något annat. Och är man bebis och mår dåligt av mjölk så ska man ju för sjutton få äta mjölkfritt.
    Det är väl bara att du sätter dig ned och frågar "mamma/svärmor" om hon ändå inte ska ha några glas rödvin även om hon alltid får svinont i huvudet och rinnande näsa, eller om "kusinen" verkligen har varit och tagit pricktest mot sin hösnuva på våren eller om han faktiskt tar medicinen som gör att han mår bättre utan att SÄKERT veta orsaken?
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-25 19:38:25 följande:
    Hoppas provoceringen går bra!! Ska hålla tummarna
    Tack!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar