Suri skrev 2010-04-16 19:39:16 följande:
Har någon något bra tips på vad man kan smörja på utslag som "blossar upp" ibland? Vi smörjer dagligen med miniderm över hela kroppen och sonen har fin hud. Men ibland blossar det upp rödflammiga hemska utslag i ansiktet efter att han ätit. Inte mjölk, utan annat (som vi inte riktigt vet ännu). Idag var det blåbär, tror jag. Ska man låta det vara, de försvinner ju efter ett dygn eller så, eller kan man smörja något på? Kortison?
Vad menar du med blossar upp? Är det nässelutslag? Eller småprickigt? Eller är det mer åt torra fläckar-hållet?
Är det torra fläckar som ganska lätt går bort skulle jag ta Locobase Repair. Jag smörjer i perioder dottern med både Miniderm och Repair (den ena först, låter det dra in och sedan den andra).
Är det kraftigare eksem som inte reagerar på de mjukgörande kan du ta till exempelvis Mildison, men tänk då på att trappa ned när du har fått bort eksemen, dvs sluta inte tvärt. Har du smort två gånger/dag så smörj en gång/dag i några dagar och sedan varannan dag och sedan med lite längre intervall. Annars kan huden reagera på att kortisonet försvinner.
Men eftersom de försvinner efter ett dygn låter det inte som att du behöver kortison alls. Testa kanske att smörja regelbundet i ansiktet också och se om det kan hindra huden att reagera.