Inlägg från: Hemmaföräldern |Visa alla inlägg
  • Hemmaföräldern

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Ramborg skrev 2010-10-10 08:17:14 följande:
    Ber om ursäkt om tråden var till för att de som tycker likadant skall hålla med varandra. Eftersom den började med en fråga, trodde jag att den var till för någon form av meningsutbyte. My bad, jag drar mig tillbaka.
    Jo jag tycker att debatt är bra men ibland blir jag så trött på att höra samma saker hela tiden som knåpats ihop på något rött partikansli.

Trams som "var gärna hemma bara vi slipper betala för det osv" Det blir som ett slag i ansiktet när man vet att hemmafamiljen ofta betalar mer i skatt och att du som hemmafamilj även kan välja dagis till ditt barn och kvittera ut ca 100 000 kr från skattekakan...

...men om du själv ansvarar för vården och omsorgen om dina barn så kan du inte kvitter ut någon subvention annat än i del kommuner där det finns ett lågt vårdnadsbidrag.

Sveriges föräldrar behöver helt enkelt få bättre fakta om vad som faktiskt gäller och hur sjukt orättvist vårt nuvarande system är.  
  • Hemmaföräldern
    sirisdotter skrev 2010-10-09 21:55:35 följande:
    När jag skrev "vi"   menade jag de kvinnor som vuxit upp med mödrar som var hemmafruar och totalt ekonomiskt beroende av sina makar.   Vi upplevde att det var ett liv vi INTE ville ha,   Jag såg själv min mor blomma upp oerhört när hon kom ut i arbete och fick uppleva uppsakttning för det hon gjorde, t o m  EGNA  pengar i form av lön.   Hon lämnade yngsta barnet ensamt  hemma för att få denna möjlighet.  

En del av oss hade också kvinnliga släktingar som satsat på ett yrke och därför tvingats välja bort familj och barn.  Vi hade en vision om att kunna ha både familj och ett intressant arbetsliv och stred därför för utbyggnad av barnomsorg.

Ge mig gärna författare och titlar,  så läser jag på  om  dagens hemmafrukämpar!  .   Jag är oerhört intresserad av kvinnohistoria och kvinnors situation,  i egenskap av dotter och mamma till en ung kvinna.
    Jag tror inte att man kan bestämma åt någon annan hur de ska leva sina liv. Läser man om hur Cissi Elwin nu gått in i väggen, hur Christina Axén Olin gjorde samma sak och läser man statistik över antal utbrända kvinnor, ökning av hjärtinfarkter, sjukdomar mm så inser att det inte bara är glamour med dagens system heller.

Karriär och barn - javisst - men inte nödvändigtvis samtidigt.

Många kvinnor idag inklusive mig själv har en lång karriär bakom oss innan vi skaffade barn (och ja jag har tjänat multum och betalat mycket pengar i skatt). Men av olika skäl så har vi upptäckt att vi ville ha en balans och också få chansen och utrymmet att vara mammor på heltid några år för att ge våra barn den närhet, kärlek och omsorg som vi anser att de har rätt till.

Det handlar inte om att ge upp sin karriär (även om man ofta blir tvungen eftersom man inte är välkommen tillbaka om man stannat hemma längre än föräldraledigheten tillåter) utan bara om att under några år satsa på en annan karriär...hemmakarriären :)

Som jag nämnt tidigare så ser jag mig inte som en hemmafrukämpe, jag tycker att en hemmaförälder lika gärna kan vara en pappa. Hur man väljer att göra ska varje familj bestämma själva. Det handlar inte om att gå hemma och vara någons fru, det handlar om att själv ansvara för vården och omsorgen om de egna barnen för att ge dem en trygg grund att stå på.

Läser man på om utvecklingspsykologi och vikten av en fungerande anknytning så förstår man hur viktiga de första åren är för barnens framtid. Men jag tror också på vikten av att man utvecklar sig som människa och man utvecklar nya erfarenheter och egenskaper när man väljer att vara hemma. Något som man har nytta av hela livet.

Vill du lära dig mer så rekommenderar jag att du besöker www.hemmaforaldrar.se där finns det mycket du kan läsa om och då får du läsa åsikter från hemmaföräldrarna själva och inte åsikter som andra tillskriver dem.

Några bra böcker:

Tid för barn - Per Kågeson
    mamma@home - Elise Claeson
    Kärlekens roll - Sue Gerhardt
    Att följa sitt hjärta i jantelagens Sverige - Jonas Himmelstrand
    Våga ta plats i ditt barns liv- Gabor Maté och Gordon Neufeld
    Förskolan för de allra minsta. På gott och ont. Magnus Kihlbom m fl
    Värdera det ovärderliga - för en hållbar familjepolitik - Susanne Nyman Furugård

www.newsmill.se/artikel/2010/09/07/h-llbarhetsanpassa-familjepolitiken

Några journalister har också skrivit ner tänkvärda saker och det är Dilsa Demirbag-Sten och Nina Björk:

www.dn.se/nyheter/hur-bra-ar-forskolan-for-barnen-egentligen-1.658782

www.dn.se/kultur-noje/vi-ar-pa-helt-fel-spar-1.405085
  • Hemmaföräldern
    M2003 skrev 2010-10-10 13:18:20 följande:
    När man frågar barnen vad de vill bli när de blir stora svarar dottern att hon skall bli polis och doktor eller kanske kock. När de andra tjejkompisarna svarar säger en att hon skall ha en affär, en annan säger att hon vill bli sjuksköterska en tredje att hon skall bli filmstjärna en femte att hon skall bli advokat och så lilla Marie 8 år  i bekanskapskretsen som bara säger att hon vill bli hemmafru. Vad känner man för det?  "stackars barn...hon har inga framtisplaner, ingen önskan att bi någonting, saknar mål, vill inte lära eller utvecklas, skall bli beroende av en man ......."
    Då har du nog en del fördomar du behöver arbeta med..... vad är det som säger att det är fel att den här lilla tjejen planerar för att själv ansvara för vården och omsorgen om sina barn under några år. "Beroende av sin man" ja det kanske är bättre än att vara beroende av staten och pedgogerna på dagis....

Kanske blir det också så att den här lilla tjejen kommer att gå ut och arbeta sedan och låta maken vara hemmaförälder ett tag också. Många hemmaföräldrar delar på ansvaret, antingen genom att turas om att vara hemma eller genom att båda arbetar deltid.

Det är inte fult eller dåligt att ge sina barn tid.... det är faktiskt helt ok numera ;) Och kanske när man sitter där på ålderns höst och inser att "this is it", det här var mitt liv, så kommer man att vara glad att man hittade en bra balans och följde sin magkänsla istället för att man gjorde en massa val, där man valde bort tid med sina barn...bara för att man var så fullproppad med fördomar  
  • Hemmaföräldern
    Mrs Ray skrev 2010-10-10 14:11:20 följande:
    Förskolan kom till för att även kvinnorna skulle kunna komma ut i arbetslivet och bli jämställda. Den skattesubvention som finns gör att även lågavlönade har råd att ha sin barn i förskolan, vilket inte är fallet i t.ex. England, där en plats kostar ca 12 000 i månaden. Hur skulle det fungera för en ensamstående förälder? I praktiken gör det att de allra flesta engelska mammor är hemma med sina barn.

Att börja prata om att skatterna är så höga i Sverige gör mig faktiskt arg. Jämför med andra länder, där skatterna inte är så höga och se hur det ser ut - till exempel USA. Där finns mycket, mycket större större klass- och inkomstklyftor.

Vad gäller disciplinen i skolor och förskolor i Frankrike talar jag av egen erfarenhet - där får man en örfil om man inte sköter sig. Är det så vi vill ha det i Sverige istället.

Vad gäller att man får ha sitt barn i förskolan trots att man blir arbetslösa vill jag bara säga : varför ska barn plötsligt skiljas från kompisarna bara för att en förälder blivit arbetslö`s? och hur länge ska man hålla platsen? Hur skulle man som förälder (jag var arbetslös 1,5 månader i år innan jag fick nytt jobb) kunna söka jobb med en treåring hemma? Två barn hemma? Tre? personligen sökte jag jobb aktivt ungefär 4-5 timmar per dag, sen hämtade jag sonen tidigt.

Jag välkomnar gärna nya lagar och regler som gör det lättare för småbarnsföräldrar att få livet att gå ihop. Jag tycker att förskolan är bra, men vill förstås inte att sonen ska ha alltför långa dagar där, vilket vi löser genom att den som hämtar på eftermiddagen istället går extra rtidigt till jobbet.

Jag tycker dock att det är trist att det nästan enbart är kvinnor som stannar hemma och tar han om inte bara barnen utan också om hela hushållet. trist också att förskolan betraktas som nån slags förvaring, som barnen skulle må dåligt av, när både forskning och föräldrars egna erfarenheter visar att förskolan är bra.
    Det finns andra sätt att arbeta för jämställdhet än att separera barnen från sina föräldrar. Bättre vår, bättre mediciner, mindre sexuella trakasserier osv kommer man inte tillrätta med genom att plocka bort barnen.

Varför är det trist att en majoritet som väljer att bli hemmaföräldrar är kvinnor? Om det är för att de sedan blir diskriminerade i arbetslivet så förstår jag hur du tänker... men det är ju en orättvisa som vi kan göra något åt. Om du har åsikter om att det är just kvinnor som väljer att ansvara för vården och omsorgen om sina egna barn ...och att det är fel...bara för att det är kvinnor....

...så undrar jag. Vet du att 9 av 10 som arbetar inom vård och omsorg är kvinnor? När kvinnor får välja själva så väljer de uppenbarligen att arbeta med barn. Om det är fel när det gäller hemmaförälderyrket så måste du gå ut och protestera mot att kvinnor gör samma val inom vård och omsorg. 

Tycker du att vi ska tvinga in män där så att det blir 50/50?

Vilka undersökningar visar att förskolan är bra? De från growingpeople.se 
    hemmaforaldrar.blogspot.com/2010/05/svenska-foraldrar-ar-grundlurade.html

Det enda vi vet är att den psykiska ohälsan hos barn ökar men inte någon vågar titta på om det hänger ihop med tidiga separation för placering i stora barngrupper med få pedagoger:

norran.se/asikter/debattartiklar/article224424.ece
  • Hemmaföräldern
    ominte skrev 2010-10-10 21:17:40 följande:
    Det behöver inte vara svart eller vitt så tagga ner lite.
    Jag håller med om att det är lika absurt att vi subventionerar dagisalternativet i så pass hög grad som vi gör. Det är sjukt billigt att ha barnen på dagis, betydligt billigare än att ha dem hemma. Jag kan ABSOLUT tänka mig att betala MER för mitt barns dagisplats.

Däremot är det hög tid att ta de stora barngrupperna på förskolorna på ALLVAR! Istället för att lägga de pengarna på att låta vissa som har det förspänt att gå hemma tills barnen är tvungna att börja skolan. Alla barn ska ha samma möjligheter, inte bara de som har rika föräldrar.
    Absolut ska vi göra något åt de stora barngrupperna, det har t ex Hemmaföräldrars nätverk arbetat för i 4 års tid nu: www.svd.se/opinion/brannpunkt/forskolebarn-saknar-skydd_331278.svd

Men på senare tid har även Vi Föräldrar och Barnverket startat upprop för mindre barngrupper:

www.viforaldrar.se/upprop/mindre-barngrupper-i-fors/

www.barnverket.nu/ 
  • Hemmaföräldern
    1977a skrev 2010-10-12 10:13:05 följande:
    Jag vill kommentera detta med "att vara beroende av sin man" som frekvent tas upp som ett argument mot hemmaförälderskap. Det är en  alldeles för snäv förenkling av verkligheten, och det känns inte sällan som att den som säger så tänker mer på en femtiotalshemmafru än på 2000-talets hemmaförälder-som dessutom lika gärna kan vara en man. Ett kändisexempel på en hemmapappa är operasångerskan Malena Ernmans man som lade sin karriär på is för att ta hand om deras barn.

Det finns säkert alla sorters hemmaföräldrar-precis som det finns alla sorters förvärvsarbetande föräldrar.  Men jag tror INTE att majoriteten av hemmaföräldrarna står och skrapar med foten och sträcker fram handen för att den arbetande föräldern nådigt ska tilldela dem veckans hushållskassa. Det är en nidbild som framförs flitigt och som bidrar till att förlöjliga ochh förminska hemmaföräldrarna. Smaklöst.

Jag var hemmaförälder under ett par år. Jag har betydligt större ekonomiskt kapital än min man och såg självklart till att skydda det med ett äktenskapsförord. Omvänt skulle jag aldrig ha gått med på ett äktenskapsförord om förhållandet varit det motsatta. Vi har vidare betalat in betydligt mer privat pensionssparande till mig än till honom. Och vi har självklart delat rakt av på samtliga löpande inkomster. Det har liksom inte existerat i vår tankevärld att jag var "beroende" av honom.  Hade jag mot förmodan velat bryta upp från relationen hade jag gjort det, och kunnat klara mig ekonomiskt, även om det inte blivit fett. Men det hade det å andra sidan inte blivit för honom heller. Men jag kan säga att med tanke på hur dagens arbetsmarknad och socialförsäkringar är uppbyggda så hade jag dessvärre inte vågat vara hemma om jag haft mindre gynnsamma förutsättningar.  En förutsättning var förstås också en väldigt stabil relation där jag vet att den andra parten är en tillförlitlig medförälder även om VÅR relation skulle krascha. Med andra ord valde jag detta väldigt medvetet, just för att jag INTE var svag och beroende. Hade jag varit svag och beroende hade jag börjat jobba mycket tidigare än jag gjorde.

Självklart kan en hemmaförälder hamna i en destruktiv relation och på olika sätt bli beroende av eller underlägsen den andra parten. Men det kan lika gärna bli omvänt, att hemmaföräldern blir den dominante/dominanta. Detsamma kan inträffa i relationer där båda parter förvärvsarbetar, där en eller båda parter studerar, är arbetslösa, sjukskrivna eller något annat. Människor är individer, alla relationer och familjer ser olika ut. Hemmaföräldrar är-precis som alla andra människor-väldigt olika sinsemellan och har väldigt skilda levnadsvillkor.
    Mycket klokt skrivet :)
  • Hemmaföräldern
    Ramborg skrev 2010-10-14 16:09:37 följande:
    Puffa på... Men i en tråd som bara är till för dem som tycker likadant blir allt sagt till slut.

Aj, aj här har vi trampat på en öm tå...... Känn inte så, tänk så här ibland har man bra dagar och ibland dåliga. Ibland vill man kanske bara få stöd från andra hemmaföräldrar och orkar inte debattera så mycket och då kan en snäsig kommentar komma. Ibland blir det påhopp både privat och på internet och det kan bli tungt.

Du ÄR välkommen att skriva här om du vill :)
  • Hemmaföräldern
    Kimona skrev 2010-10-14 18:00:19 följande:
    Jag vill också vara hemmamamma och fixa och dona i hemmet, men vill även jobba. Jag vill tillverka smycken och sälja via internet innan jag öppnar butik så det kommer funka prima för mig :)
    Det låter spännande. Jag många som väljer hemmaalternativet hittar extra jobb eller startar eget, det underlättar rent ekonomiskt :)
  • Hemmaföräldern
    Ramborg skrev 2010-10-16 08:28:49 följande:
    Tack för klok kommentar, hemmaföräldern! Jag väljer att tro att drkejs har en sådan dag.

Hos oss är det ingen som kommer kunna vara hemmaföräldern på heltid, eftersom båda vill vara det. Vi får väl turas om, jag och maken.
    Jag har inte hängt med från början men ni väntar barn alltså? Jag vet flera familjer där t ex mamman var hemma 1 år och sedan pappan 1 år och en annan familj där de var hemma 50 % var.... och så några familjer där mamman stannat hemma längre än föräldraledigheten tillåter men då har pappan ändå varit väldigt närvarande och engagerad och hjälpt till med hushållet, för man måste hjälpas åt där, det blir tufft annars.

Det viktiga är att ge barnen tid men också att ge sitt föräldraskap tid. Ju mer tid man investerar i föräldraskapet desto lättare blir det när åren går. Man utvecklas, mognar och lär sig så otroligt mycket som man har nytta av.

Sedan är det viktigt att få tid att nätverka och bygga relationer med andra föräldrar. Det händer så mycket inombords när man blir förälder och man behöver stanna upp och reflektera och stämma av mot andra. Det är en riktig känslomässig resa som man inte kan föreställa sig innan. Men det är en positiv resa... absolut.
  • Hemmaföräldern

Vi som ändå valt att bli hemmaföräldrar är kanske inte så dumma ändå trots allt och dessutom ganska hedervärda för jag vet att många av oss också kämpar för att problemen inom förskolan ska åtgärdas och nu börjar det ändå att hända lite saker.

Se den här länken:

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.402801-hela-uppropet-psykologer-i-goteborg-ser-en-skola-i-kris

Vi har valt bort det här till våra barn. Inte alltför korkat eller hur ;)

• Hemmaföräldern
    DrKejs skrev 2010-10-24 00:10:10 följande:
    Inte ett dugg korkat.

Jag vet inte hur många gånger jag har påtalat dessa saker, men dessvärre finns det för många idioter som sväljer all skit som dagisivrarna kräker ur sig. De fattar inte att de skadar sina egna barn; ettåringarna har ju såååååå trevligt på dagis och det är såååååå bra för dem att utvecklas socialt.

Här har du en av anledningarna till att jag avskyr (milt uttryckt) feminismen i Sverige. Den är familje- och barnfientlig och varje sund människa borde kämpa för att få bort det enorma inflytande som feminismen har.
    Jag håller med dig men ibland kan jag tänka att någon halkar in här och har en väldigt bestämd åsikt. De VET och VILL läxa upp oss "gamla mossiga" hemmaföräldrar med alla de argument som de fått från något partikansli som bestämt vilka åsikter som är "rätt" och vilka som är "fel". 

Ibland går det inte att ha en dialog men ibland kan en debatt kanske utmynna i något som börjar likna en dialog och en förståelse. Louise Hallin pratar om att det finns en "feministmaffia" som sitter där i riksdagen någonstans och dikterar väldigt mycket. Min intryck är att vilka de nu än är (jag har mina aningar) så verkar de inte överförtjusta i män...... för att uttrycka det milt.

Sveland, Lodalen, Wennstam och förmodligen Schyman och Winberg m fl är några jag tror mig ha identfifierat. Men det förklarar också mycket av de konstiga utspel vi drabbas av.

Föräldraskap handlar om samarbete och båda föräldrarna är lika viktiga. 
  • Hemmaföräldern
    Mary Wollstonecraft skrev 2010-10-25 14:29:39 följande:
    Det är väl inga problem, vill man vara hemma får man det :)
    Under förutsättning att make/ maka kan betala när föräldradagarna är slut. Så länge inte skattepengar går åt till att försörja hemmaföräldrar har jag svårt att se vad som är så provocerande...
    Som jag nämnt i andra inlägg.... det är dags att ni som svänger er med "att va hemma ni bara VI slipper betala för det" 

...faktiskt tar och läser på lite. Om hur hemmafamiljen ofta betalar mer i skatt pga särbeskattningen och om hur olönsam dagisfamiljen ofta är. Då blir det kanske lite mer balans:

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=2026&Itemid=1

www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=4234&Itemid=98

Vi kan ta bort vb men då ska maxtaxan tas bort och föräldrarna börja betala en större del själva och sedan ska särbeskattningen bort och ersätta med sambeskattning. Vb har kommit till för att balansera upp den snedvridna familjepolitik vi har i vårt högskattesamhälle! 
  • Hemmaföräldern

Ingen gillar rabiat feminism vilket stödet för F! tydligt visar. Det finns små mycket att göra för att förbättra kvinnors livsvillkor (men också männens självklart) men att låsa fast sig i varsitt hörn i något slags "krig" mellan män och kvinnor tror jag inte ett dugg på. Och ännu mindre tror jag på att lösningen för jämställdhet heter att plocka bort barnen från kvinnorna så tidigt som möjligt. Det handlar om att våga se problemen och göra något åt dem.... utan att skylla problemen på männen eller demonisera dem. Det blir bara pinsamt.

• Hemmaföräldern
    Mamasnest skrev 2010-10-28 21:25:07 följande:
    Oj, jag som blev glad över en tråd för hemmaföräldrar, här verkar ju vara allt annat än en trevlig stämning.
    Vill du titta in på fler sidor rekommenderar jag www.hemmaforaldrar.se där du kan hitta likasinnade eller FB gruppen Hemmaföräldrars nätverk
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!