• arold

Hur länge orkar man!

Hej på er därute!

Jag och min sambo har försökt bli gravida sen 2006. Vi är enligt de tester vi gjort friska och skall utan problem kunna få barn. 2008 fick vi börja ivf behandling då min gynekolog ansåg att vi behövde hjälp då det gått 2 år utan ett plus.

Nu har vi gjort 3 ivf behandlingar, skall nästa vecka på vårt 5 ägginföring då det inte blivit någe de fyra tidigare gångerna.  Hur länge skall man orka och hur många gånger skall man kämpa och gå igenom detta innan man beslutar sig för att gå vidare till eventuell adoption?.
    Hur många försök har ni gjort och hur läng tid tog de?

Kraam till er alla!

• Svar på tråden Hur länge orkar man!
  • Besviken

Vet bara hur det känns, äen om v i inte försökt lika länge,dck är jag nog äldre än vad du är, vilekt gör att stressen och pressen blir hårdare. 

Lycka till! 
  • Embla82

Jag undrar också. Fick minus igår efter min fjärde insättning. Det är bara så trist och man undrar ju varför det inte funkar.
    Kan det verkligen vara bara otur? Men så länge man får ut ägg och blir befruktade sägs det ju att man ska fortsätta.
    Jag har faktiskt itne gett upp riktigt än, vi får kämpa på!

• Besviken

Ja et är ju otroligt att du fofrtfarande orkar. och helt RÄTT. Tänk den dagen DET FUNKAR. Då kommer allt kämpande vara som bortblåst. Men inte tvärtom om du ger upp nu!

• arold

På söndag åker vi till Uppsala för ägg återinföring, hoppas hoppas {#lang_emotions_surprised}.  Vårt sista ägg i frysen, sen är de dax att ta fram plånboken om vi skall fortsätta (landstinget betalar de tre första försöken). Vi har inte gett upp än, men man känner ju pressen på sig. Alla närmsta vännerna har fått barn eller skall ha. Vill oxå vara med. "du kan ju få låna vårt barn en dag om du vill"- hjälper inte när en vän försöker vara snäll.
    Vi är 32 resp 31 år. Jag har alltid velat vara en ung mamma, vilket oxå stressar på. Vill inte vara 40 när första barnet kommer. Men det är bara att aceptera att det kommer när det kommer {#lang_emotions_yell}

• Besviken

Jag vet. Jag sörjer oxå att det liksom inte "blev som det skulle bli". Samtiidgt så blir det säkert det när det väl blir. Men det är svårt att KÄNNA så när det känns som tyngst. Jag är i det nästa suicidal, känner ingen mening med att leva och ändå har det gått "väldigt bra för mig" på alla andra plan, så jag borde ha mycket att leva för. Men INGET blir värt något när jag inte ser att jag inte får barn. (vilket jag väl borde kunna få, men hjärnan och hjärtat låser sig och jag ser bara SVART, PROBLEM, SVART). 

LYCKA TILL, JAG SKA HÅLLA TUMMEN! FJÄRDE GÅNGEN GILLT!!!!!!
  • Besviken

fel: ännu bättre: tredje gången gillt - klart det funkar denna gången. det står skrivet i stjärnorna och sannolikhetsläran. 

• arold

Tack!. Man börjar redan känna nervositeten av att behöva gå 2 veckor och vänta innan man får svar på stickan. När man väl ha fått de kommer man inte kunna slappna av ifall "något ska hända!". Helt sjukt vad hjärnan kan leka med en.

Förstår vad du menar med suicidal. De sista året har man inte vart sig lik. Vill inte umgås med folk. Kan inte njuta av att ta ett glas vin eller äta en god middag på resturang (ingen aning varför). Lagt på sig en del vikt oxå{#lang_emotions_undecided}. De sista två jularna har vart värst, det är ju en helgdag för barnen. Inte ens ork att julpyssla här hemma, Vad skall de vara bra för när man inte är en komplett familj. Tillbringade julen med att gråta och sova till och från i två veckor. Min sambo har inte förståelse för varför jag skall  "va så deppig", är bara att kämpa på. Men för mig så börjar luften att gå ur en totalt. Jag klarar inte av hur mycket som helst. Han vill förstå man kan inte, för honom finns inte att en människa kan "gå in i väggen", och där känner jag att jag är just nu.
    Jag är glad så länge jag  orkar sköta mitt jobb och försöker vara social.

Vill ha tillbaka gamla glada mig =(

• mammahärochnu

Vi kämpade i över 6 år varav 2 år som ivf-patient, det 5:e o näst sista försöket lyckades o jag är nu gravid i v.28
    Och som någon skrev man får inte alltid barnen när man önskar, och dom kommer när dom kommer....
    Lycka till.

Jag ska bli mamma maj 2010!
  • Besviken
    arold skrev 2010-02-20 13:40:26 följande:
    Tack!. Man börjar redan känna nervositeten av att behöva gå 2 veckor och vänta innan man får svar på stickan. När man väl ha fått de kommer man inte kunna slappna av ifall "något ska hända!". Helt sjukt vad hjärnan kan leka med en. Förstår vad du menar med suicidal. De sista året har man inte vart sig lik. Vill inte umgås med folk. Kan inte njuta av att ta ett glas vin eller äta en god middag på resturang (ingen aning varför). Lagt på sig en del vikt oxå. De sista två jularna har vart värst, det är ju en helgdag för barnen. Inte ens ork att julpyssla här hemma, Vad skall de vara bra för när man inte är en komplett familj. Tillbringade julen med att gråta och sova till och från i två veckor. Min sambo har inte förståelse för varför jag skall  "va så deppig", är bara att kämpa på. Men för mig så börjar luften att gå ur en totalt. Jag klarar inte av hur mycket som helst. Han vill förstå man kan inte, för honom finns inte att en människa kan "gå in i väggen", och där känner jag att jag är just nu. Jag är glad så länge jag  orkar sköta mitt jobb och försöker vara social. Vill ha tillbaka gamla glada mig =(
    Precis så där är det. Räcker att jag ser en film eller nåt med barn och familj och graviditeter (behöver inte ens vara det) för att jag ska börja böla - otröstlig. Och det är BERG-OCH-DALBANA. Från det, till att man skött sig under ÄL-perioden, och invänta BIM och hoppet stiger, nog är jag öm i brösten... jag är lite hungrigare, lite mer saltsugen....och då kan jag börja tänka framåt. Tänka realistiskt. Börja planera barn 2 (sant). För att sen få neg. Då biter jag ihop någon dag coh sedan blir jag depp-jag. Och det måste som sagt vara omöjligt att förstå för sambon, för man fattar det ju knappt själv. HELA min livsvision förstörs. Precis som du säger; jular, högtider, utomhusaktiviteter i snön, träffa släkten, pyssla/uppleva saker  - vad är det för mening med det. Skapa en hemsida för familjen - vilken familj? Det är SÅ TOMT. 
  • krummelur

Hej! Här är en till som försökt i många år, många gånger har jag åxå ställt mig frågan - hur f**n ska jag orka? Men man orkar, för alternativet att ge upp känns inte lockande det heller... det är ju ens tankar om denna svårighet  som skapar bitterheten, ledsamheten å utanförkänslan. Man blir arg, ledsen å besviken å känner sig okvinnlig
    Har reflekterat över hur detta påverkat mig som människa på sistone, eftersom jag känner mig mindre levande nu. Därför var det skönt att läsa det ni - arold och besviken skrev. Jag har länge misstänkt att det är barnlösheten å kampen m den som gjort mig mer "deprimerad" å att jag varit ensam om att påverkas så av detta. Det var jag tydligen inte, så skönt :)
    Jag har åxå eg ett väldigt bra o lättsamt liv, inget att klaga på , men detta är mitt livs svårighet. Jag känner mig så dum när jag tappar livsgnistan över detta, då man tänker på de som har det mycket värre, men jag kan inte hjälpa det, och jag är rätt övertygad om att detta bidragit till hur jag känner mig nu, jämfört m innan vi försökte bli m barn. Jag har blivit mycket osäker , osocial, trött, ledsen å tom inombords. Även överviktig å tycker jag är ful. Oroande tankar plågar en nu när vi står inför vårt första ivf, men jag har ändå accepterat ivf-grejjen nu å tar emot den m öppna armar, men bearbetar redan nu tankarna om misslyckande.  Jag vill egentligen inte erkänna at jag har problem mm en sån enkel å naturlig sak, som att få ett barn.
    Man orkar inte, men ändå ger man inte upp, man är nog starkare än man tror. Bara att hoppas att man blir "som folk" igen sen då, om man lyckas få barn :)
    Nu kämpar vi på, ok?? !!!!!

Svar på tråden Hur länge orkar man!