• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

Winglur skrev 2010-02-15 01:00:54 följande:
    Lilla bus skrev: "Så där ser min tös ut på bröstet idag. Jag råkade få i mig mjölk igår som tyvärr inte hann försvinna ur mig innan jag ammade henne på natten. Jag ammar henne bara på natten så jag måste vara försiktig vad jag stoppar i mig från och med eftermiddagarna, annars äter hon nutramigen." Försvinner komjölksproteinet så fort ur kroppen, ur min mjölk alltså? :O Min tös ammar nästan bara på natten, betyder det att jag kan äta mjölk produkter på förmiddagen då, om det var så att hon bara ammade på natten alltså?
    Hur lång tid det tar för proteinet att försvinna beror på hur mycket du har i kroppen, och säkert på hur din kropp tar hand om det också ...
    Jag skulle inte chansa och äta mjölkprodukter när jag ammar en mjölkallergiker. Men om man har testat och det fungerar så är ju det bra. En del tål ju faktiskt att mamman äter mjölkprotein.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-14 19:49:00 följande:
    Vad bra att det finns en gröt från 4 månader...ska inhandlas inom kort! Tack för tipset!Du förklarar det så himla bra..att man faktiskt blundar för alla symptom! Idag var ju hennes pappa hemma när utslagen blossade upp efter lite NAN på tesked. Han sa då " ja hon är kanske lite känslig ". Så jag hoppas som sagt det visar sig på blodproven också så vi båda får se det svart på vitt!Samtidigt är jag rädd att folk ska idiotförklara mig för att jag gått runt och trott att hon är allergisk om det kanske inte ens är så..därför tvekar jag nog lite. Men nu när man tittar tillbaka på de senaste månaderna och se alla klara förbättringar så blir jag nästan arg på mig själv för att jag förnekar..fortfarande!Men hur länge ska man köra mjölkfritt nu innan man kan prova om det växt bort ?!Och hur vet man hur känslig hon är ?! Tänkte just med det här med mat där det står " Kan innehålla spår av mjölk" ?hoppas ni förstår hur tacksamma jag är över eran hjälp. Som ni kanske redan märkt är jag rätt ensam med att tro på hennes allergi. Och nu måste jag inleda projekt " får släkt och vänner att förstå" =)
    Angående när man ska testa på nytt verkar alla läkare/dietister säga mer eller mindre olika. En del får höra att de ska testa var 3-6:e månad ... Vi upptäckte allergin vid 5,5 månader, bekräftades via pricktest, och läkaren tyckte att vi inte skulle göra något förrän han är 2 år. Hon menade att det är ovanligt att det växer bort snabbare och det är onödigt att hålla på och testa och testa och testa, bättre att ställa in sig på mjölkfritt och ha det lugnt och skönt en stund istället.
    Där är vi nu, har just gjort nytt pricktest (negativt!) och RAST (negativt) så nu har vi bara väntat på att utslag från Kåvepenin (suck ...) skulle ge sig, vilket det nu har gjort. Så nu är det snart dags för provoceringen!
  • Amulett
    Winglur skrev 2010-02-15 00:58:31 följande:
    Finns det mjölk fria vällingar och grötar i vanliga affärerna nu? Från 12 månaders ålder? Jag har letat och letat men hittar inget häromkring... :/
    Semper har fullkornsvälling från 1 år och gröt från 8 månader. Fanns inte på hemsidan förra veckan, men åtminstone på vårt ICA Maxi (som däremot inte hade 6 månaders vällingen).
    Baserat på ris, vete och äpple.
  • Amulett
    kattislofberg skrev 2010-02-15 10:07:03 följande:
    Sinlac från Nestlé kan man ge från 4 månader, min son älskar den. Retar mig på att det är tillsatt socker i den, dock...
    Dessutom innehåller den sojasläktning (fruktkärnmjöl från johannesbrödträdet om jag minns rätt), så det kan vara bra att skippa den om man är mjölkallergisk.
  • Amulett
    shoreline skrev 2010-02-15 18:01:12 följande:
    Hej! Hoppas det är okej att jag hoppar in lite här.. Min son är 4 månader och vi fick precis veta att det troligtvis är så att han är mjölkproteinallergiker. Vi har fått remiss till barnkliniken för lapptest eller vad det nu hette. Ska börja ge honom mjölkfri ersättning i dag. Vilken sort rekommenderar ni, profylac eller nutramigen? Vi har precis börjat ge smakisar till honom men jag kom av mig lite då jag inte riktigt vet vad olika saker innehåller. Tycker att innehållsförteckningarna är lite svåra ibland. Vad kan man ge för gröt? Innehåller risgröt mjölk? Många frågor som snurrar i huvudet nu!
    Självklart! Välkommen!!!
    Valet mellan Profylac eller Nutra brukar läkaren/dietisten sköta Men annars skulle jag personligen välja Profylac för den luktar mindre illa. Men båda fungerar och det är bara att testa, en del bebisar tål ju faktiskt inte den ena (eller den andra) så det är bra att det finns alternativ. Finns ju några till utöver dessa också.
    Det ska stå "Mjölkfritt" på förpackningen! Nestlé har "utan tillsatt mjölk", men den kan innehålla spår.
    Från 4 månader har du Semper-gröt (ris+banan) på Apoteket. Dessutom Sinlac i vanlig affär, men Sinlac innehåller sojasläkting + tillsatt socker så jag skulle hoppa den om jag inte MÅSTE använda den av något skäl.
    Från 5 månader som smakis (6 mån som mat) finns sedan EnaGos gröter och välling.
    Semper har kommit med välling från 6 månader baserat på ris, vete och äpple och sedna med ny 8månaders gröt och 1årsvälling (har kommit senaste veckorna).
    Du hittar många tips i länkarna i trådstarten!
    Du bör undvika att ge honom (och dig själv om du ammar) ersättningsprodukter baserade på soja eftersom sojaallergi är vanligt hos mjölkallergiker.
  • Amulett

Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag.
    Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland.
    Isola Bio Riskräm heter den.
    Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt.
    http://www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden).

Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl

• Amulett
    Kavat skrev 2010-02-16 10:30:52 följande:
    Sojasläkting! Men för de som klarar det så funkar den nog bra.
    Irriterande att de får kalla den sojafri om den innehåller sojasläkting ... Men så är det väl. Är lycklig över att vi iaf inte verkar behöva hålla rätt på dem!
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2010-02-16 11:10:09 följande:
    jAG HAR TESTAT DEN, OCh den är faktiskt helt värdelös. Den blir som slemmigt vatten när man kokar den så den bidrar varken med smak eller textur som grädd-ersättning.
    Trist! Men tur att jag inte köpte den då ...
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-22 08:18:06 följande:
    Ja det tror jag absolut om hon är konstaterad mjölkallergiker! Vi är mitt uppe i en utredning med dottern men fick ändå 6 burkar på recept! Sen tror jag även det finns en ersättning som heter Profylac. Men är inte helt hundra!
    Nutramigen (Nutra) och Profylac har hittills varit de vanligaste valen för läkarna/dietisterna att skriva ut. Sedan finns Atlhera, Peptijunior och några till också. Man kan tåla en av dem, men inte en annan, så det är helt klart värt att be att få testa någon av de andra om man känner att den man har inte fungerar.
  • Amulett
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 11:26:07 följande:
    Ja tack, karbamid heter det .Det är olika på olika barn vad de reagerar och inte reagerar på. Caress har vi också haft och den har med karbamid i men det har gått bättre.
    Locobase LPL innehåller inte karbamid (om det var den någon hänvisade till att man kan få på recept, finns bara på recept, och med tre bokstäver bakom). Den innehåller mjölksyra istället. Jag har upplevt att den svider mindre än karbamiden (tar den själv), men det är säkert olika från person till person.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar